Tuesday, May 11, 2010

Lawak Boleh Dihukum Penjara Di Israel

HALAMAN HIBURAN


MEI 11, 10: Berita Qodsna melaporkan, Mahkamah Tinggi Rejim Zionis Israel memulai isytihar perang anti-humor yang sedang marak di kalangan warganya. Tindakan ini dilakukan bila meningkatnya eskalasi rasisme di tengah masyarakat Zionis Israel sendiri, yang memaksa mahkamah tingginya turun tangan setelah diminta oleh Knesset.

Akhbar Yediot Aharonot melaporkan, atas permintaan sebahagian anggota Knesset mengenai katagori humor 'sebagai kejahatan', dan mahkamah tinggi akan memburu pelaku humor tersebut. Bukan rahsia lagi, ditengah-tengah masyarakat Yahudi di Israel sendiri pun terjadi tindakan rasisme perkauman sesama Yahudi.

Penduduk Yahudi asli menganggap Yahudi asal negara lain, yang hijrah ke Israel sebagai warga kelas dua. Majoriti Yahudi keturunan Maroko, Poland, dan Afrika juga adalah kelompok Yahudi yang taat, namun kerap menjadi sasaran sindiran olok-olok dari warga Yahudi yang lain. Menurut mahkamah tingginya, hukuman bagi pelaku kejahatan olok-olok dan lawak seperti tersebut adalah hukuman penjara.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Ertinya 'lawak jahat' atau lawak yang mendatangkan kesan buruk seperti membangkitkan semangat perkauman adalah dilarang di Israel.

Mari kita lihat lawak dalam Islam...

Bagaimana Rasulullah SAW bergurau?

Seorang wanita tua berkata kepada Nabi, “Tolong berdoa kepada Allah supaya Dia memasukkan saya ke dalam syurga.”

“Ya ibu, orang tua tidak boleh masuk syurga...” Jawab Nabi. Perempuan itu pulang sambil menangis-nangis.

Tetapi kata Nabi lagi, ertinya.. “Sila beritahu kepadanya, dia tidak akan masuk ke syurga dalam keadaannya yang masih tua. Allah berfirman ”Sesungguhnya Kami mencipta wanita-wanita syurga dengan penciptaan yang baru. Kami jadikan mereka dalam keadaan masih dara, yang amat menyintai suaminya dan sebaya pula sesamanya.” (Hadith riwayat Tirmizi dan al-Baihaqi dgn Sanad yang hasan)
Abu Hurairah telah meriwayatkan: Para sahabat berkata, " Ya Rasulullah, kamupun bergurau dengan kami...”

"Ya aku bergurau, tetapi aku tidak berkata melainkan perkara yang benar!" Jawab Nabi. (Hadis riwayat Tirmizi dan Ahmad – sanadnya hasan)
Dr Yusuf Qardawi meletakkan lima etika yang perlu dipatuhi dalam lawak atau bergurau..
Pertama: Tidak menggunakan perkara yang bohong sebagai alat untuk manusia tertawa. Nabi SAW bersabda: "Celaka orang yang bercakap kemudian berbohong supaya manusia ketawa. Celakalah dia dan celakalah dia!" (Hr Ahmad dan Ad-Darimi – sanadnya sahih)

Kedua: Gurauan yang tidak menghina orang lain, kecuali diizinkan oleh orang tersebut. Firman Allah, "Wahai orang-orang beriman, janganlah satu puak itu menghina puak yang lain, mungkin orang dihina lebih baik dari yang menghina. Janganlah wanita menghina wanita yang lain , mungkin wanita dihina lebih baik baik dari wanita yang menghina… ” (11 : Al-Hujarat)
Nabi SAW bersabda, “Cukuplah seorang itu melakukan kejahatan apabila dia menghina saudaranya semuslim.” (Hadis riwayat Muslim – sahih). Termasuk juga dalam menghina, ialah dengan meniru perbuatan orang lain.

Aisyah RA berkata “Aku telah meniru perbuatan seorang manusia.” Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Aku tidak suka meniru perbuatan orang lain.” (Hadis riwayat Ahmad dan Baihaqi – sanad sahih)
Ketiga: Melawak yang tidak menakutkan orang lain.
Nukman bin Basyir RA berkata: Sesungguhnya kami bersama Rasulullah SAW dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya dan mengejutkan lelaki yang mengantuk yang menyebabkan dia terperanjat. Rasulullah saw bersabda; “Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.” (Hadis riwayat Thabrani – sahih)

Keempat: Jangan ambil barang orang dengan niat melawak. Nabi SAW bersabda: "Jangan kamu mengambil barang kepunyaan saudara seIslam dengan niat melawak atau pun betul-betul.” (Hadis riwayat Ahmad – sahih)
Kelima: Jangan melawak ditempat yang serius dan jangan serius di tempat melawak. Dalam Islam ada 3 perkara yang dianggap diambil hukumnya walaupun dalam keadaan melawak. Nabi SAW bersabda, “Tiga perkara yang mana diambil hukumnya samaada dalam keadaan melawak atau serius: 1. Nikah 2. Cerai 3. Membebas hamba.

Jadi, anda kajilah sendiri, bagaimana hukumnya, melawak seperti yang di dalam pertandingan merebut Raja Lawak dalam persembahan di tv, pementsan sekarang dan lain-lain. Wallahu 'aklam. (IH)

Ini.. ada kaitan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails