Friday, January 21, 2011

Sukan: Dibuang Padang Atau Buang Tudung

SUKAN

Gara-gara Berjilbab, Wasit Keluarkan Pebasket dari LapanganMaheed Haq

MARYLAND 21 Jan 11: Seorang gadis Muslim di Maryland yang memperkuat regu basket sekolahnya menangis setelah dia dipaksa keluar pada separuh pertama pertandingan basket oleh seorang pengadil. Alasan pengadil itu, tudungnya menimbulkan resiko keselamatan.

Pengadil berkeras, tudung yang dipakai boleh tercekik. Pilihannya, Haq kena buang tudung atau keluar padang. Tindakan Maheed Haq, nama pebasket itu, mengundang protes pelatih dan anggota regunya. Setelah pertandingan dihentikan sementara, administrator liga memutuskan untuk membolehkan Haq bermain balik.

Dr Mohammad dan Anina Haq, orangtuanya, menyatakan puteri mereka menangis setelah dia dipanggil keluar. Daphnie V Campbell, koordinator liga, mengambil jalan tengah. Dia menyatakan orang tua gadis itu perlu beri surat yang mengatakan tudung adalah sebahagian dari agama puteri mereka dan bertanggung jawab untuk setiap kecederaan. Campbell menyatakan tindakan pengadil itu adalah benar.

Namun pelatihnya Mark Kershner, yang tidak ingin membawanya keluar dari permainan, mengaku ia kecewa dengan tindakan pengadil. Ia menyatakan, sudah puluhan kali atletnya bermain, dan tidak pernah ada masalah. "Anda tengok sendiri, dia terpengaruh dengan emosional." kata Kershner.

Jurucakap Dewan Hubungan Islam-Amerika (CAIR), Ibrahim Hooper, mengatakan tidak semestinya sukan mendiskriminasi perempuan bertudung. Dia mengatakan kes seperti ini biasanya dapat diselesaikan dengan kerjasama dari kedua belah pihak. (IH/ABC news)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails