Thursday, May 13, 2010

Haramkan Kasut Yang Membawa Perpecahan Masyarakat.


Kasut Usamah Bin Ladin




















ANDA lihat betul-betul kasut ini.. terpampang karikatur gambar pemimpin Al-Qaidah Usamah bin Ladin.

Sebuah syarikat pengeluar kasut di China mencipta model baru yang menghina pemimpin Islam tersebut. Kasut buatan China ini tetapi amat populer di India, terutama kepada puak-puak fanatik atau taksub kepada Amerika Syarikat (AS) untuk menghina pemimpin gerakan Islam itu. Mungkin juga ia termasuk dalam kempen anti pengganas, tajaan AS. Apalagi kerana harganya sangat murah.

Tetapi sebaliknya, Muslimdaily.net mengungkapkan kata-kata Praveen Kumar, pemuda 21 tahun, "Dengan memakai kasut ini saya merasa orang yang paling dibenci didunia terletak di kaki saya". Bangga, nampaknya menyokong Usama.

Barang-barang di China dikatakan sangat populer di India. Bukan sahaja kerana harganya murah, tetapi kerana Bin Ladin juga menjadi fenomena atau idola disana. Disebutkan dalam promosinya..

"Jika Anda bermimpi memiliki teroris paling dicari didunia, sekarang boleh ada di kaki anda! Kesempatan membuat mimpi menjadi nyata... dengan 'Usamah Bin Ladin Sneakers'. 'Usamah bin Ladin Sneakers' dijual dengan harga hanya 650 rupee India (US 14.67), anda tidak akan jumpa di pasar di luar Asia." Mungkin itu untuk peminat-peminat Usamah Bin laden.

Lapor Muslimdaily.net lagi, macam-macam cara pengeluar hendak lakukan produknya, tetapi jangan salahkan jika ada pihak tidak suka dan bertindak melakukan sesuatu kepada pengeluar kerana penghinaan tersebut.

Blog Ibnu Hasyim meninjau pendapat Ahmad Khairi 30 tahun, seorang peniaga kasut, pemuda Islam di Jalan Masjid India Malaysia, katanya, "Kesian mereka (pengguna kasut tersebut dengan tujuan menghina Usama), China buat duit, puak-puak taksub AS diperbodohkan! Saya harap kementerian pengguna Malaysia melarang import masuk kasut-kasut macam tu.. boleh memporak-perandakan ketenteraman masyarakat di sini.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Nampaknya kasut pun boleh membawa perpecahan dalam masyarakat. Haramkan kasut-kasut yang menghina orang Islam dan memecah perpaduan rakyat itu masuk ke negara ini! (2MA/13Mei 2010)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails