Friday, June 29, 2012

Kahwin Di Betong Mudah, Mengapa M'sia Susah?

Di Betong Thailand
Kurang 15 minit



PENGKALAN HULU: Proses akad nikah yang mudah dan situasi yang lebih selamat menjadikan pekan Betong, Thailand yang bersempadan dengan daerah ini, kini menjadi lokasi utama untuk pasangan dari Malaysia untuk ‘kahwin lari’ atau mengamalkan poligami.

Keadaan itu secara tidak langsung memberi sumber rezeki baru kepada penduduk daerah ini yang menjadi ejen tidak rasmi serta menyediakan pakej nikah untuk pasangan yang berhasrat bernikah di Betong.

Difahamkan, ketika ini terdapat sekurang-kurangnya 10 ejen menyediakan pakej nikah dengan bayaran antara RM1,500 dan RM3,000, sedangkan bayaran kos nikah cuma RM450.

Ejen yang hanya mahu dikenali sebagai Sani, 40, berkata, pakej disediakan merangkumi khidmat pengangkutan dari daerah ini ke Betong serta semua urusan akad nikah dengan jurunikah bertauliah di pekan berkenaan.

“Sediakan RM1,500 dan proses akad nikah di Betong, Thailand, selesai dalam masa tidak sampai 15 minit. Proses itu lebih pantas berbanding pejabat kadi di kawasan lain di Selatan Thailand,” katanya. (Mymetro)

Lihat sebelum ini...


Blog Ibnu Hasyim mendoakan kesejahteraan beliau. Tetapi kenapa hingga perlu berkahwin di Thailand dan akan daftar semula perkahwinan semula di Malaysia? Mengapa perlu jadi susah-susah dalam hendak buat kebajikan? Bukankah agama menyuruh "Mudahkan jangan persusahkan'? Pihak agama kena semak balik peraturan, pilih jalan memudahkan!

1 comment:

Anonymous said...

sebab ada nabi lain selain Nabi Muhammmad SAW..............

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails