Sunday, May 09, 2010

Parti Mana Penentu Kerajaan Baru Britian?

David Cameron

Buruh, Konservatif pikat wakil Liberal Demokrat

LONDON - Selepas seharian 'jual mahal', Parti Konservatif pimpinan David Cameron (gambar) yang menang paling banyak kerusi pada pilihan raya umum Britian kelmarin akhirnya mengalah dan berusaha menarik sokongan Liberal Demokrat.

Ia usaha alternatif mencatat majoriti mudah 326 kerusi untuk membentuk kerajaan campuran dan menyekat Parti Buruh pimpinan Perdana Menteri, Gordon Brown yang memerintah sejak 12 tahun daripada berkuasa.

Cameron semalam dilaporkan menemui beberapa anggota Parlimen Liberal Demokrat untuk memujuk mereka menyertai kerajaan baru ketika Brown pada masa sama menjanjikan jawatan menteri untuk memikat parti ketiga terbesar itu.

Konservatif secara rasmi memenangi 307 kerusi mengatasi Buruh (258) manakala Liberal Demokrat (57) dan parti-parti kecil lain (28) dijangka menjadi penentu kerajaan baru Britain.

Pemimpin Liberal Demokrat, Nick Clegg setakat ini masih membisu dan mengelak untuk mengulas tawaran dua parti tersebut tetapi cuba membuat pelbagai tuntutan politik.

Dalam pada itu, Brown dilihat terus enggan mengalah dan mendakwa dirinya masih perdana menteri sekali gus mencetuskan spekulasi kemungkinan usul undi tidak percaya perlu dibawa ke Parlimen untuk menyingkirkan beliau. - Agensi

2 comments:

Anonymous said...

Di negara MAJU kalah menang sesuatu parti benda yg biasa.
Di negara tak berapa maju....pari pemerintah akan guna kelebihan untk merasuah pengundi spaya menang dan menang dan tidak pernah kalah....sampai bila rakyat boleh menerima sogokan?

SPR kita sama dengan UK ke?

Anonymous said...

tuan, sedikit pembetulan: Britain bukan Britian. ok.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails