Tuesday, January 05, 2010

B/Islam Guna Nama Allah, Perlu Tubuh Akademi Penjelasan

CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

SEBENTAR tadi baru selesai mesyuarat dan perbincangan antara AJK Kerja Grup Universiti Ulu Klang di Bukit Antarabangsa di sini bersama beberapa blogger dari lepas Asar hingga Maghrib. Berdiskusi tentang isu 'bukan Islam guna nama Allah di Malaysia'.

Kami sepakat merumuskan:

1. Kami tidak bersetuju dan tidak membantah, ada beberapa kalangan (terutamanya Presiden UMNO) ingin menjadi jaguh memperjuangkan isu ini hingga ke peringkat atasan, kerana isu ini tidak bertentangan dengan agama Islam yang universal, dan tidak tertakluk untuk bumi Malaysia sahaja. Kami bersetuju serahkan kepada kebijaksanaan KDN dan keputusan Mahkamah Tinggi bagi negara Malaysia.

2. Pada kami adalah tidak wajar, untuk menutupi kegagalan sistem pendidikan umat Islam di Malaysia dengan memindahkan kesalahan itu kepada orang lain, mengharamkan orang lain menggunakan 'nama Allah' tersebut.

3. Apakah dengan kegagalan itu, kita mula 'memungkin' dengan mengharamkan orang lain 'guna nama Allah'? ..dan kita bimbang ianya akan berterusan dengan mengharamkan 'konsep Allah menurut agama lain' hanya kerana kita gagal dalam memahamkannya kepada generasi kita sendiri?

4. Oleh itu, bagi mengatasi masalah kemungkinan kekeliruan timbul, penyalah gunaan nama Allah di kalangan masyarakat yang kurang faham, maka kami mencadangkan supaya diwujudkan sebuah Akademi 'Penjelasan Konsep Allah Menurut Islam' untuk menjelaskan lebih lanjut kepada masyarakat.

5. Mengenai perlaksanaan akademi tersebut, bolehlah diperpanjang dan diperbincang selanjutnya serta penerangan habis-habisan perlu digempurkan.

Sekian dari
Ibnu Hasyim
e-mail: ibnuhasyim@gmail.com.
Ulu Klang, Sel.
Jan 05, 10.


Hidangan lanjut...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails