Saturday, July 31, 2010

Satuan Melayu: Jins Shamsudin, Idea Dlm Filem Purba Lakonannya



KL. JUL 31 10: Idea budayawan dan ahli politik Senator Tan Sri Jins Shamsudin agar parti-parti Melayu-Islam bergabung atas nama penyatuan orang Melayu, bagaikan idea dalam filem-filem Melayu purba dilakonkannya satu masa dulu, yang sudah ketinggalan zaman. Idea yang sudah tidak berpijak di dunia realiti di Malaysia masa kini.
Jins Shamsudin di tengah-tengah dalam filem..

Di saat rakyat negara ini memperjuangkan keadilan dan kebenaran dari ditindas oleh pemimpin-pemimpin korupsi atau dianggap perasuah dan penyalahgunaan kuasa walaupun dari bangsanya sendiri, tiba-tiba masih ada kelompok yang ingin mempertahankan kaum sendiri atas nama perpaduan bangsa. Demikian kenyataan balas dari Dr Hj Mohd Hasyim, editor Ibnu Hasyim.com, terhadap senator tersebut seperti dilaporkan The Malaysian Insider sebentar tadi.

Senator Tan Sri Jins menggesa tiga parti digabungkan demi mempertahankan kuasa politik mereka. Katanya, keadaan semasa memerlukan sebuah parti Melayu khusus yang boleh mempertahankan dan memperjuangkan hak orang Melayu. Justeru, penerbit dan pengarah filem terkenal ini mencadangkan nama Parti Kebangsaan Melayu Bersatu bagi menggabungkan PAS, PKR dan Umno.

Idea yang mirip dibangkitkan oleh Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali pada 22 Julai lalu, antara lain mengatakan sebuah parti Melayu baru perlu ditubuhkan sebagai pilihan terakhir jika kesemua usaha untuk menyatukan kerjasama PAS dan Umno gagal.

"Apalagi bila menyebut gabungan parti-parti Melayu-Islam bergabung atas nama Melayu.. Mana besar Melayu dengan Islam? Islam agama global menyatukan semua bangsa-bangsa di dunia.. Sedangkan Melayu-UMNO, nak samaratakan dengan orang Asli, atau 'mamak' pun timbul masalah! PAS sudah bergerak ke arah multi-racial, terbuka dan global, jauh meninggalkan UMNO dalam tempurung yang sempit!" Jelas Hj Mohd perli.

Hj Mohd menolak telahan Senator Jins mengatakan bahawa keputusan PAS menolak kerjasama perpaduan dengan Umno, bukan keputusan majoriti pemimpin parti Islam itu. Menurut Jins, yang tolak itu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (Mursyidul Am PAS) sebab beliau yang bercakap. Lagipun beliau bukan pemimpin PAS kerana pemimpinnya adalah presiden.

"Tidak tahukah yang menolak itu adalah keputusan muktamar? Keputusan semua ahli PAS, termasukpemimpin-pemimpinnya.." Jelas Hj Mohd.

Malah sebelum ini, Nik Aziz mengulangi bahawa Umno terus menunjukkan minat mahu membincangkan kerjasama dengan PAS selepas menyedari kedudukannya menjadi lemah pada pilihan raya umum ke-12 dua tahun lalu.

Selain itu, pemimpin-pemimpin kanan PAS termasuk Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata tidak mahu bercakap mengenai isu berkenaan dengan ada yang menganggap bab perbincangan parti itu dengan Umno “sudah ditutup.”

by ASYOK KUMAR

1 comment:

Anonymous said...

Apa yang dia tahu tentang keadilan sebab dia masih didunia 50an

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails