Thursday, December 10, 2009

Amir Khan: Kalau Aku Peninju Kulit Putih...

SUKAN

Amir Khan...

MESKIPUN menjadi juara dunia, dapat beberapa gelaran tinju untuk negara, peninju Muslim Britain, Amir Khan masih dihantui oleh tindakan rasisme kerana warna kulitnya. "Saya hanya boleh kata, kadang-kadang warna kulit membuat perbezaan," kata Amir, 22 tahun, juara kelas menengah ringan WBA kepada Guardian pada Sabtu lalu.

"Saya yakin, jika saya seorang peninju Inggeris berkulit putih mungkin aku akan menjadi superstar di Britain, dan dunia."Katanya lagi. Peninju kelahiran Bolton itu mengatakan dia menjadi sasaran rasis dan perkauman sejak kekalahan profesional pertamanya dari peninju Breidis Prescott dari Colombia, pada bulan September tahun lalu.

"Setelah kalah dari Prescott, orang-orang berkata, 'Dia sudah selesai', ada komentar rasial dibuat," kata Khan. "Jika anda menuju ke message board dan forum chatting selalu ada orang yang memasukkan sentimen agama."

Namun tindakan perkauman itu tidak pernah membuat patah semangat peninju Muslim tersebut. "Hal itu membuat saya lebih kuat, membuat saya kembali menjadi lebih kuat dan membuat saya menjadi petarung yang lebih baik."

Amir Khan, asal Pakistan, juara kelas menengah ringan WBA pada 18 Juai 2009, menjadi juara dunia tinju termuda ketiga dari Britain setelah Naseem Hamed dan Herbie Hide. Ia juga mantan juara Persemakmuran kelas ringan, Inter-Continental WBO kelas ringan, dan juara kelas ringan WBA internasional.

Amir Khan mempertahankan gelaran juara dunia pertama kali di kelas menengah ringan WBA sewaktu melawan peninju Ukraine Dmitri Salita di Newcastle pada hari Sabtu. Meskipun dia merasa sakit hati oleh tindakan paekauaman yang dia terima, namun peninju Muslim ini bangga untuk mewakili Britain di gelanggang tinju antarabangsa. "Saya bangga menjadi orang Britain," kata Khan.

"Saya bertanding ke Olimpik untuk United Kingdom (UK), memenangi pingat untuk UK dan kemudian memenangi gelaran juara dunia untuk Britain tetapi kadang-kadang anda tidak lihat ambutan masyarakat terhadap hal itu."

Angka-angka juga menunjukkan etnik minoriti memiliki pengangguran terburuk dan krisis perumahan di negara itu.Golongan minoriti Britain mengalami rasa sakit akibat tindakan perkauman itu, dengan kira-kira 87,000 anggota etnik minoriti menjadi korban dari kejahatan rasial dan motivasi perkauman. Sekitar 70 % dari semua etnik minoriti tinggal di daerah yang paling miskin, dibandingkan dengan 40% dari populasi umum.

Khan mengatakan, dia sedang berusaha men'jambatan'i ketegangan antara masyarakat Asia dan Britain. "Saya melakukannya hanya untuk memperbaiki keadaan antara masyarakat Asia dan masyarakat Britain," katanya. "Akan selalu ada hal-hal perbedaan kulit di sana dan aku coba memecahkan penghalang itu. Saya percaya dalam damai!"

Komen Blog Ibnu Hasyim: Walaupun kegiatan sukan dikatakan sebagai lambang persamaan tidak kira kaum, namun hakikatnya tidak begitu di Britian. Adakah kerana kaum atau kerana agama? (Era Muslim/AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails