Monday, January 04, 2010

Penyerang Pelukis Kartun Nabi, Tahniah Untuk Beliau.

Seorang lelaki Somalia yang didakwa menyerang Westergaard dibawa dengan pengusung memasuki sebuah mahkamah di Aarhus, Denmark kelmarin.

Penyerang pelukis kartun Nabi Muhammad pernah ditahan

COPENHAGEN - Seorang lelaki Somalia yang menyerang kartunis yang melukis karikatur Nabi Muhammad S.A.W, Kurt Westergaard pernah ditangkap di Kenya, lapor media Denmark semalam.

Akhbar Politiken melaporkan, agensi perisikan Denmark mengetahui bahawa pemuda berusia 28 tahun itu ditahan di Kenya pada September tahun lalu kerana disyaki terbabit dalam komplot untuk menyerang Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton.

Memetik kenyataan beberapa sumber, ia menyatakan lelaki itu dibebaskan kemudian kerana kekurangan bukti. Hillary berkunjung ke Kenya sebagai sebahagian rangka lawatan 11 hari beliau ke Afrika pada Ogos tahun lalu.

Sementara itu, lelaki Somalia berkenaan didakwa di sebuah mahkamah Denmark kerana cuba membunuh Westergaard, 74, apabila dia menceroboh rumah kartunis itu di Aarhus, 157 kilometer dari sini pada Jumaat lalu dengan bersenjatakan sebilah kapak dan pisau.

Suspek yang ditembak dua kali oleh seorang anggota polis yang bergegas ke tempat kejadian dibawa dengan pengusung ke mahkamah itu kelmarin. Dia diarah ditahan selama empat minggu berhubung beberapa dakwaan kerana percubaan untuk membunuh kartunis itu. - Agensi

Komen Blog Ibnu Hasyim: Perjuangan mempertahankan Allah dan Rasul, dari dihina adalah adalah perjuangan yang mulia. Itulah peluang untuk mendapatkan 'syahid', yang menjadi idaman cita-cita Muslim. Tahniah kepada lelaki itu. (2MA)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails