Tuesday, September 28, 2010

Sindrom 'Malayfobia' Cukup Bahaya -Puad Zarkashi

Puad: Malangnya sudah ada orang Melayu yang terperangkap. Sedangkan Kit Siang sebagai individu yang melontarkan idea itu sendiri bersikap cakap tidak serupa bikin.
KL, 28 Sept 10: Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi menulis pemimpin-pemimpin Melayu yang menegaskan diri mereka sebagai rakyat Malaysia terlebih dahulu dan orang Melayu kemudian sebagai “dilanda sindrom Malayfobia.”

“Apabila ada pemimpin Melayu yang menyatakan “I am Malaysian first and Malay second,” sebenarnya dia dilanda sindrom ‘Malayfobia’,” kata beliau dalam tulisannya disiarkan dalam Utusan Malaysia hari ini.

Sehubungan itu, Puad yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, sindrom ‘Malayfobia’ cukup bahaya dan boleh mengancam jati diri bangsa.

“Wajar semua pihak membanterasnya,” katanya.

Dalam tulisannya itu beliau tidak merujuk kepada mana-mana pemimpin Melayu secara khusus tetapi dilihat cuba membalas tulisan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz yang dalam surat terbukanya kepada Awang Selamat, yang disiarkan di The Malaysian Insider, bahawa beliau bangga untuk mengatakan dirinya “I am Malaysian first and Malay second”.

Kata beliau, sebab itu mana-mana pemimpin Umno jika dia mengatakan dirinya sebagai “Malaysian first, Malay second,” sebenarnya dia menyanggah Perlembagaan, perjuangan dan tujuan penubuhan Umno itu sendiri.

“Oleh itu cabaran Kit Siang hanyalah satu perangkap halus.

“Malangnya sudah ada orang Melayu yang terperangkap. Sedangkan Kit Siang sebagai individu yang melontarkan idea itu sendiri bersikap cakap tidak serupa bikin,” katanya.

“Apa tidaknya, dia boleh kata, “I am Malaysian first and Chinese second.” Hakikatnya, tindak-tanduk beliau lebih kecinaan iaitu “I am Chinese first, Malaysian second”,” kata beliau.

Puad menambah, perjuangan politiknya tidak sama dengan apa yang dia laungkan.

“Semuanya bersifat perkauman. DAP hanya berminat dalam isu yang membabitkan satu kaum.

“Cukup jelas DAP menang kerana sokongan pengundi Cina. Tanpa undi Cina mereka tidak akan menang. Sebab itu mereka terus memainkan isu orang Cina, kerana itu sumber mereka meraih undi dan kemenangan dalam pilihan raya selama ini,” kata beliau lagi.

Isu ‘I’m Malay first and Malaysian second’ muncul dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran April lalu.

Puad, ahli Parlimen dari Johor juga mendakwa tidak salah seseorang itu mengaku dirinya “I am Malay first,” “I am Chinese first” atau “I am Indian first.”

“Semua memahaminya kerana dalam konteks Malaysia, kepelbagaian adalah aset atau kekuatan dan bukannya liabaliti.

“Dalam konteks ini (Mursyidul Am PAS) Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut terperangkap, bila berkata dia tidak bangga mengaku dirinya sebagai orang Melayu.

“Dia lebih bangga dipanggil sebagai orang Islam,” katanya.

Puad juga mendakwa apakah Nik Aziz lupa, dari segi fitrah, Allah turunkan manusia lebih dulu ke bumi sebelum Allah menurunkan agamanya.

“Allah menjadikan manusia berperingkat, berbangsa-bangsa, lelaki dan perempuan supaya mereka mengenali antara satu denghttp://www.blogger.com/post-create.g?blogID=3721270538691005963an lain.

“Ini yang dikatakan sebagai ‘multi level identities’ atau pun ‘hirarchy of identities’. Sebab itu sebuah negara bermula dengan kampung, mukim, daerah, negeri dan kemudian barulah negara.

“Maka dia kena ingat akarnya yang bermula dari kampung. Jika tidak, dia sebenarnya meruntuhkan asal usulnya,” katanya lagi.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Tuhan jadikan manusia berbangsa-bangsa, bukan untuk berbangga secara 'asobiah', yakni berbantu-bantuan dalam perkara kejahatan yang tidak mengikut perintah Allah. Apakah 'Malayfobia' termasuk di dalamnya? (AK)

-----------------------------------------------------------------

Sila lawati E-Perpustakaan IH.....

Rak 1
Rak 2
Akan bertambah lagi e-buku-buku seterusnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails