Tuesday, June 26, 2012

Himpunan Hijau P/Pinang Berjaya..



(Orang ramai yang memenuhi Padang Ahmad Badawi)

BUTTERWORTH: Bak kata perpatah 'bagaikan sireh pulang ke gangang' itulah perumpamanya yang boleh digarapkan bila melihat kira-kira 10,000 ahli dan penyokong PAS membanjiri Padang Haji Ahmad Badawi iaitu tempat di mana PAS mula ditubuhkan tahun 1951.

Bezanya dulu perhimpunan para ulamak dan pemikir Islam tetapi setelah 61 tahun perhimpunan besar PAS berulang kembali di tempat asal penubuhanya setelah Kerajaan Negeri Pulau Pinang bertukar tangan kepada Pakatan Rakyat.

Itulah kelainan PAS dulu dan sekarang.  Ianya nampak lebih mantap dan sesuai dengan peredaran zaman yang menyaksikan Malaysia tetap bersatu dalam suasana berbilang bangsa.

(Afnan [kiri] mengendalikan majlis)

Ada suara yang mengatakan PAS tidak boleh bersama dengan bangsa atau agama lain ekoran berlainan adat dan budaya namun hari ini hasil pendekatan para pemimpin PAS yang mengkaji dan meneliti senario politik semasa.

Mereka membuat pendekatan baru dengan berusaha untuk mentadbir negara bersama Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam Pakatan Rakyat.

Isu inilah yang kadang-kadang tidak difahami oleh sebahagian kecil ahli PAS yang sampai kini tidak boleh terima perubahan yang dilaksanakan dalam PAS berdasarkan keputusan Majlis Syura Ulama berdasarkan pandangan ulama luar yang berkalibar.

"Taaluf Siasi bukan keputusan persendirian saya sebagai Presiden.  Ia adalah keputusan jemaah serta kesepakatan dalam Majlis Syura, " ungkapan itu sering kedengaran ketika Datuk Seri Abdul Hadi Awang berucap dalam majlis tertutup dengan jentera parti khususnya di peringkat negeri.

Perubahan yang tercetus dalam organisasi PAS pada suatu ketika dulu bekerjasama dengan CCC sehingga meletakan calun berbangsa Tionghua sekitar penghujung tahun 1980 an.


(Masyarakat Cina yang turut serta)

Seterusnya PAS bergabung dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) bersama Parti Melayu Semangat 46 (Semangat 46) pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah, Hamim dan Berjasa membolehkan PAS merampas kembali Kelantan pada pilihanraya umum tahun 1990.

Kaedah dan peluang itulah diambil apabila berlakunya pemecatan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim penghujung 1998 oleh Datuk Fadhil Noor.

Waktu itu beliau yang bertimbalankan Ustaz Abdul Hadi menubuhkan GERAK dengan kerjasama erat beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) sehingga berjaya menonjolkan kecemerlangan PAS apabila PAS berjaya menambah banyak kerusi di Parlimen.

Selepas Anwar Ibrahim dibebaskan dan pemergian Al Marhum Datuk Fadhil ke rahmatullah semangat perjuangan diteruskan oleh Anwar yang menawarkan pendekatan demi pendekatan serta berjaya menghubungkan kembali keretakan antara DAP dan PAS khususnya berkenaan isu 'Negara Islam'.

Hari ini PAS, DAP dan PKR berjaya melangkah atau dengan kata lain melayarkan bahtera dengan selamat.

Walaupun ada kalanya berdepan dengan badai besar tetapi tidak memberi kesan kerana pembinaan kapal berlantaikan kayu yang cukup baik dan berlayarkan kain yang mahal.

Manakala Umno pula mempunyai kapal yang sarat dengan barangan lama dan usang.  Bukan sahaja barangan muatanya merupakan barangan yang sudah 'berkarat' bahkan badan kapal juga sudah berlubang di sana sini.

Ia hanya menanti badai laut mengakibatkan kapal lama itu bakal tenggelam ke dasar laut tanpa kesan.

Berbalik kepada Himpunan Hijau Peringkat Negeri Pulau Pinang kedatangan bukan Melayu untuk mendengar kupasan isu terkini bukan lagi perkara pelik sebaliknya sudah menjadi kebiasaan.

Tertubuhnya Kelab Penyokong PAS yang kini bertukar nama kepada Dewan Perhimpunan PAS nampak lebih efisyen dan mengusarkan Umno dan Barisan Nasional (BN).

Kedatangan anak-anak muda yang terus duduk sehingga selesai majlis penutupan dengan bacaan doa oleh Ustaz Nasrudin sendiri menyaksikan betapa berakhlaknya ahli dan penyokong PAS tidak meninggalkan majlis sebelum semuanya selesai.

Sejak petang lagi berbagai program diatur khas untuk pemuda seperti konvoi bermotorsikal berkuasa tinggi, persembahan silat, persembahan pentas dari Zua XPDC dan boria hasil sumbangan kreatif anak muda Kampung Dodoi Pulau Pinang amat mencuit hati.

(India juga turut serta)

Apapun segunung penghargaan dan tahniah kepada pasukan IT Pulau Pinang dan Kedah yang buat pertama kalinya bergabung tenaga mengadakan siaran secara langsung ucapan Presiden PAS dari Dubai dan Mursyidul Am PAS dari Kelantan.

Antara lain yang berucap di majlis yang bermakna buat negeri Pulau Pinang itu ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman, Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat,  Dr Khairudin Aman Razalo At Takiri, Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat, Dr Rosni Adam.

Personaliti TV9, Ustaz Syed Abdul Qader Al Jufree dan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan  Kamalrulzaman Mohamad.

Sepanjang majlis tersebut diacarakan oleh Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Afnan Hamimi dan Pengarah Jabatan Penerangan dan Media Baru Dewan Pemuda PAS Malaysia, Saudara Nurul Islam.

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Sepanjang tinjauan kami, Himpunan Hijau Pulau Pinang berjaya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails