Wednesday, June 01, 2022

Terbongkar ini, di sebalik konvoi 'Kebangkitan Khilafah' id.

 

Foto: Konvoi motosikal membawa poster 'Khilafah Islamiyah' di Cawang, Jakarta Timur, viral di media sosial (Foto: tangkapan skrin video)

Jakarta - Konvoi motosikal viral dengan atribut poster bendera bertulis 'Khilafatul Muslimin'. Penunggang motosikal itu dilihat melalui berkumpulan memakai pakaian seragam dengan warna dominan hijau.

Konvoi 'Khilafatul Muslimin' dikatakan berlangsung di Cawang, Jakarta Timur, Ahad (29/5/2022), sekitar pukul 09.14 WIB. Penunggang motosikal itu dilihat membawa bendera besar berbahasa Arab.

Beberapa poster yang mengandungi mesej berkaitan khilafah turut dibawa oleh peserta konvoi. Ada poster yang berbunyi mesej lain.

“Menyambut Kebangkitan Khilafah Islamiyah,” bunyi salah satu poster yang dibawa penunggang motosikal.
“Jadilah Pelopor dalam Menegakkan Khilafah Ala Minhajin Nubuwwah,” baca poster lain.

Ketua Perhubungan Masyarakat Polda Metro Jaya Kombes E Zulpan, tindakan konvoi berbendera khilafah tidak wajar di Indonesia. Sebabnya, Indonesia tidak berpegang kepada sistem Khilafah di negerinya.

“Mengenai video di media sosial, mengenai rondaan (konvoi) kendaraan bermotor yang membawa tulisan Khilafah, tentu hal ini tidak dibenarkan,” kata Zulpan di Polda Metro Jaya, Jakarta, Senin (30/5).
"Ini tidak mengikut peruntukan peraturan dan juga yang termaktub dalam perundangan kita bahawa bangsa Indonesia tidak berlandaskan Khilafah. Jadi Polda Metro Jaya sudah tentu akan mengkaji video itu," katanya.

Parti Khilafatul Muslim Membuka Suaranya Amir Khilafatul Muslimim DKI Jakarta Abudan berkata konvoi itu merupakan agenda rutin untuk menyiarkan khilafah sebagai sebahagian daripada ibadah.

"Adakah itu motor syiar di sekitar Jakarta itu kerja kami? Betul. Itu namanya motor syiar. Aktiviti bermotor kami adalah menyiarkan khilafah. Kenapa menyiarkan khilafah? Kerana khalifah itu sebahagian daripada ibadah," kata Abudan seperti dilaporkan. oleh CNNIndonesia.com, Selasa (31/5).

Beliau berkata simbol khalifah menggunakan konvoi bermotor adalah arahan daripada peringkat struktur Daula. Menurutnya, aktiviti ini sekadar menyiarkan khilafah untuk tujuan ibadah.

Khilafatul Muslimin mempunyai struktur tertinggi iaitu Khalifah Pusat. Struktur di bawah ialah Daula, Ummul Qura, hingga Kemasulan.

"Nah, itu (konvoi motor) ada arahan pusat? Bukan pusat, tetapi dari peringkat Daula," katanya.

Abudan berkata, konvoi bermotor itu telah berlangsung sejak pertengahan 2018. Beliau berkata aktiviti konvoi bermotor bagi lambang khilafah kemudiannya terus menjadi agenda rutin. Beliau mendakwa konvoi motosikal itu diadakan setiap tiga bulan.

“Ini telah berlaku sejak 2018. Sekarang, pada 2019, kami masih memegangnya tetapi ia ditukar kepada empat bulan sekali,” katanya.

Muhammad Abudan menafikan pertubuhannya dikaitkan dengan keganasan. Menurutnya, pandangan ini adalah salah. Abudan juga menjelaskan konvoi itu bukan untuk memajukan khilafah sebagai satu bentuk sistem pemerintahan sesebuah negara dan Khilafatul Muslimin tidak mahu mencabar perlembagaan atau menggulingkan kuasa.

“Kalau ada kaitan, bijak orang mengaitkannya dengan keganasan, radikalisme, sikap tidak bertolak ansur, saya tidak tahu kalau ada yang busuk dikaitkan dengan kita,” kata Abudan kepada pemberita.

BNPT Menggelar fahaman Khilafatul Muslimin sama dengan HTI

Pengarah Pencegahan Badan Pencegahan Pengganas Kebangsaan (BNPT), Brigedier Jeneral R Ahmad Nurwakhid berkata, Khilafatul Muslimin mempunyai ideologi yang sama dengan HTI yang dibubarkan kerajaan iaitu menubuhkan khilafah.

"Konvoi kumpulan yang membawa kalimah Kebangkitan Khilafah di Cawang, Jakarta Timur, juga pernah berlaku sebelum ini di Brebes. Mereka berkempen untuk menegakkan sistem khalifah sebagai jalan penyelesaian kepada rakyat yang dijalankan oleh kumpulan Khilafatul Muslimin," katanya. Ahmad Nurwakhid kepada wartawan, Selasa (31/5).

"Kempen ini sebenarnya mempunyai visi dan ideologi yang sama seperti HTI yang telah dibubarkan oleh kerajaan. Bezanya, Hizbut Tahrir (HTI) adalah gerakan trans-nasional dan memperjuangkan sistem khalifah di pelbagai negara. dipilih, "sambungnya lagi.

Nurwakhid berkata, golongan Khilafatul Muslimin tidak boleh dipisahkan daripada NII. Beliau berkata beberapa tokoh utama kumpulan itu ialah bekas NII.

“Salasilah Khilafatul Muslimin tidak boleh dipisahkan daripada NII kerana kebanyakan tokoh utama dalam gerakan ini adalah bekas NII. Pengasas dan ketuanya ialah Abdul Qadir Hasan Baraja, bekas ahli NII dan salah seorang pengasas Al Mukmin. Pondok Pesantren Ngruki bersama Abu Bakar Baasir (ABB) dan lain-lain. dan mengambil bahagian dalam Majlis Mujahidin Indonesia (MMI) pada 2000," katanya.

Jelasnya, terdapat tiga parameter untuk melihat acara konvoi yang tertera perkataan 'Khilafatul Muslimin'. Ini termasuk aspek ideologi, sejarah, dan kesan ideologi.

“Satu aspek ideologi sangat berbahaya dengan adanya khilafah ideologi di Indonesia seperti HTI, JI, JAD, dan rangkaian keganasan lain. Walaupun mereka mendakwa tidak bercanggah dengan Pancasila, tetapi ideologi mereka adalah mengkafirkan sistem yang tidak sesuai dengan pandangan mereka. Dua, dari segi sejarah, Pengasas gerakan ini sangat rapat dengan kumpulan radikal, seperti NII, MMI, dan mempunyai rekod prestasi dalam kes keganasan," katanya.

"Baraja telah ditahan dua kali, pertama pada Januari 1979 berkaitan Warman Terror, ditahan selama tiga tahun. Kemudian ditangkap dan ditahan semula selama 13 tahun, berhubung kes pengeboman di Jawa Timur dan Borobudur pada awal 1985. Tiga, impak ideologi, Gerakan ini mempunyai visi dan ideologi mengubah sistem yang sangat terdedah kepada metamorfosis kepada gerakan keganasan.Lihat kes penahanan NAS, suspek pengganas di Bekasi, yang ditemui dalam kotak sewanya yang mengandungi Khilafatul Muslimin dan Khilafatul Muslimin bersulam logo,” tambahnya.

Beliau berkata gerakan Khilafatul Muslimin mudah bergabung dengan rangkaian pengganas. Menurutnya, ini dinyatakan oleh penyelidik keganasan dari Singapura, Rohan Gunaratna.

“Tambahan pula, gerakan Khilafatul Muslimin mudah bergabung dengan rangkaian kumpulan pengganas seperti ISIS, malah ketika zaman kegemilangan ISIS pada 2015, Penyelidik Keganasan Rohan Gunaratna dari Singapura mengklasifikasikan Khilafatul Muslimin sebagai telah berjanji setia kepada ISIS,” katanya.

Densus 88 Turun Tangan

Detasmen Khas (Densus) 88 Polis Anti-pengganas campur tangan untuk menyiasat kejadian itu.
\
"Pantau. Kami sedang menyiasat kejadian itu," kata Ketua Pesuruhjaya Polis Antikeganasan Banops Densus 88 Aswin Siregar ketika diminta pengesahan.

Aswin belum memberikan penjelasan lanjut. Beliau menegaskan pihaknya masih menyiasat sama ada konvoi itu ada kaitan dengan keganasan.

“Kami masih menyiasat kejadian ini,” katanya.

Sementara itu, Polda Metro Jaya akan memanggil penunggang motosikal yang terlibat dalam konvoi tersebut.

“Kita akan cari dulu data pemandu yang muncul dalam video itu, sudah tentu kita akan panggil juga,” kata Kombes Zulpan kepada pemberita di Polda Metro Jaya, Jakarta.

Zulpan berkata, pada masa sama pihaknya akan mendapatkan penjelasan daripada 'Khilafatul Muslimin' berhubung hasrat dan konvoi itu. “Kita juga akan tanya apa tujuannya,” kata Zulpan. (detiknews)

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Bukankah dasar liberal yang dianuti oleh negara Indonesia telah menyebabkan hak agama Islam dan hak umat Islam dinafikan di mana orang Islam boleh murtad dengan mudah semudah menukar baju dengan pelbagai alasan karut-marut dan pernikahan berlainan agama dan ajaran sesat bebas diamalkan ?

Pemimpin-pemimpin politik jahil murakkab tidak peduli tentang semua itu sehinggalah pada hari roh mereka dicabut dengan kasar dan penuh azab oleh malaikat maut.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails