Monday, January 21, 2013

Berita Indo: PM M'sia Besok Kunjungi Gaza..


Perdana menteri Malaysia besok kunjungi Gaza
PERDANA Menteri Malaysia Najib Razak besok bakal melawat ke Jalur Gaza. Seorang pejabat negara itu mengungkapkan rombongan Najib bakal membawa bantuan medis.

Kepada kantor berita AFP, pejabat menolak disebutkan identitasnya ini menjelaskan Najib bakal ditemani sejumlah pejabat, termasuk Menteri Luar Negeri Anifah Aman. Surat kabar the Straits Times melaporkan, Ahad (20/1), dalam lawatan sehari itu, Najib akan bertemu Perdana Menteri Ismail Haniyah dan mengunjungi Rumah Sakit Syifa di Kota Gaza.

Sumber yang sama memastikan Najib bakal masuk ke Gaza lewat gerbang Rafah, Mesir. Namun dia menolak menjelaskan lebih lanjut agenda kunjungan itu. Lawatan ini berlangsung saat israel menggelar pemilihan umum kemungkinan besar dimenangi kembali oleh Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Emir Qatar Syekh Hamad bin Khalifah al-Thani menjadi pemimpin pertama melawat ke Gaza sejak wilayah berpenduduk sekitar 1,6 juta jiwa itu diblokade Israel pada 2007. Syekh Hamas datang akhir Oktober tahun lalu sekaligus meresmikan sejumlah proyek bantuan dari total USD 400 juta buat Gaza.

Awal bulan depan, Presiden Tunisia Moncef Marzuki juga akan melawat ke Gaza.

Gaza terus mendapat sejumlah simpati dari para pemimpin dunia setelah Israel selama delapan hari menggempur wilayah seluas 360 kilometer persegi itu November tahun lalu. Insiden ini menewaskan lebih dari 150 orang dan melukai seribuan warga Palestina.
[fas]

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Ketua UMO Malaysia melawat Ketua PAS (HAMAS) Palestin (Ismail Haniya.

1 comment:

Anonymous said...

kawan baek kau anwar ibrahim pun tskot masuk gaza hahaha

tgk pm malaysia yg kau kutuk tu lg brani drpd hadi awang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails