Wednesday, February 06, 2013

Group Rock Muslimah Ini, Diancam Rogol & Bunuh..

Diancam Diperkosa, Grup Rock Batal Manggung   
Dua personel Pragaash.


HALAMAN HIBURAN

New Delhi: Sebuah group rock yang seluruh personelnya wanita Islam membatalkan pertunjukannya di Kashmir setelah menerima ancaman rogol dan bunuh. Ancaman itu antara lain disampaikan melalui Facebook. 

'Pragaash', nama group ini, populer setelah menerima banyak penghargaan pada usianya yang baru seumur jagung. Namun sejak itu mereka juga menjadi target serangan kaum ekstrem.. Ancaman yang dilontarkan di Facebook tidak hanya sekali dan bukan hanya dilakukan satu orang. 


Pengancam itu mengatakan tidak sepatutnya dilakukan oleh personel Pragaash yang ertinya 'cahaya', selain patut diperkosa dan direjam di sungai.

Di halaman Facebook Kashmir News, ancaman juga dilontarkan. Memposting gambar group itu, pengunggat menulis, "Secara peribadi, saya menganggap mereka sebagai anak yang tidak tahu malu."

Anggota band, Farah Deeba (gitaris), Aneeka Khalid (vokalis), dan Noma Nazir (gitaris) menolak membicarakan masalah ini. Namun mereka dikhabarkan sangat tergoncang oleh ancaman itu. Kini mereka bersebunyi di sebuah tempat di New Delhi.

"Mereka terluka. Mereka menangis, tetapi aku cuba meyakinkan mereka untuk terus aktif" kata Adnan Mattoo, pemilik Band Inn, akademi muzik yang melahirkan group ini. "Mereka hanya anak remaja 15 tahun yang masih terlalu muda untuk menghadapi ancaman seperti itu."

Menteri Besar Jammu dan Kashmir, Omah Abdullah, menyatakan sokongannya terhadap trio ini. Ia berharap "segelintir orang bodoh tidak akan mencengkam mereka". 


"Memalukan, mereka menggunakan kebebasan berbicara melalui media sosial dan kemudian menggunakan kebebasan itu untuk mengancam anak perempuan yang memiliki hak untuk bernyanyi," kata Omah.


Komen Weblog Ibnu Hasym: Umat Islam sepatutnya menentang group hiburan muslimat seperti ini, kerana ia menyalahi syariat agama Islam. Tidak kira di India ataupun di Malaysia. Ulama-uama kerajaan Malaysia sepatutnya berani mengeluarkan fatwa hukum, walaupun bertentangan dengan kehendak pemikiran dan nafsu pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang tidak Islamik.

(IH/Daiy Mail)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-64: Rogol Di India
E-Buku IH-64: Rogol Di India

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails