Friday, July 30, 2010

10 Ciri Skim Piramid: KPDNKK Masih Tak Mampu selesai?

PENGGUNA


KL JUL 30 10: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan bekerjasama dengan media untuk menyiarkan dan menjelaskan mengenai 10 ciri skim piramid yang perlu diketahui orang ramai bagi mengelakkan mereka menjadi mangsa.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata 10 ciri itu dirangka kementeriannya sebelum didedahkan kepada umum apabila Akta Jualan Langsung (Pindaan 2001) diluluskan selepas dibentangkan di Dewan Rakyat dan Dewan Negara, minggu lalu dan akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Beliau berkata, kerajaan memandang serius kewujudan skim piramid apabila meminda Akta Jualan Langsung (Pindaan 2010) ketika sesi persidangan Parlimen baru-baru ini dengan memasukkan satu bahagian khusus bagi skim itu membabitkan hukuman lebih berat iaitu kompaun sehingga RM5 juta dan RM10 juta untuk kesalahan seterusnya, selain hukuman penjara.

“Jadi, orang ramai patut mengambil perhatian dan memahami mengenai sesuatu sistem yang ditawarkan. Kami sudah banyak kali mengingatkan, kalau sistem yang dijual tidak mempunyai produk, tetapi sekadar merekrut ahli, itu sistem piramid.

“Kalau dapat bonus kerana mendapat agen di bawah (down line) yang mencari agen seterusnya dan setiap peringkat itu mendapat komisen tanpa menjual produk atau produk dijual tidak setimpal iaitu terlalu mahal, ia tidak logik pada akal.

“Saya harap semua pihak melindungi diri sendiri daripada ditipu skim yang dari awal berniat untuk menipu,” katanya selepas merasmikan ibu pejabat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dikenali Menara SSM@Sentral di KL Sentral di sini, semalam.

Ismail Sabri mengulas mengenai penipuan skim piramid (MLM) termasuk kejayaan pihaknya dengan kerjasama polis menumpaskan sindiket yang mengumpan kereta mewah dan keuntungan mencecah enam angka, ketika pertemuan anggota sindiket itu di Pusat Perniagaan Mentari, Bandar Sunway di sini.

Sementara itu seorang pengkomen bernama Ali Mahmud dalam Blog Ibnu Hasyim mengenai berita 'Sindiket Penipuan MLM Kereta Mewah, 59 Ditahan.' semalam, menulis, "Kementerian terbabit, dari dulu lagi cakap nak selesaikan, tetapi makin teruk ada!"

Sebelum ini Blog Ibnu Hasyim telah banyak mendedahkan penyelewengan yang berkaitan dengan skim tersebut, tetapi sampai sekarang masih tidak menampakkan kesannya. Rakyat sudah naik muak dengan janji harapan pnyelesaian dari pemerintah BN. (AK)

3 comments:

Anonymous said...

laa..kan dia dah cakap kena hati2.tak paham2 lagi?ramai orang melayu kena tipu sebab sikap tamak kita.tak kan setiap kali makan nak mintak orang suap kot..lu pk la sendiri

Anonymous said...

Ibnu Hasyim, this is not a political issue. even our advisor also couldnt find ways to solve it because the key is in the hand of the people. Tipu sangat terang. sikit fikir pun sudah tahu tipu. So.. why get involved??

What anonymous said is TRUE - TAMAK. When TAMAK meet the PENIPU we all know the answer. So.. why bother? Let them live in their own world. What the gov should do is to give more education to the kampung people. Maybe TV & media are the best medium. Plis include Indian & chinese. - Ho Hsien

Ibnu Hasyim said...

t.kasih atas komen tuan-tuan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails