Monday, May 04, 2009

Jihadul Murtaddien…

Hamas di Palestin.. tetap dengan Islam sebagai dasar perjuangan..

Renungan 10 Minit Sebelum Tidur 10:

JIHAD dari jenis lawan yang dihadapi, telah diterangkan tiga jenis dalam huraian yang lalu, kini yang keempat pula…

Keempat: Jihadul Murtaddien.

Perbuatan orang yang murtad disebut Riddah. Menurut bahasa: Riddah adalah mundur iaitu kembali dari sesuatu, menuju ke sesuatu yang lain. Jadi, orang Murtad adalah orang yang kembali kepada kekafiran sesudah masuk Islam. Menurut Syarak: Riddah ialah kembali dari Islam kepada kekafiran. Jadi Murtad bermakna orang yang menjadi kafir sesudah memeluk Islam, baik dengan ucapan, keyakinan, keraguan ataupun dengan perbuatan.

Seseorang atau sesuatu kumpulan boleh menjadi Murtad dengan melalui salah satu dari beberapa sebab berikut ini, antara lain:

1..Mempersekutukan Allah apakah melalui I’tikad, ucapan ataupun perbuatan seperti sujud kepada berhala atau berjalan ke gereja dengan fesyen orang Nashrani.
2..Mengingkari agama Islam atau satu rukun padanya, atau mengingkari satu hukum Islam yang dapat diketahui secara daruri
3.. Orang yang meng’itikadkan bahwa tidak wajib berhukum denga hukum yang diturunkan Allah.
4.. Orang yang meninggalkan Sholat kerana mengingkari kewajibannya, dan demikian pula jika ia mengingkari kewajiban sholat walaupun tidak meninggalkannya.
5..Orang yang meninggalkan sholat kerana kesombongan atau kedengkian.
6.. Orang yang meninggalkan sholat kerana meremehkan dan memandang hina terhadap sholat
7.. Orang yang meninggalkan sholat, dan berterusan meninggalkannya hingga dibunuh.
8..Orang yang meninggalkan sholat kerana berpaling daripadanya, ia tidak mengakui kewajiban sholat dan tidak pula mengingkarinya.
9..Dan banyak lagi yang lainnya.

Perbuatan-perbuatan diatas jika dilakukan oleh seorang yang baligh serta berakal, baik lelaki atau wanita dan perbuatan demikian dilakukan dengan inisiatif sendiri maka perbuatan itu menjadikannya Murtad.

Hukum mengenai orang murtad ini adalah dibunuh.

Firman Allah:
“Barangsiapa yang murtad diantara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal didalamnya.”(QS Al-Baqarah ayat 217)

“Sesiapa yang menukarkan agamanya maka bunuhlah ia.” (HR Bukhari, Abu Daud, Tirmidzi, An-Nasa’i dan Ibnu Majah)

“Dari Muhammad bin Abdullah bin Abdurrahman bin Abdul Qari dari bapanya, bahwa seorang laki-laki dari arah Abu Musa Al-Asy’ari telah datang kepada Umar ra, kemudian Umar ra berkata kepadanya: “Adakah sesuatau khabar dari sebelah barat?” Ia menjawab : ” Ya…ada seseorang laki-laki menjadi kafir setelah ia memeluk islam.” Umar berkata : “Apa yang telah kalian lakukan terhadapnya?”Ia menjawab: “Kami hampiri dia kemudian ia kami bunuh.” Umar berkata: “Mengapa tidak kamu tahan selama 3 hari, kemudian kamu beri makan sepotong roti tiap harr, dan ia diminta bertaubat agar ia kembali kepada perintah Allah? ya…Allah, sesungguhnya aku masa itu tidak hadir, dan tidak menyuruh, dan aku tidak redha ketika khabar itu sampai kepadaku.” (Riwayat Imam Malik didalam Al-Muwhata, dan Asy-Syafi’i)

Mengenai hukuman bagi perempuan yang murtad, Jumhur Fuqaha sepakat bahawa ia harus dibunuh juga kecuali menurut Mazhab Hanafi berpendapat bahawa ia harus ditahan masuk Islam kembali atau ditahan sampai mati.

“Telah thabit dari Abu Bakar ra : Bahwa beliau menghukum bunuh perempuan yang murtad.” (HR Darquthuni)

“Bahawa seorang perempuan yang biasa dipanggil Ummu Ruman telah murtad dari Islam. Kemudian urusan itu sampai kepada Nabi, maka Nabi menyuruhnya bertaubat jika ia bertaubat maka ia bebas, dan jika ia tidak bertaubat maka ia perlu dibunuh.”

Soalnya, apakah memerangi orang yang murtad termasuk Jihad fi Sabillah dengan makna menurut syarak’?

Ya…, memerangi orang murtad termasuk Jihad fi Sabilillah dengan makna menurut syara’, kerana takrif jihad memang sesuai baginya.

Iaitu, memerangi orang kafir untuk meninggikan Kalimah Allah, sedangkan orang-orang murtad itu adalah orang-orang kafir dan memerangi mereka, untuk meninggikan kalimah Allah…
Bahkan Ibnu Qudamah penulis Kitab Al-Mughni menetapkan bahawa sama juga memerangi kafir asli. Ibnu Qudamah berkata: ‘mereka ini, yakni orang-orang murtad (lebih lagi) berhak untuk diperangi, kerana membenarkan mereka boleh membuat orang-orang seperti mereka membujuk untuk menyamai mereka lalu murtad bersama mereka.

Bersambung…

Wassalam dari Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails