Thursday, December 10, 2009

Osama Laden Perlu Ditangkap Atau Dibunuh, Kalau tidak...

Osama bin Laden

BIN Laden menjadi "figur ikon". kata Jenderal McChrystal dalam suatu sidang. Komandan pasukan Amerika Syarikat (AS) di Afghanistan itu mengatakan sebelumnya, Al Qaida tidak akan dapat dikalahkan kecuali pemimpinnya Osama bin Laden tertangkap atau terbunuh.

Menurutnya, kerahan tenaga 30,000 tentara tambahan ke Afghanistan oleh Presiden Barack Obama bererti adanya kemungkinan berjaya menangkapnya. Tetapi 'amat sukar' dan 18 bulan akan datang sangat penting. "Saya kira kita tidak dapat mengalahkan Al Qaida kecuali setelah dia tertangkap atau terbunuh, " ujar Jenderal McChrystal.

"Saya yakin dia adalah figur ikon ekarang yang menjadi teras kejayaan Al Qaida dan jaringannya di dunia," katanya. Walaupun begitu, menurutnya terbunuh atau tertangkapnya Bin Laden tidak akan mengakhiri Al Qaida namun gerakan itu tidak dapat dibasmi kalau Bin Laden masih aktif. Pemimpin militan ini diyakini hidup di perbatasan antara Pakistan dan Afghanistan.

Menteri Pertahanan (AS) Robert Gates minggu lalu mengatakan, jabatannya tidak memiliki informasi yang boleh dipercayai mengenai adanya Bin Laden selama 'bertahun-tahun'. Pasukannya menghadapi "pemberontakan yang kompleks dan kuat" serta warga Afghanistan kurang percaya kepada pemerintahnya.

"Kejayaan bergantung kepada komitmen kuat dan adanya ongkos yang signifikan," katanya kepada Jawatankuasa Tentera di Dewan Perwakilan AS. Panglima pasukan AS di Afghanistan ini mengatakan 30,000 tentara tambahan akan "memberi kita kemampuan untuk membalikkan momentum pemberontakan dan menghentikan aktiviti Taliban ke masyarakat yang mereka perlukan untuk bertahan," katanya.

Berita disaring dari BBC sebentar tadi. (AK)

Komen Blog Ibnu Hasyim: Takbir untuk Al-Qaida & Taliban... Allahu Akbar!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails