Thursday, May 07, 2009

Tindakan Sabotaj Speaker Haram Hampir Cetus Pergaduhan..




BERIKUT adalah laporan secara langsung yang dibawa oleh Adun Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim di dalam sidang Dewan Undangan Negeri Perak. Sila 'refresh' untuk laporan terkini.

1.00 petang: Speaker haram sekali lagi gagal untuk mengendalikan sidang dengan jawatannya yang disandangnya secara tidak sah apabila diganggu oleh semua ADUN PR dengan laungan "Ular" sehingga menenggelamkan suara Ganesan walaupun menggunakan pembesar suara yang cuma dibuka untuk kerusi ADUN yang dipinjamnya. Inilah tindakan sabotaj yang tidak bertanggungjawab sedangkan Speaker yang sah sejak tadi pembesar suaranya tidak berfungsi. Kerana gangguan itu menyebabkan beliau menangguhkan lagi sidang selama satu jam.

12.50 tgh: Speaker berulang kali arah speaker haram keluar dewan. Ganesan di kerusi ADUN dengan jubah Speaker haramnya. Speaker sivakumar disabotaj kerana sejak tadi pembesar suaranya ditutup oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Selain itu dia berulang kali menghalau keluar tanpa pembesar suara, supaya Ganesan keluar dari dewan.

12.35 tgh: Ganesan cuba jalan tugasnya tetapi dihalang ADUN PR. Keadaan kecoh ini hampir mencetuskan pergaduhan. Hee dikerumuni oleh ADUN-Adun PR dengan pelbagai macam-macam kata dalam bahasa yang saya faham. Speaker haram cuba menjalankan tugasnya sebentar tadi tetapi dihalang oleh ADUN Pakatan Rakyat. Hampir belaku pergaduhan antara sorang ADUN BN dan ADUN PR dalam pertikaman lidah tadi dan dewan kembali kecoh dan tidak menentu. Speaker masih dikerusinya. Speaker mengarahkan Ganesan keluar dewan dengan kuasa yang ada padanya.

12.20 tgh:Sah sekarang ada 2 MB di Perak dan sebentar tadi menyaksikan ada 2 Speaker dan ada dua sidang yang paling ajaib, satunya di bawah pokok dan satu di bawah syiling. Kelihatan semasa ini Speaker yang masih sah, V. Sivakumar sedang berada di kerusinya dan tidak berganjak sedikitpun dari tempat duduknya sejak pagi tadi. Jam 12.20 tadi baru beliau memaklumkan kepada dewan bahawa sidang tidak akan dimulai jika mereka yang digantung tidak keluar dari dewan. (2MA)

Lanjut… sila lihat lintas langsung dari ADUN Titi Serong Drs Khalid Lim.

1 comment:

Anonymous said...

Bangsa Melayu itu sendiri mencamarkan Bangsanya. Rasa Tamak halobanya membolehkan Peristiwa memalukkan berlaku.Melayu yang d Pelopori oleh Kepimpinan BN ini sering saja memalukkan diri sendiri. Apa lagi "Kalau sudah Tenkena baru saja terngadah" ini memang Sifat2 orang Melayu semenjak Pemerintahan Bersultan lagi D Tumasik @ Singapore hari ini. Memang benar kata2 Maha Fairun @ Tun Mahatir d dalam Sajaknya yg Cukup Peranoid "Melayu Mudah Lupa"......

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails