Friday, July 30, 2010

HAMAS Larang Patung Berbaju Dalam?

Patung berbaju mini juga dilarang dipamerkan di toko di Gaza

KEMASKINI

KL. 30 JUL 10: Patung-patung berpakaian mini dipamerkan di toko-toko mahupun poster bergambar model yang mengenakan baju dalam, dilaporkan dilarang diletakkan di toko pakaian Jalur Gaza setelah pejabat Hamas mengumumkan peraturan baru.

Puak Islam Palestin Hamas, yang menguasai Jalur Gaza, mengatakan peraturan baru itu adalah bertujuan untuk melindungi "moral masyarakat". Peraturan itu dikeluarkan dua minggu setelah organisasi itu melarang wanita menghisap shisha atau merokok menggunakan paip air. Demikian berita dari BBC

Sejauh ini Hamas dikatakan hanya mengambil langkah terhad untuk menerapkan kesopanan berpakaian dan mencegah lelaki-perempuan bercampur di tempat umum.

"Jelas dilarang untuk memasang alat fotografi di dalam toko dan toko-toko dilarang mempamerkan pakaian terbuka (tersebut) di toko-toko jualan," demikian dimuat dalam pernyataan pemerintah Hamas.

"Langkah-langkah ini diambil akibat berbagai keluhan dan tekanan dari masyarakat awam. Langkah-langkah ini diambil untuk menegakkan tradisi kita," kata seorang jurucakap polis Hamas kepada pejabat berita Reuters.

Tahun lalu Hamas cuba mencegah peguam perempuan hadir di mahkamah tanpa mengenakan tudung menutup aurat dan melarang lelaki bekerja sebagai tukang gunting rambut perempuan.

Sementara itu, menurut sumber The Palestine Telegraph hari ini, Kerajaan Hamas di Gaza memutuskan untuk mengeluarkan beberapa peraturan-peraturan yang berkaitan dengan kedai pakaian perempuan untuk membuat jalan-jalan di Gaza sesuai dan warga Gaza merasa selesa.

Peraturan tersebut adalah:

1. Tiada patung perlu ditempatkan di luar kedai.
2.Tidak ada pakaian keterlaluan dipromosikan di kaca depan kedai.
3. Pintu kedai perlu dibuka setiap masa semasa kedai dibuka.
4. Tidak ada tempat tertutup di dalam kedai.
5. Tidak ada kamera atau mana-mana alat perakam walau apa jenis dibenarkan.

Walaupun berita dari sumber BBC memilih tajuk 'Hamas larang patung berbaju dalam', namun bila dilihat betul-betul, peratuaran yang dibuat oleh HAMAS itu adalah suatu tuntutan agama Islam demi untuk kebaikan masyarakat, yang patut dicontohi oleh negara-negara umat Islam atau umat yang bertamadun.

Oleh Megat Ali Megat Alang

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails