Thursday, May 13, 2010

Kartunis Sweden Dengan Jenayah Hina Nabi Diserang


Lars Vilks, seorang kartunis Sweden yang pernah membuat gambar Nabi Muhammad, diserang

Kartunis Swedia Pembuat Gambar Nabi Muhammad Diserang
Lars Vilks, seorang penjenayah kerana menghina agama lain atas topeng 'kebabasan', wajar dihukum.

STOCKHOLM MEI 12,10: Lars Vilks, seorang kartunis Sweden yang pernah membuat gambar Nabi Muhammad, diserang ketika memberikan pelajaran tentang kebebasan berpendapat, di Universiti Uppsala, Sweden. (seperti gambar diatas sekali)

Vilks, pernah membuat gambar karikatur Nabi Muhammad dengan tubuh haiwan di tahun 2007. Gambar ini tentu saja langsung memicu kemarahan umat muslim seluruh dunia. Vilks mengatakan seorang lelaki menyerangnya sampai dia tersungkur ke tembok dan tidak dapat melihat apa-apa lagi.

Juru cakap polis kota Uppsala mengatakan sekitar 20 orang mencuba menyerang Vilks dengan mengganggu kelasnya. Pihak polis turut campur tangan dalam insiden ini. Dua orang kini ditahan. Setelah membuat karikatur Nabi Muhammad, Vilks memang sering mendapatkan berbagai ancaman.

Mac lalu seorang bernama 'Jihad Jane' mengumumkan akan membunuhnya di internet dan akan merekrut orang untuk melakukan itu. Bulan Januari lalu, seorang warga Somalia juga ingin membunuh seorang kartunis Denmark yang juga pernah menggambar kartun Nabi Muhammad.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Penghina agama orang lain adalah penjenayah, memang wajar dia diserang. Sepatutnya, dunia Islam membuat penentuan hukuman kepada penghina Nabi umat Islam demi mempertahankan Agama Allah yang suci ini.

Lars Vilks has to put up with.



Source: Swedish artist who drew Mohammed as a dog attacked at lecture, Allahpundit, Hot Air, May 11th,

Antara lain..

4 comments:

Anonymous said...

Terima kasih kerana sahabat2 yg berani menyerang....krn sebagai pengajaran kpd orang kafir bahawa kita akan mempertahankan agama kita walaupun guna nyawa, kalau perlu.

Zaini Abdullah said...

Allahu akbar

Anonymous said...

Kadang2 perlu juga guna tangan dan kaki...untuk membela kebenaran.

Jom bicang atau berdebat...no hal lah. Tapi jgn guna penghinaan terhadap sebarang agama. Itulah pendirian kita.

Anonymous said...

bangsat sungguh pelukis tu, bangsat sungguh polis swedish tu...


rasa nak ganyang

Allah hu Akbar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails