Monday, January 04, 2010

Britian: Ada Pula Buli Kanak-kanak Melalui Siber.

Gambar mangsa

Polis selamatkan mangsa buli siber

NORTHUMBRIA - Polis Britain menyelamatkan seorang gadis berumur 13 tahun, Beth Ellis (gambar) daripada terus menjadi mangsa buli siber oleh rakan-rakan sekolahnya di sini, lapor akhbar News of the World semalam.

Polis memberi amaran kepada rakan-rakan mangsa bahawa mereka boleh didakwa di bawah Akta Gangguan manakala kumpulan di Facebook yang dikenali sebagai Kami Benci Beth Ellis yang mereka tubuhkan turut digugurkan daripada laman jaringan sosial itu.

Ibu mangsa, Amanda, 40, menyatakan dia pada mulanya berasa janggal semasa membuat laporan polis berhubung kes itu kerana bimbang laporannya akan dianggap remeh oleh pihak berkuasa.

"Namun, saya kemudian berasa lega kerana mereka (polis) menganggap kes buli siber merupakan sesuatu yang serius," katanya.

Menurutnya, Beth yang pernah menjalani pembedahan jantung semasa kecil menjadi sasaran pembuli kerana saiz badannya yang kecil.

Mereka menyiarkan beberapa mesej berbaur penghinaan termasuk menyatakan dia memerlukan pembedahan pembesaran payu dara selain rambutnya yang dipenuhi dengan kutu.

"Kami memandang serius semua kes buli tanpa mengira sama ada ia berlaku di taman permainan kanak-kanak atau di dunia siber," kata seorang jurucakap polis di sini. - Agensi

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails