Friday, May 08, 2009

Krisis Di Perak Dari Sudut Perlembagaan –Prof Dr Abdul Aziz Bari.


BERLAKU krisis politik di Perak bukan salah perlembagaan. Sebaliknya, ia kerana perlembagaan dilanggar dari segi peruntukan dan semangatnya. Demikian ditegaskan oleh Profesor Dr Abdul Aziz Bari di Putrajaya Rabu lalu pada forum bertajuk ‘Dewan Perundangan, Eksekutif, Kehakiman dan Raja Berperlembagaan itu’. Pakar perlembagaan itu berkata penyelesaian di Perak bergantung kepada komitmen terhadap perlembagaan.

Forum anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana itu dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau membuat kejutan apabila mengatakan tindakan Barisan Nasional salah dari mula lagi dan Tuanku Sultan tidak mempunyai kuasa memecat Menteri Besar. Beberapa minggu lalu, Mahathir berkata sebaliknya. Ini juga berubah dari awal Februari lalu apabila bekas Perdana Menteri keempat itu berkata tindakan Barisan di Perak itu adalah salah.

Dalam hujahnya, Aziz berkata kerajaan yang memerintah -baik di pusat mahu pun di negeri- adalah milik dewan. Ini kerana, jelas Aziz, ketua kerajaan berkenaan dilantik berdasarkan sokongan majoriti yang dimilikinya. Beliau berkata adalah salah dan tidak wajar apabila seorang menteri besar mendakwa bahawa dirinya dilantik oleh Sultan. Aziz seterusnya berkata prinsip itu turut menjadi tunjang kepada konsep kabinet yang diwajibkan bertanggungjawab kepada dewan.

"Oleh sebab itu tidak timbul soal konvensyen sebagaimana di Britain kerana di Malaysia prinsip kabinet ini telah menjadi undang-undang - yakni Perkara 43(3) Perlembagaan Persekutuan - dan bukan lagi sekadar konvensyen," tambahnya.

Seorang lagi panelis, Tricia Yeoh, berkata perkhidmatan awam perlu bebas dari politik dan tidak boleh engkar kepada perintah kerajaan yang memerintah. Beliau yang merupakan pegawai penyelidik kepada Menteri Besar Selangor berkata prinsip federalisme yang dikandung oleh perlembagaan perlu dihormati. Sebelum itu, Mahathir mengakui bahawa parti-parti dalam Pakatan bukan lagi "pembangkang kerana mereka telah memerintah negeri-negeri berkenaan".

Seorang lagi panelis, Alif Benjamin Suhaimi, yang merupakan wakil pelajar undang-undang UiTM, berpendapat perlembagaan tidak menjadi masalah. Beliau optimis terhadap masa depan negara kerana perlembagaan itu cukup baik dan tidak perlu direformasikan. Sewaktu soal jawab Aziz menjelaskan tidak ada undang-undang yang boleh dibuat untuk menyekat pilihan raya kecil kerana ia adalah ketetapan perlembagaan. Sementara itu Tricia Yeoh berpendapat pilihan raya senat perlu diadakan kerana ada peruntukan berkenaan dalam perlembagaan. (2MA)

2 comments:

Anonymous said...

Forum Gerak Reformasi
http://disc.yourwebapps.com/discussion.cgi?id=29561;article=720277

Anonymous
Alahai KJ
Fri May 8, 2009 6:27pm
60.48.181.58

undang-undang rimba? setahu aku undang-undang rimba siapa yang kuat dia berkuasa! puak mana yang mendapatkan kuasa secara paksa dalam DUN Perak semalam? hahaha, nak tipu aku yang cacat penglihatan!

power tak ulasan aku ini:

Kamaruddin Erdogan Jaafar
Amin
Fri May 8, 2009 8:46pm
115.132.57.33

Nampaknya kau bukan sahaja cacat penglihatan. Jelas bahawa kau juga cacat akal. Mungkin kerana kau tak belajar Mathematics dalam bahasa Inggeris.

Bermula dari 5 Febuari 2009, jumlah ADUN UMNO 27, jumlah ADUN DAP 17. PKR 7, PAS 6, MCA 1 dan 3 ADUN Bebas.

Itu pun dah cukup terang dan jelas akan 'suara rakyat' dan siapa yang sepatutnya menjadi Menteri Besar. Walaupun aku bukan orang UMNO tapi aku tak mudah ditipu oleh fahaman anwarisma wal juburi!!

Oleh kerana MCA berada di dalam Barisan Nasional, maka jumlah kerusi BN ialah 28 orang dan 3 ADUN bebas telah membuat pengakuan di hadapan Paduka Seri Sultan Perak bawa mereka bertiga memberikan sokongan kepada BN, menyebabkan kekuatan BN ialah 31 sedangkan Pakatan Rakyat ialah 28.

Bodoh sangatkah Paduka Seri Sultan Perak untuk membubarkan DUN? Ajaran demokrasi barat mengajarkan bahawa kelebihan satu undi juga dikira majoriti, jadi atas alasan apakah Nizar minta DUN dibubarkan? Siapakah Nizar dalam PR yang menjawat kedudukan yang sepatutnya disandang oleh Ngeh atau Nga?

Fahaman anwarisma al juburi membenarkan amalan lompat parti dan disokong oleh Mursyidul Am PAS setelah dijangkati oleh virus Erdogan kecuali Kapal Karam memandang kerja itu jijik dan hina.

Kalaulah pada 16 Sept 2008, berlaku lompatan oleh 30 ekor katak dari BN ke PR, sudah tentu kamu akan menyanjung dan mendewakan katak katak itu. Apakah kamu akan mengatakan berlakunya 'rampasan kuasa' sekiranya al juburi berjaya memenangi sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri, walapun dengan kelebihan 1 kerusi??

Jahat sungguh wabak presepsi yang disebarkan oleh virus A1N1 (Anwar Ibrahim Nombor 1) yang berpunca dari BABI (Brother Anwar Bin Ibrahim) yang bertopeng manusia.

Semoga Saiful Bukhari Azlan terus gagah dan tabah untuk menghantar al juburi balik ke Sungai Buloh bagi menghabiskan sisa umurnya di sana.... Amin!

fulanman said...

harap sesiapa yg ada koleksi video prof. dr. aziz bari agar uploadkannya utk tatapan umum..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails