Tuesday, November 08, 2011

Whisky Halal Muncul Di Jakarta Pula..





Jakarta 8 Nov 11: Menyambut pergantian tahun, sebuah perusahaan whisky di Skotland mencipta minuman bebas alkohol yang pertama. ArKay adalah nama dari whisky non-alkohol memiliki rasa dan warna cairan yang sama dengan whisky beralkohol.

Dilaporkn Daily Mail, diklaim whisky tersebut telah mendapatkan sertifikat halal dan siap meraih kesuksesan di negara muslim dan Timur Tengah. Minuman ini dipercayai aman dikonsumsi bagi mereka yang hobi berkumpul dan minum-minum namun tidak akan memabukkan.

Namun jurucakap Scotch Whisky Association mengatakan mustahil untuk membuat whisky bebas alkohol. Ia juga berpendapat bahawa perusahaan yang membuat whisky bebas alkohol ini berusaha merusak reputasi munuman yang terkenal itu.

Whisky yang sebenarnya, diciptakan dari perpaduan air dan jawawut (barley) yang tumbuh di cuaca dingin dan musim hujan. Rasa penyulingan whisky yang unik akan tercipta dari bagaimana cara barley tersebut dikeringkan dan lama ia disimpan. ArKay dibuat oleh sebuah perusahaan berpusat di Florida bernama Scottish Spirits, Ltd, namun kilangnya terletak di Panama.

Minuman yang siap dipasarkan awal Desember ini dibuat dari air, zat kimia, perasa dan pewarna. Di Eropah, ia dijual seharga 10 Pounds per botol dan 4 Pounds per kaleng. Jurucakap dari ArKay mengatakan, minuman ini mengandung 0% alkohol dan didezain agar peminum yang sedang minum ubat atau kepercayaan tertentu tetap dapat meminumnya.(IH)

IKLAN: Seluar Dalam Ajaib -Baik Untuk lelaki
Seluar Dalam Ajaib

1 comment:

kalamnurani said...

kalau dah nama dia arak tetap haram, kopi sekalipun jika dikatakan stout maka hukumnya jadi haram juga. jadi tak ada istilah arah halal. Betapa ceteknya pemikiran umat islam akhir zaman,mudah terpengaruh dengan fitnah dajjal yang menawarkan keseronokan dunia atas nama agama...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails