Thursday, September 30, 2010

Iran: Bot Terbang Pula!

JOM KREATIF

Bot Terbang pula!

Sehari dua lepas, Iran memperkenlakan 'Bot terbang' atau 'Flying Boat' pula. Iran yang dilabelkan sebagai negara 'Paksi Kejahatan' oleh AS telah berjaya mengejutkan dunia dengan kecanggihan teknologi ketenteraan yang mereka miliki. Inilah antara negara Islam yang masih boleh dan kuat bertahan dari tekanan Amerika dan sekutu-sekutunya, terutamanya Israel dalam mengekang sumber-sumber perolehan bahan-bahan mentah dan material, terutamanya aspek pembangunan teknologi pertahanan.

Iran kerap buat gempar dengan pelbagai berita ketenteraan, bermula dengan teknologi nuklear, kapal terbang tanpa pesawat, misi dari kelas Fajr, kereta kebal, kapal selam, pesawat pejuang dan juga latihan ketenteraan skala besar yang sedikit sebanyak telah menarik perhatian dunia, betapa agresifnya negara ini dalam mempertahankan daulah dan haknya. Difahamkan menerusi jurucakap Ketenteraan Iran, Angkatan tentera Pasukan Pengawal Revolusi Iran telah mula menerima skuadron 'Bot Terbang' dan ianya akan dikendalikan oleh Pasukan Pengawal Revolusi Elite Iran.

Setakat ini, pasukan tersebut telah menerima 3 skuadron bot terbang itu. Dengan situasi semasa dan rantau Timur Tengah yang sedang bergelojak dan kurang stabil sosio-politiknya, Iran semakin berani untuk mengumpul kekuatan ketenteraan untuk menghadapai sebarang ancaman yang tidak diduga. Bot terbang ini dilengkapai dengan senjata api, dan boleh diterbangkan sama ada malam dan siang dengan dilengkapi alat pandang malam yang terbaik.

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan kamera canggih yang akan digunakan untuk menangkap gambar ketika melakukan tugas-tugas pengawasan dan pemantauan. Menurut Pegawai Pemerintah Pasukan Pengawal Revolusi Iran, Ahmad Vahidi sebagai memetik dari kata-katanya...

”Dengan teknologi rekabentuk yang termaju dan canggih tiada radar sama ada di laut, udara dan darat boleh mengesan kewujudan bot terbang ini. Ianya dapat bergerak dengan baik untuk keluar dari laut”.

Teknologi pembuatan bot ini, adalah hasil dari kejuruteraan tempatan. Ianya adalah satu kebanggan bagi industri teknologi ketenteraan bagi negara tersebut. Bot ini bakal ditugaskan dan diberi tanggungjawab dalam melaksanakan tugas-tugas pengawasan, pemantauan sempadan perairan negara tersebut. Bahan-bahan yang diperoleh menerusi kameranya bakal dipindah segera kepada pihak pemerintah skuadron untuk tindakan selanjutnya.

Bot ini juga, boleh dibekalkan dengan misil dan ianya dapat melancarkan misi dengan tepat ke sasaran ketika sedang bergerak laju.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Dan persiapkanlah (diri kamu dalam) menghadapi mereka (dengan) apa (sahaja) yang kamu mampu dari (bentuk-bentuk) kekuatan, dan dari kuda yang disiap siaga. Dan dengan kekuatan itu, kamu menakutkan musuh Allah dan musuh kamu." Surah al-Anfal ayat 60

Sila lihat siri Jom Kreatif yang lain dalam E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..'

-----------------------------------------------------------------

Sila lawati E-Perpustakaan IH.....

Rak 1
Rak 2
Akan bertambah lagi e-buku-buku seterusnya.

1 comment:

AMIR RAOF said...

bila la malysia nak ada bot mcam ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails