Friday, May 14, 2010

Bukan Islam Jadi Peguam Syarie.



KL. MEI 14, 10: Victoria Jayaseelee Martin hari ini berjaya mendapatkan semakan kehakiman daripada Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur bagi mengarahkan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) membenarkan beliau mengamalkan undang-undang syariah.

Ini adalah kes pertama, di mana seorang peguam bukan Islam yang memiliki diploma undang-undang syariah memohon menjadi peguam syarie di Kuala Lumpur. Hakim, Datuk Zawawi Salleh yang membenarkan permohonan itu menolak bantahan yang dikemukakan oleh MAIWP.

Victoria (atas, kanan) mendapat kelulusannya pada tahun 2004 daripada Universiti Islam Antrabangsa dan berkata beliau ingin menjadi peguam syarie demi kepentingan keadilan. Di Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, syarat sebelum seseorang boleh menjadi peguam syarie adalah dia mesti merupakan seorang Islam.

Di n
egeri-negeri lain, bukan Islam dibenarkan menjadi peguam syarie. Bagaimanapun, Selangor baru-baru menarik balik kekecualian itu dan hanya peguam Islam yang dibenarkan di mahkamah syariah di negeri itu.

Victoria diwakili oleh peguam Ranjit Singh, manakala pendakwa kanan persekutuan, Nadia Hanim Mohd Tajuddin mewakili MAIWP. (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails