Wednesday, December 09, 2009

Untuk Apa Cerita Tahyul & Khurafat Dalam Tv? -Dr Mohd Hayati

HALAMAN HIBURAN
KUALA LUMPUR, 9 Dis 09: Rancangan seram mempunyai unsur tahyul dan kurafat yang dibenarkan penyiarannya kepada stesen-stesen televisyen oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan telah dipertikaikan Dr. Mohd Hayati Othman (PAS-Pendang).

Hayati sewaktu mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Dewan rakyat pagi tadi berkata, sejak akhir-akhir ini stesen-stesen televisyen sama ada milik kerajaan atau swasta didapati seringkali menyiarkan cerita hantu dan seram untuk menarik jumlah penonton.

"Apakah ini sebenarnya yang hendak didedahkan oleh pihak Kementerian? Menyiarkan cerita-cerita yang berunsurkan tahyul dan kurafat," soalnya.

Beliau juga ingin tahu jumlah kes melibatkan stesen penyiar swasta dikenakan denda sehingga RM100 ribu di bawah Seksyen 242 akibat tidak menyiarkan Pesanan Khidmat Awam yang mengandungi nilai-nilai murni, kekeluargaan, Kebudayaan dan Kemasyarakatan di stesen-stesen kelolaan mereka.

Sebelum itu, Nancy Shukri (BN-Batang Sadong) meminta Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan menyatakan apakah perancangan pihak Kementerian dalam memainkan peranan untuk menguatkan lagi penyerapan nlai-nilai murni di kalangan masyarakat melalui media elektronik.

Timbalan Menteri, Heng Seai Kie (BN-Senator) dalam jawapannya memberitahu, penerapan nilai-nilai murni dilaksanakan melalui rancangan-rancangan secara khusus seperti Berita,Bicarawara, Rancangan Agama dan Majalah selain siaran iklan, rancangan hiburan dan drama-drama yang ditayangkan.

Sebagai contoh katanya, RTM memastikan semua siarannya, termasuklah rancangan sitkom komedi mempunyai mesej tersendiri bertujuan menerapkan nilai-nilai murni di kalangan penonton. Usaha ini dilaksanakan oleh RTM melalui siaran lagu-lagu patriotik pada waktu perdana.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Pihak yang terlibat perlu merujuk dan merundingkan dengan pihak agama supaya dapat melahirkan insan-insan bernilai dan berakidah murni. Begitu juga hiburan, drama dan lain-lain, sampai tidak kira halal haram, yang langsung tidak melambangkan negara majoriti umat Islam. Kalau tak tahu hukum, kan bahagian agama dalam kerajaan masih ada.. (Laporan parlimen/2MA)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails