Sunday, May 03, 2009

Harakah, Di Mana Kurangnya?


Ibnu Hasyim Catatan Santai


PETANG itu, kami bersantai. Minum-minum di sebuah warung di AU3, Keramat KL. Seorang datang, bila kami bercakap-cakap tentang politik pembangkang.


“Aku nak tanya sikit,” kata kawan kami itu. Kami kenal dia seorang aktivis PKR di situ. “Aku antara peminat akhbar HARAKAH sejak puluhan tahu lalu. Tapi aku nak beritahu ada sikit kurang!”


“Ha. Apa dia?” Kata kawanku bekas seorang pekerja HARAKAH.


“HARAKAH adalah satu-satunya akhbar terbaik dan berpengaruh di kalangan parti pembangkang. Dan PAS pula satu-satu parti yang mampu bertahan lama memerintah sebuah negeri. Tapi mengapa HARAKAH tidak memuatkan sepenuhnya, kegiatan-kegiatan ekonomi kerajaan Kelantan dalam membangunkan rakyat Kelantan? Baru-baru ini tv3 menyiarkan kegiatan ekonomi rakyat Kelantan, baru ramai orang seperti kami tahu… banyak yang kerajaan Kelantan buat.


Aku dengar ada ternakan kambing susu, untuk rakyat miskin, ada ternakan ikan, orang tua dapat duit, bantaun untuk usahawan muda, perniagaan, ladang rakayat dan macam-macam. Pendidikan, dan anak-anak cemerlang dan banya lagi.Sepatutnya hal begini yang perlu hebahkan, bukan politik semata-mata.” Kata dia mengadu macam kami ini wakil HARAKAH. Kami tak terkata apa-apa.


“Oh. Ada lagi! Di Malaysia, satu-satunya negeri yang tanah-tanahnya, termasuk ‘malay reserve’ yang masih kekal di tangan orang-orang Melayu. Orang luar Kelantan tak boleh beli tanah Kelantan contohnya. Bukan macam Johor, Pulau Pinang, Perak dan lain-lain. Yang ini perlu di ‘highlight’ kan. Tengok bukit-bukit tu, semuanya sudah bukan milik kita lagi..” Ucapnya bersemangat, sambil jarinya menunjukkan arah kebiruan bukit-bukit dan lembah sekitar panorama indah di kawasan Ulu Klang itu.


Sekian, kutip-kutip komen untuk catatan santai kali ini.


Ibnu Hasyim Catatan Santai
(e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Mei 3, 2009.
KL.

1 comment:

Anonymous said...

rasanya dah lama ada berita-berita tu semua... terlepas pandang kot...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails