Wednesday, November 02, 2022

Presiden PAS bongkar lagi, 'penyangak jadi calon'. & Rasuah.

 

Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang - Foto fail NSTP

1. 'Dalam UMNO masih ada yang keruh'

ALOR SETAR: PAS mendedahkan tidak dapat memilih Muafakat Nasional (MN) sebagai gabungan politiknya pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), berikutan UMNO didakwa masih keruh dan mempunyai masalah dalaman.

Presidennya, Tan Sri Abdul Hadi Awang, berkata pihaknya sudah berusaha mengajak semua pihak termasuk UMNO ke arah perpaduan ummah membabitkan umat Islam dan bukan Islam demi perpaduan di negara ini.

Jelasnya, usaha itu pada awalnya berjaya apabila dapat mengumpulkan Ahli Parlimen yang cukup bagi mengambil alih negara secara demokrasi dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik sebagai Perdana Menteri.

"Tiba-tiba perangai lama UMNO jadi lagi, berkelahi sesama sendiri nak jadi Perdana Menteri, nak kementerian, nak jawatan. Setelah kalah (PRU14) mereka tak insaf, bukan semua tak insaf, ada (Ahli Parlimen) yang insaf dan nak buat perubahan.

"Kita ajak mereka (UMNO) kepada perpaduan ummah bersama BERSATU, GERAKAN dan parti lain. Tiba-tiba mereka minta hanya UMNO dan PAS sahaja (dalam Muafakat Nasional).

"Kalau UMNO dan PAS sahaja itu bukan perpaduan, tapi itu tujuan politik. Akhirnya mereka buat tindakan nak jatuhkan kerajaan, jumpa dengan (Ahli Parlimen) PH, tapi tak semua Ahli Parlimen UMNO setuju," katanya pada Ceramah Perdana PRU15 di Markas PAS Pokok Sena di sini, malam tadi.

Majlis turut dihadiri Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Ahmad Yahaya dan Yang Dipertua PAS Pokok Sena, Datuk Wan Romani Wan Salim.

Mengulas lanjut, Abdul Hadi berkata, tindakan UMNO itu dilihat sebenarnya bukan mahu membantu menyelesaikan masalah rakyat, tetapi mahu menyelesaikan masalah dihadapi pemimpin tertentu yang mempunyai kes mahkamah.

"Yang terakhir selepas Parlimen dibubarkan, mereka ajak jumpa. Maka saya dan Timbalan Presiden (Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man) pergi berjumpa, mereka letak syarat PAS boleh bersama UMNO sekiranya kita putuskan hubungan bersama parti lain terutama BERSATU.

"Minta PAS buat keputusan segera, mereka perintah (arah) kita. Kemudian cakap pula beberapa kerusi PAS di Kelantan, Terengganu dan Pahang minta diberi kepada UMNO. Mereka cuba jadi tukang atur kita.

"Disebabkan itu kita pilih PN bukan Muafakat Nasional (MN) kerana dalam UMNO masih ada yang keruh, yang rasuah, yang masih dibicara. Kita tahu ada yang bersih dalam UMNO, tapi mereka dicantas tak jadi calon, yang penyangak jadi calon," katanya.

Berikutan itu, Abdul Hadi menegaskan, PAS tidak dapat melakukan kerjasama dan berkawan bersama parti bermasalah membuatkannya memilih PN sebagai gabungan pada PRU15. (BH)


2. Rasuah menjadikan negara jatuh miskin 

MENURUT kajian, budaya korupsi mengurangkan jumlah pelaburan langsung asing masuk ke dalam sesebuah negara. Pelabur asing bukan sahaja melihat kepada Indeks Persepsi Rasuah tetapi juga melihat kepada sistem negara tersebut membendung rasuah. 

Rasuah yang berlaku daripada peringkat tertinggi hingga paling bawah dan berakar umbi di kalangan awam dan swasta mengakibatkan hilang keyakinan pelabur terhadap integriti ekonomi negara. 

Bagi kebanyakan negara korup, badan kehakiman mereka terbatas dan direndahkan kuasanya kerana mendapat tekanan yang kuat daripada orang politik. 

Mahkamah anti rasuah khas adalah salah satu cara untuk mengatasi masalah rasuah terutama negara yang mendapat tekanan dan campur tangan politik dalam sistem kehakiman.   

Ada sesetengah negara menubuhkan bahagian anti rasuah khas sebagai sebahagian daripada sistem mahkamah mereka. Manakala bagi sesetengah negara lain mereka mewujudkan sebuah sistem baru yang terpisah daripada kehakiman sedia ada. 

Dalam kajian ini, negara yang mempunyai ‘Compressive Parallel Court’ mempunyai hubung kait yang lebih positif dengan jumlah pelaburan asing berbanding negara yang menggunakan sistem ‘First Instance Court’ dan ‘Hybrid Court’. 

Compressive Parallel Court dibentuk dengan mewujudkan sebuah mahkamah perbicaraan anti rasuah dan mahkamah rayuan anti rasuah di bawah satu sistem mahkamah anti rasuah.  

‘First Instance Court’ dan ‘Hybrid Court’ pula tidak melibatkan mahkamah perbicaraan dan mahkamah rayuan di bawah satu sistem yang sama.  

Penting bagi sesebuah negara untuk menjadikan mahkamah anti rasuah sebagai satu sistem lain yang terpisah dengan sistem mahkamah sedia ada.  

Pelabur asing sangat memberi tumpuan kepada pemisahan institusi ini kerana mereka tidak yakin kepada integriti dan keupayaan sistem mahkamah sedia ada dalam negara yang korup.  

Kewujudan mahkamah khas anti rasuah ini juga perlu ditambah baik dengan pelan anti rasuah yang lebih berkesan pada zaman sekarang. 

Antara yang perlu diberi penekanan adalah dengan memperkasa penggunaan teknologi dalam sistem mahkamah anti rasuah.  

Organisasi yang menerapkan penggunaan teknologi terkini dan memastikan jejak audit yang selamat akan lebih dipercayai dan diyakini oleh pelanggan atau pengguna.  

Teknologi bukan sahaja memudahkan capaian maklumat, malah menggalakkan ketelusan dan keterbukaan yang menyumbang kepada lapangan persaingan yang adil dan saksama.  

Sekiranya kewujudan mahkamah khas anti rasuah ini dapat direalisasikan oleh sebuah kerajaan yang bersih dan stabil, Malaysia akan menjadi negara tumpuan pelabur kerana integriti dan komitmen kerajaan menghapuskan budaya rasuah dalam negara.

WAN ROHIMI WAN DAUD
Pengerusi 
Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (LUHAM) – HARAKAHDAILY 1/11/2022

Komen Weblog Ibnu HasyimPresiden PAS bongkar lagi, 'penyangak jadi calon'. & Rasuah.   

Ya, rasuah menjadikan negara jatuh miskin. Jangan pilih calon penyangak dan rasuah. Jaga, jangan terpilih pemimpin yang terkait rasuah, tak kira perasuah Melayu atau Cina. Jadikan negeri yang '0' rasuah seperti Kelantan, bukan macam Pulau Pinang!

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

9 comments:

Anonymous said...

Bersih, x da rasuah......tapi x cerdik perintah. Jalan rosak, parit x cukup, Banjir besar tiap2 tahun mcm x da otak nak kurangkan, air minum kotor....tapi duit federal DAPAT. X guna langsung utk negara.

Cakap x serupa bikin. Asyik cari gaduh sama orang.

Hari2 isu kecam maksiat. Sana sini ... nak tegak Islam... semangat Mat Kilau.

Nak kembali ke zaman kegemilangan Islam... tapi bersama2 penyamun perasuah perintah negara.

Hari2 berita... harga barang naik... barang x ada..... siapa naik turun pangkat.... siapa ada perjanjian ....sesama ahli kabinet dapur bergaduh...

Ada berita positif utk rakyat?

Pemimpin naik keta bru gaji buta rakyat merana

Tolak p end dan b end. Sbb mereka akan bergabung semula lps pru bentuk kerejaan. Rakyat akan terus tertekan

Pilih majoriti PH pru nanti

Anonymous said...

Pesan pesan dan nasihat pada orang Melayu di PRU 15.

Semua orang Melayu sesama bangsa Melayu berantakan bercakaran, berbunuhan sesama sendiri angkara seorang Cina bernama Jho Low. Jho Low dan kaum DAP@
LeeKwanYew tepok tangan lihat sesama Melayu bercakaran saksi betapa bodoh bangang Melayu berantakan.

Awas kenyataan lidah bercabang sang fitnah jijik ini. Bila Atok boboi dan legasi nya nak mampos dolu dolu dalam Kerajaan BN@UMNO dan 2 kali Boboi diterajang masuk longkang dari kerusi MB Kedah. Kalah pula jawatan naib presiden dalam pemilihan UMNO maka Atok marah marah pada Bossku maka Tun mintak nyawa pada PKR@PH dan menjelekkan Tun kata DAP okeyy..

Bila Atok nak mati sebab tertebuk muka sendiri dalam Pakatan Harapan dolu tuh maka atok mintak nyawa skali lagi. Atok mintak nyawa pada orang Melayu semula dengan jadi acah acah power Melayu Islamik balik dan acah acah power jadi ultra Melayu dan acah acah bermusuh musuhan dengan Parti DAP@LeeKwanYew. Memoir ke 2 atok akan terbit Tun acah acah power kasi hantam sama DAP...!!

Kena ingat cepat cepat yer di mana fakta Tun masa jadi PM ke 7 ultra Melayu ini telah dibaruakan DAP@LeeKwanYew. Hasil jadi barua DAP@LeeKwanYew ialah Pulau Batu Putih yang timbul tenggelam pun Tun sanggup sedekah kan pada Singapura pada anak Lee Kwan Yew.... Sedangkan negara ada fakta untuk di kemukakan ke mahkamah antrabangsa

Fakta semua pemimpin utama dari utara ini ialah kesemua pulau pulau strategik negara depa pi sedekah pada orang asing. Depa juga cuba gadai akidah dng COMANGO Gereja , LGBT, Syiah dan Pluralisme Agama sambil acah acah power jadi ultra Melayu Islamik..

Maka akan mintak nyawa lah Tun kembali dan akan cuba tonjolkan diri sebagai PejWang acah acah power ultra Melayu Islamik semula.. puiii..!!

Momentum Acah acah power Melayu Islamik ini akan berterusan hingga lah PRU 15 untuk meraih sempati orang Melayu sambil atok berlakon air mata lagi teresak esak menangis hingga keluar air mata buayanya. Kunun nya demi orang Melayu sedangkan matlamat utama atok adalah utk selamatkan Boboi nya dan PejWang.

Bila dah dapat kuasa balik Tun akan buat buat buat lupa dan janji mula dicapati sambil kencing berdiri. Tak cukup dng janji dicapati amalan Tun selterusnya ialah menghina dan caci maki mengutuk bangsanya semula.

Tun akan maki hamun orang Melayu Pemalas, Melayu tak tahu berniaga (yg bodoh berniaga tu anak anak Tun )sambil bailout dan beri projek jota jota pada kroni Cina Malaysia berkiblat pada DAP@LeeKwanYew.

Dalam masa yg sama atok akan balilout perniagaan anak anak nya yang melingkup rugi sambil mengutuk dan menghina orang Melayu...!! Bila untung Tun kata anak anak nya pandai berniaga, bila rugi suma mintak dibailout.. sebenarnya anak Tun lah yang bodoh bangang berniaga.

Masa itu orang Melayu kena lah ingat balik fakta Tun jadi barua DAP@LeeKwanYew dilantik jadi PM ke 7. Hanya dengan angkara seekor Cina Jho Low yg lesap jadi beruang dakwa ex IGP si Bedul lantikan Tun semua orang Melayu dibatuapi dan di adu domba.

Kalau Singaura Lee Kwan Yew lansung tak percaya pada orang Melayu Singapura, di Malaysia apa ke sial nya pemimpin Melayu terhegeh hegeh beri muka berlebih lebihan dalam urusan kerajaan pada kaum Lee Kwan Yew@Jho Low ini...!!?

Hanya dengan seekor Cina Jho Low saja semua bangsa Jho Low dari DAP@PAP di Singapura tumpang tepuk tangan sambil ketawa terbahak bahak guling guling bersama kaumnya melihat betapa kebodoh bangangan barua mereka terdiri pemimpin Melayu dlm PH ini bercakaran dan berantakan sesama Melayu.

Persoalan yg timbul bodoh sangat ker orang Melayu nih semua sektor nak bergantung harap pada kaum Jho Low@Lee Kwan Yew dalam semua bidang sedangkan Lee Kwan Yew lansung tak beri muka pada kaum Melayu Singapura dalam setiap urusan negara Singapura..!?

Inilah Bahana akibat jadi barua belaan parti kaum Jho Low iaitu DAP@LeeKwanYew..!!

Fakta Boboi 2 kali melingkup dari MB Kedah dan melingkup bertanding jawatan dalam UMNO, makna kata Boboi ini sangat mudah untuk dilingkupkan...!!

Anonymous said...

Kita perlu Ketuanan Malaysia, bukan Ketuanan Melayu - Kit Siang
Diterbitkan: Nov 1, 2022 1:33 PM
https://m.malaysiakini.com/news/641918

SOALAN :
Apakah jenis orang Melayu yang menyokong puak kafir harbi dan barua munafiqun liberal mereka menghapuskan hak agama Islam dan hak kaum Melayu Islam yang merupakan penduduk asal Tanah Melayu ?

Tidak cukupkah 22 bulan hak agama Islam dan hak kaum kaum Mekayu Islam dinafikan ?

Jawaban : PENGKHIANAT Melayu !!!

Anonymous said...

Konon PH berjanji akan mempertahankan kedaulatan undang-undang dan kebebasan badan kehakiman.

Soalan :
Mengapa hak Adib untuk mendapat keadilan telah dinafikan oleh KERAjaan PH ?

Mengapa KERAjaan PH bersungguh-sungguh membela kematian kaum bukan Melayu ?

Cakap tak serupa bikin !

Anonymous said...

Barua keris sembang kencang membuat dakwaan konon Malaysia maju di bawah bee end.

Komen:
Tiada gunanya negara maju jika kekayaan negara disakau oleh kluster mahkamah. Akhirnya mereka yang kaya, rakyat yang miskin.

Jika tak percaya , tanya abang sakau terowong !

Anonymous said...

Dahulu puak roket janji mahu hapuskan tol tetapi malangnya rakyat jadi mangsa kencing.

Jangan biarkan diri anda dikencing lagi dengan pelbagai janji palsu.

Anonymous said...

Hanya Najib Mampu Letakkan Ekonomi Malaysia Lebih Tinggi Dari Singapura

zaman Najib, nilai Ringgit semakin kuat berbanding dolar Singapura. Namun selepas PRU14, nilai ringgit jatuh setelah PH ambil alih kerajaan dan tidak pernah memulih ke paras sebelum PRU14.

Data, fakta dan track-rekod merupakan bukti bahawa apa yang Tun dan DAP janji adalah satu penipuan.

tahun 2011 setelah Pelan Transformasi Negara yang dimulakan Datuk Seri Najib Tun Razak mula berkesan. Kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia mengatasi Singapura bagi 6 tahun berturut sehingga PRU14 di zaman Najib.

Tahun 2014: Singapore 3.9%, Malaysia 6.0%
Tahun 2015: Singapore 3.0%, Malaysia 5.1%
Tahun 2016: Singapore 3.6%, Malaysia 4.4%
Tahun 2017: Singapore 4.7%, Malaysia 5.9%

Malangnya kita di atasi oleh Singapura semula sejak dua tahun yang lalu apabila PH mengambil alih negara sejak PRU14. Begitu juga dengan kadar pertumbuhan nilai aset negara dimiliki Khazanah Nasional yang naik 262% dalam tempoh tahun 2009 hingga 2017 – iaitu hampir 6 kali lebih tinggi berbanding kadar dicatat Temasek Singapura bagi tempoh yang sama.

Fakta kena ada lah broo bukan goreng mamak kerala tekak rakyat naik kembang nak muntah. Setakat Goreng mamak tak laku dah...

Anonymous said...

Bukankah 'data' kamu menunjukkan ekonomi negara mula merudum sejak 2014 hingga 2018 semasa Be End memerintah sedangkan ekonomi Singapura meningkat dalam tempoh yang sama ?

Tiada gunanya negara maju jika kekayaan negara disakau oleh kluster mahkamah dan pee eh. Jika tak percaya, tanya abang sakau terowong.

Anonymous said...

Ekonomi doonia memguncup manakala ekonomi negaro menaik walaupun donia di lando kemelesetan ekonomi doonia..

Klu tak betul fakta tu hang pi cari bukti dan fakta lain .

tunjukkannn...

alahaiiii....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails