Friday, January 21, 2011

Apa Hukum Ucap Tahniah Hari Thaipusam?

Teka-teki orang tua-tua Melayu dulu.. Suup! kilat.. Boom! bunyi guruh.. Berderai! hujan turun.. Akhirnya.. nampak langit putih.. (Peristiwa apa itu?)

MERUJUK kepada tulisan di weblog ini, Selamat Tinggal Thaipusam, Apa Manfaat Boleh Ambil... seorang bertanya melalui e-mail, apa hukum mengucapkan tahniah kepada kehadiran perayaan Hindu Thaipusam atau perayaan agama selain Islam?

Di sini kami sarankan tuan baca tulisan ini (Rabu, 2011 Januari 19 MUSLIM BANTU BUAT GEREJA?)

Antaranya menyebutkan...

"... dalam isu mengucapkan tahniah dengan kehadiran perayaan Hindu. Mengucapkannya adalah khilaf dikalangan ulama, maka lebih baik tidak mengucapkannya dari mengucapkannya, kerana dibimbangi jatuh kepada pendapat yang mengatakan haram.

Tetapi, didalam masa yang sama, dibimbangi berlaku jurang antara non muslim dan muslim dalam melaksanakan tugasan dakwah, maka berusahalah sedaya upaya atau kecerdikan kita dalam keadaan tersebut, seperti kita menjawab “terima kasih” atau “ok” atau sebagainya, ketika kawan kita dari non muslim itu mengucapkan kepada kita “happy depavalli”.

Disamping itu juga, jika kemaslahatan dakwah lebih mendapat keuntungan dengan menyebut “Happy Depavalli”, maka tidak ada salahnya kita mengambil pendapat ulama yang membenarkan ucapan tahniah dengan kehadiran perayaan mereka."

Sila baca teks penuh dari blog tersebut.

MUSLIM BANTU BUAT GEREJA? -

Wallahu aklam. (dari editor)

1 comment:

free compass said...

persoalan yang paling penting ialah: "apakah hukum membekalkan kelapa kepada penganut agama hindu pada hari perayaan thaipusam?"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails