Sunday, May 29, 2022

Artis-artis Ini megaku hamil sebelum menikah


Foto: Getty Images/kupicoo

HALAMAN HIBURAN

KL/IH: Jakarta. Bagi sesetengah orang, mengandung sebelum berkahwin adalah pantang larang. Tetapi beberapa selebriti di Indonesia, negara umat Islam terbasar di dunia, agak terbuka untuk mengakuinya.

Mereka mengambil ini sebagai pengajaran penting. Pasangan ini juga bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku dalam hidup mereka, kononnya.

Berikut adalah artis Indonesia yang mengaku hamil luar nikah.

1. Nabila Faisal dan Marcell Darwin

Tanpa hubungan yang lama, Marcel Darwin akhirnya melangsungkan perkahwinan secara rasmi dengan Nabila Faisal pada 12 Januari 2020. Sebelum berkahwin, pelakon berusia 29 tahun itu turut mengambil keputusan untuk memeluk agama Islam.

2. Kezia Karamoy dan Axcel Narang

Selepas 2 tahun merahsiakannya, Kezia Karamoy memberanikan diri untuk mendedahkan kehamilan anak pertamanya. Bekas anggota kumpulan gadis Cherrybelle ini mengaku hamil sebelum perkahwinan rasminya dengan Axcel Narang pada 29 Mac 2017 lalu.

3. Nana Mirdad dan Andrew White

Nana Mirdad dan Andrew White bernikah pada 13 Mei 2006. Namun yang mengejutkan ramai, Nana Mirdad melahirkan anak pertama mereka hanya 7 bulan dari hari perkahwinan.

Lydia Kandou, ibu Nana Mirdad, akhirnya mendedahkan bahawa anak perempuannya memang hamil sebelum berkahwin. Bagaimanapun, dia bersyukur kerana Nana Mirdad tidak melakukan pengguguran dan bertanggungjawab terhadap anaknya.

4. Joanna Alexandra dan Raditya Oloan

Seorang lagi selebriti yang berani mengaku mengandung sebelum berkahwin ialah Joanna Alexandra. Pelakon filem Kata Hati ini berkahwin dengan Raditya Oloan pada 16 Jun 2007.

Tidak lama selepas itu, Joanna melahirkan anak pertamanya yang diberi nama Zuriel.

5. Eriska Nakesya dan Young Lex

Young Lex mengejutkan orang ramai apabila dia menghadiri majlis selama 7 bulan bersama Eriska Nakesya pada Oktober 2019. Malah, mereka berdua tidak pernah mengumumkan perkahwinan mereka sebelum ini.

Selepas beberapa lama, Young Lex menjawab soalan orang ramai melalui saluran YouTube peribadinya. Di situ, pemilik nama sebenarnya Samuel Alexander Pieter mengakui isterinya hamil sebelum bernikah pada 20 Jun 2019.

6. Kartika dan Uus

Difahamkan Uus berkahwin dengan Kartika pada 19 Mac 2019. 6 bulan kemudian, Kartika selamat melahirkan anak mereka. Akhirnya, Uus mengesahkan isterinya telah mengandung sebelum berkahwin.

7. Beby Pricilia dan Onadio Leonardo

Onadio Leonardo juga berkahwin ketika isterinya sudah dua tahun. Beliau membuat kenyataan ini kepada media.

Kalau mereka itu Islam, apa hukumnya

Hukum berkahwin dengan perempuan yang sedang mengandung hasil perbuatan zina pada pendapat Mazhab Syafie dan Hanafi, adalah sah kerana perempuan yang berzina tiada idah sebagaimana idah pada pernikahan yang sah.

Bagaimanapun, haram bagi pasangan itu bersetubuh selagi tidak melahirkan anak berkenaan berdasarkan hadis Rasulullah SAW bermaksud: “Tidaklah halal bagi sesiapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya untuk menyiram benih kepada tanaman lelaki lain (iaitu jika wanita sedang mengandungkan benih lelaki lain).” (Hadis Riwayat Abu Daud dan At-Tirmidzi).

Status anaknya tetap luar nikah, tidak boleh dinasabkan kepada bapanya, tiada hak pusaka, walinya pula hakim dan tidak menjadi mahram dalam keluarga. Oleh itu, dinasihatkan supaya jangan malu mengaku salah dan selesaikan dengan segera.

Janganlah sebab dosa yang satu mengakibatkan dosa yang berpanjangan sampai hari kiamat. Yakinkan mereka supaya merujuk kepada ustaz atau yang berkuasa untuk memberi nasihat. Nasihatilah mereka dengan sebaik-baiknya dan serahkah urusan lain kepada Allah SWT.

Sebagai Muslim, kita perlu nasihat secara terus atau minta bantuan supaya nasihat itu sampai kepada mereka. Begitupun tidak diberatkan mengubah mereka kerana Allah SWT jua yang memberikan hidayah. 

Wallahu 'aklam. (IH)

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails