Tuesday, May 31, 2022

Oh, selamat pagi! 6 keadaan ini, kamu kena berhenti minum kopi..

 

Foto: Getty Images

KL/IH: Kopi diketahui mempunyai pelbagai khasiat kesihatan, namun terdapat juga kesan buruk. Jika badan anda memberi anda mana-mana syarat ini, ini bermakna anda harus berhenti minum kopi.

Kopi adalah minuman sihat yang sangat popular. Walaupun rasanya pahit, ada aroma dan rasa yang membuatkan peminat sentiasa boleh menikmati kopi.

Di sebalik pelbagai manfaat kesihatan, kopi juga boleh membawa kesan buruk jika anda mengambilnya secara tidak betul. Perlu diingatkan juga bahawa terdapat sesetengah orang dengan keadaan dan sejarah penyakit tertentu yang tidak dibenarkan mengambil kopi.

Annamaria Louloudis sebagai pakar diet juga menjelaskan bahawa toleransi kafein setiap orang adalah berbeza. Sebaik-baiknya sekitar 400 miligram sehari (2-4 cawan).

"Toleransi kafein setiap orang adalah berbeza. Saya akan mengesyorkan memantau keadaan individu berkenaan dengan pengambilan kopi," kata pakar diet Annamaria Louloudis.

Melaporkan dari Eat This (29/5), berikut adalah 6 isyarat badan yang menunjukkan anda perlu berhenti minum kopi.

1. Penghidap Darah Tinggi

Tekanan darah tinggi atau hipertensi adalah keadaan badan di mana seseorang mempunyai tekanan darah 130/80 mm Hg atau lebih. Penyakit ini boleh disebabkan oleh aktiviti fizikal yang jarang, obesiti, tekanan, hingga merokok.

Pesakit darah tinggi dinasihatkan untuk mengelakkan pengambilan kopi kerana ia boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah. Sandy Younan Brikho sebagai pakar diet menjelaskan terdapat kajian yang menunjukkan peningkatan tekanan darah pada orang yang mengambil kopi dalam jumlah yang banyak.

2. Sakit GERD

GERD adalah penyakit gastrik yang mempunyai persamaan dengan asid perut. Gejala termasuk sakit terbakar di sekitar kawasan dada yang berlaku selepas makan. Sekiranya anda mempunyai GERD, anda pelu berhenti kerap minum kopi.

Ini kerana kafein dalam kopi boleh mencetuskan gejala refluks asid yang berfungsi untuk melegakan sfinkter esofagus bawah. Louloudis menjelaskan bahawa tidak minum kopi adalah cara untuk menyembuhkan GERD.

3. Sukar tidur

Insomnia adalah gejala insomnia yang dialami oleh ramai orang. Ini boleh disebabkan oleh tekanan kepada keadaan kesihatan yang semakin teruk.

Bagi mereka yang mengalami masalah tidur, anda harus menjauhi kopi untuk kualiti tidur yang lebih baik. Kerana kafein dalam kopi boleh meningkatkan tenaga, jadi badan lebih terjaga dan tidur lewat malam.

4. Gangguan Kebimbangan

Kecelaruan kecemasan atau anxiety disorder adalah masalah kesihatan mental yang sering dicirikan oleh perasaan bimbang, cemas, dan takut yang mengganggu aktiviti harian. Gangguan mental ini sering menyebabkan rasa tertekan kepada serangan panik.

Bagi orang yang mengalami gangguan kecemasan, anda kena menjauhi kopi. Louloudis menjelaskan bahawa kafein yang tinggi boleh menyebabkan kebimbangan yang berlebihan pada sesetengah orang.

"Disebabkan kandungan kafeinnya yang tinggi, minum terlalu banyak kopi boleh meningkatkan gejala kebimbangan, termasuk berdebar-debar, gegaran, dan sakit kepala," kata Louloudis.

5. Menambah Berat Badan

Badan yang ideal boleh diperolehi daripada pemakanan. Salah satu cara adalah dengan mengambil kopi hitam tanpa gula secara berkala. Manakala kopi dengan campuran pemanis tiruan boleh menyebabkan kenaikan berat badan secara drastik.

Untuk mengekalkan berat badan yang stabil, pengambilan kopi manis perlu dielakkan. Selain mengandungi gula tinggi, kopi manis juga mempunyai kalori tinggi, yang membuat berat badan melonjak.

6. Haid tidak lancar

Senggugut selalu dialami oleh wanita setiap bulan. Tetapi sesetengah wanita sering merasakan haid tidak lancar. Salah satu sebab mungkin kerana mengambil terlalu banyak kopi.

"Tanda yang badan anda rasa daripada minum terlalu banyak kopi ialah haid yang tidak teratur. Terutama sekali tidak mendapat kitaran bulanan," kata pakar diet Abby Vichill.

Sekian. Tidak lagi selamat pagi, tapi , as-salamu 'alaikum? (IH)

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails