Friday, January 08, 2010

Siapa Pengebom Pesawat Penumpang AS?

Umar Farouk Abdulmutallab, diradikalkan di London?

Anwar Al-Awlaki dituduh radikal

LONDON: Jan 07, 10 - Wakil Perdana Menteri Yaman mendedahkan di mana pengebom pesawat penumpang Amerika Syarikat telah bertemu ulama radikal Yaman Anwar Al-Awlaki, setelah direkrut oleh Al-Qaida di London.

Beliau adalah Umar Farouk Abdulmutallab berkuliah di University College London (UCL) mulai September 2005 hingga Juni 2008 dan menjabat sebagai Ketua Perhimpunan Mahasiswa Islam pada tahun 2006-2007. Namun UCL mengatakan tidak ada bukti yang menunjukkan Abdulmutallab mengalami radikalisasi di London.

Pemerintah UK mengatakan yang tertuduh berkemungkinan besar direkrut oleh Al-Qaida di Yemen beberapa bulan sebelum serangan terjadi. Kepada wartawan Wakil PM Yaman Rashad al-Alimi mengatakan pertemuan tertuduh dengan Awlaki terjadi di rumah Awlaki di Provinsi Shabwa.

Sebelumnya penasihat keamanan pemerintah AS John Brennan mengatakan ada indikasi hububgan terus antara tertuduh dan Awlaki. "Jelas, Awlaki adalah sumber masalah. Dia memiliki kaitan dengan Al-Qaida di Semenanjung Arab," kata Brennan kepada CNN. "Dia tidak sekedar ulama. Dia adalah penggerak terorisme."

Beberapa laporan menyebutkan Awlaki terkorban dalam serangan udara terhadap Al-Qaida di Yaman sebelum Natal. Namun anggota keluarga Awlaki menegaskan, ulama tersebut selamat. Awlaki seolah-olah tidak asing (tiada apa=apa bahaya) pada pejabat keamanan di sana. Namanya kini telah dikaitkan dengan kejadian penembakan yang dilakukan seorang major Angkatan Darat AS di pangkalan Fort Hood yang mengorbankan 13 orang.

Wakil PM Yaman juga mengatakan tertuduh adalah pengebom yang menggunakan bahan peledak dari Nigeria. Pada hari Rabu Abdulmutallab dikenakan enam dakwaan di AS. Antaranya didakwa atas cubaan membunuh 290 penumpang menggunakan senjata pemusnah massal, cuba meletupkan pesawat Northwest rute Amsterdam-Detroit, tetapi berjaya digagalkan oleh para penumpang lain. (BBC/AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails