Wednesday, December 09, 2009

DAP Tanya Fasal Masjid Pun 'Melampau'?



Ai.. Tanya pun melampau? Macam itu ke Islam ajar? Itulah peluang untuk menyatakan ketelusan dan kebaikan Islam.. Bukan dengan MCA cakap lain, dengan DAP cakap lain? Dengan Melayu cakap lain, dengan Cina cakap lain? Jangan jadi munafik dan perkauman sempit! (2MA)

7 comments:

Anonymous said...

Soalan yg ditimbulkan memang wajar.
takkan buat mesjid sampai beratus juta.
Kalau harga asal 3 juta. Lepas kontrak mula dah naik jadi 8 juta dengan Variation order yang pelbagai. INi lah lubuk buat ahli politik.
Kalau tak der orang yang tanya, memang akan jadi macam cerita jambatan runtuh, stadium runtuh dan sekolah runtuh.
Dan kita pun dah dengar pasal mesjid yang runtuh masa pembinaan.
Banyak senibina mesjid di Pantai Barat Semenanjung sendiri adalah design yang membazir. Kos yang berlipat kali ganda hanya nak tiru kubah Timur Tengah. Dan tanpa atap rendah. Akhirnya bila hujan semua orang basah.
Design Asia Barat tidak sesuai untuk iklim tropika.
Semua design Asia Barat memerlukan kos letrik tinggi utk air cond dan lampu yang entah apa-apa.
Kita perlukan design macam mesjid India, 3 tingkat dan jimatkan ruang tanah. disamping itu senibina macam tu tak perlu kipas dan aircond. Aliran udara menjadikan keadaannya sejuk dan nyaman.
Persoalan tentang kos mesjid perlu dibuat secara terbuka.
Malaysia terlalu banyak membazir dengan design mesjid yang tidak menggalakkan orang solat berjemaah.
terlalu besar dan jauh utk sampai ke ruang solat. Bukankah itu ikutan syaitan yang suka membazir?
Harap makin ramai akan mempersoalkan kos membina tempat solat.
Yang penting ringkas dan selesa. Bukan semata-mata meniru senibina luar yang tidak sesuai dengan iklim tropika yang panas dan lembap.
Biar akhbar ini membebel. Selepas ini akan ramai orang Melayu akan sedar apa itu Islam. Terima kasih Utusan kerana berjaya membuka ruang perdebatan untuk orang Islam.

Ibnu Hasyim said...

Al-hamdulillah, komen anda saya boleh terima. Menarik.

Ibnu Hasyim said...

Al-hamdulillah, komen anda saya boleh terima. Menarik.

mr edz said...

bina masjid juta juta tapi takder nak usaha untuk imarahkan masjid.. sepatutnya galakkan umat islam pegi masjid bukan pegi jom heboh

M.FAZREENSYAH said...

Assalamualaikum pada blogger ibnu hasyim dan pembaca2 sekalian..
Saya hanyalah bru berusia 16
tahun dan masih menuntut ilmu di sebuah institusi pendidikan di negeri Kedah.Saya berasal dari Perak.Saya tidak mahu menyuarakan pendapat mengenai keburukan pembangkang dan juga keburukan kerajaan.Sememangnya kedua2 'side' ini memang mempunyai masalah tersendiri yang lebih2 lagi melibatkan AGAMA dan BANGSA.Saya ingin merakamkan sesuatu tentang kekuatan kaum Cina yang mana tidak ada pada orang MELAYU yang sepatutnya dalam agama ISLAM,kita diajar untuk memperkukuhkan ukhwah sesama islam.Pertama sekali,saya ingin meminta maaf kepada kaum Cina yang membaca tulisan saya ini kerana bagi pendapat yang tidak menyenangkan liang2 minda mereka dan saya sesungguhnya menulis ini dengan niat memmberitahu kepada sekalian orang MELAYU betapa pentingnya kekuatan ukhwah untuk masih MELAYU berdiri teguh di TANAH MELAYU ini.
Namun ada niat jahat sebuah kaum yang lain untuk memusnahkan ukhwah bangsa MELAYU kita.Blogger dan juga pembaca sekalian,saya ingin berkata sesuatu tentang bangsa Cina yang ada di dalam kerajaan(seperti difahami sendiri MCA & Gerakan)..dan juga bangsa Cina yang berada di pihak pembangkang(lagi yang anda memahami DAP)..Bangsa Cina yang ada di Malaysia(khusus untuk yang terlibat dalam politik) walaupun berada dan menyokong pihak kerajaan mahupun pembangkang,semuanya sama,untuk memecahbeahkan ukhwah BANGSA kita.Yang berada di dalam kerajaan kononya sentiasa menyokong usul yang dibentangkan kerajaan.Yang berada di pihak pembangkang pula kononya sentiasa melawan usul-usul kerajaan dengan mendapat sokongan 'parti2 kawan'mereka yang mana semua orang sudah ketahui yang parti2 itu dimonopoli oleh orang MELAYU sendiri(PAS DAN PKR).Saya ingin bertanya sesuatu,PERNAHKAH SAUDARA2 SEKALIAN MELIHAT SESAMA MEREKA BERGADUH DI LUAR PARLIMEN?..Saya yakin dan pasti saudara2 sekalian ada jawapannya.Saya ingin bertanya lagi,SELALUKAH ORANG MELAYU DI PIHAK KERAJAAN DAN DI PIHAK PEMBANGBANG BERGADUH?..Saya yakin dan pasti sekali lagi saudara2 sekalian ada jawapannya.Niat bangsa Cina yang ada di TANAH MELAYU ini semuanya sama,ingin melihat MELAYU terkubur di TANAH MELAYU ini.Ekonomi sudah mereka kuasai,Sosial sudah mereka kuasai anak2 remaja MELAYU,sekarang ini adalah 'aim' mereka yang terakhir saya rasakan iaitu NEGARA yang melibatkan tanah orang MELAYU.Prinsip saya mudah sahaja,orang Cina kalau berbuat baik,ada muslihatnya..Yang menerima padah orang MELAYU sendiri.DAP berbuat itu berbuat ini kepada orang MELAYU kononya untuk merapatkan silaturrahim dan sebenarnya mempergunakan kuasa orang MELAYU yang menyebelahi politik mereka(PAS DAN DAP)untuk meraih sokongan dan UNDI dari orang MELAYU.
Sekian.
Sekiranya sesiapa yang ingin berkata2 sesuatu kepada seorang hamba ALLAH dan orang MELAYU ini,silalah hantar di alamat mail saya(masarin19@gmail.com).Seribu tangan saya menanti kata2 saudara2 sekalian..

Ali Mahmud said...

Ini cakap-cakap seperti anak muda yang kena kursus BTN.

Mohd Shubhi said...

Memang berkesan lagu "anak kecil main api..." nampaknya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails