Thursday, May 13, 2010

Pemimpin Al-Arqam Mangsa ISA Meninggal Dunia

IPOH. MEI13 10: Bekas pemimpin Al-Arqam, Ashaari Muhammad meninggal dunia di Hospital Ipoh Specialist Center pada jam 2.10 petang kerana jangkitan paru-paru.

Jenazah beliau akan dibawa ke Rembau, Negeri Sembilan selepas solat jenazah di Ipoh. Al-Arqam yang diasas dan dipimpin oleh Ashaari diharamkan pada tahun 1994 selepas ajarannya dituduh menyeleweng daripada ajaran Islam.

Sehubungan dengan pengharaman itu, Ashaari juga dikenakan hukuman dibuang daerah. Allahyarham pada suatu ketika dahulu itu yang mempunyai lebih 10,000 pengikutnya dan memiliki perkampungan mereka sendiri di Sungai Pencala, Kuala Lumpur.

Banyak buku-buku tulisan beliau disebarkan. Muslimat-muslimatnya terkenal dengan sanggup di madu dan memakai pakaian menutup aurat.

Beliau dan beberapa pengikutnya ditahan pada tahun 1994 mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang zalim, membolehkan mereka ditahan tanpa dibicarakan. Selepas dua tahun dalam tahanan, Ashaari dikenakan hukuman buang daerah di Selangor.

Bagaimanpun, Ashaari kemudiannya dipindahkan ke Labuan pada tahun 2000 selepas pihak berkuasa mendapat ada pihak-pihak yang mencuba mempengaruhinya supaya menghidupkan semula pergerakan tersebut. Hukuman buang daerah itu kermudian ditarik balik pada Oktober 2004.

Beliau dikatakan pernah menjadi AJK Penerangan PAS suatu masa dulu. (AK)

2 comments:

cencorot said...

Alfatihah...

Anonymous said...

Teruskan berdakwah...untuk menjadikan negara ini di redhai Allah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails