Sunday, November 06, 2011

Selesai Solat Masjid Dibom, Di Nigeria Timur


KEMASKINI Damanturu, 6 Nov 11: SEBUAH masjid di bom dan orang-orang Islam yang selesai melaksanakan shalat Jumaat baru lalu diberondong tembakan, sehingga mengakibatkan ramai korban. Malang bagi orang Islam di sana, Perang Islam-Kristen melibatkan pasukan Nigeria yang memihak kepada orang-orang Kristen.

Puluhan umat Islam tewas dalam serangkaian serangan bom dan senjata yang terkoordinasi di kota timur laut Nigeria Damaturu pada Jumaat itu. Akibat serangan itu, penduduk di kota itu meninggalkan kota yang hampir kosong, dan mayat-mayat berlonggok di bilik mayat hospital daerah, ujar saksi mengatakan pada Sabtu, semalam.

"Tadi tempat ini seperti zon perang. Tidak ada seorang pun polis yang tinggal tempat kejadian itu sekarang. Serangan menghancurkan masjid, saya lihat banyak orang luka di hospital," ujar Ogbeifun Benard.

"Ada puluhan mayat, dan tidak ada kendaraan di jalan, dan saya bersembuni di dalam toko saya dan berdoa", tambahnya. Serangan diikuti ledakan bom beberapa kali di kota Maiduguri.

Pertempuran di Damaturu mengorbankan puluhan orang, kata saksi mata. Sembilan anggota pasukan keamanan diantara mereka yang tewas, kata satu sumber militer. Saksi lain, Umar Gambo, mengatakan ia melihat mayat di bilik mayat di hospital lokal.

"Jalanrya sepi saya tidak dapat kira mayat lagi. Tapi ... saya melihat setidaknya 80 mayat di bilik jenazah. Tidak aman di jalanan dan dua bank dibom," katanya. "Saya tidak faham mengapa semua kegilaan ini terjadi", ucapnya.

Sebelumnya Sabtu, sebuah bom bunuh diri menghantam tiga markas besar militer di Maiduguri, kota terbesar Nigeria timur laut, dan tiga bom pinggir jalan di bahagian yang berbeda itu, melukai sedikitnya tujuh. Ledakan berlangsung tidak lama setelah salat Jumaat.

Umar Mairiga, yang bekerja di sebuah Palang Merah Nigeria, mengatakan tidak ada pengesahan jumlah korban akibat kekerasan hari Jumaat, tetapi jumlah yang tewas mencapai puluhan orang, ucapnya.

Bayangkan bagaimana mereka berhari raya dalam suasana begitu. (IH/Era Muslim)

Kemaskini: Weblog ini sentiasa mencari kebenaran..

Merujuk kepada bantahan kritikan komen pembaca (Anonymous said... memutarbalikkan fakta bung??? http://www.indonesiaheadlines.com/news/nigeria-polisi-gereja-sasaran-serangan-bom-oleh-militan-islam November 6, 2011 11:42 AM) di bawah ini, artikal yang menjadi rujukan beliau ialah dari ..

IKLAN: Seluar Dalam Ajaib -Baik Untuk lelaki.
Seluar Dalam Ajaib

2 comments:

Anonymous said...

memutarbalikkan fakta bung???

http://www.indonesiaheadlines.com/news/nigeria-polisi-gereja-sasaran-serangan-bom-oleh-militan-islam

Ibnu Hasyim said...

T. kasih dong!
Sila buktikan fakta nda..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails