Saturday, June 04, 2022

Dihalau dari pesawat, kerana payudara terlalu besar..

 

Foto: dok. Instagram/@xomarymagdalena

KL/IH: Seorang model dari Toronto, Kanada, Mary Magdalene (25), mengakui dia terkeluar dari pesawat kerana payudaranya terlalu besar.

Model itu diketahui sangat menggemari pembedahan plastik dan telah melakukan pelbagai prosedur pembedahan plastik pada bibir, muka, punggung, dan yang terbaru pada payudara seberat 10 kilogram.

Dipetik dari New York Post, Jumaat (3/6/2022), apa yang menimpa Mary terjadi pada 31 Mei 2022. Ketika itu dia sedang merancang penerbangan dari lapangan terbang Toronto ke Dallas, Amerika Syarikat.

"Saya ditendang keluar dari pesawat kerana penampilan saya. Tolong hentikan diskriminasi ini, ini sangat menjijikkan," kata Mary dalam salah satu catatan Instagramnya @1800leavemaryalone.

Dalam pengakuannya, Mary telah membayar kira-kira 5,000 dolar AS untuk membeli tiket kapal terbang. Tetapi dia sangat tidak senang, kos yang dikeluarkan tidak berbaloi dengan layanan yang dia dapat.

Pengusiran Mary berlaku semasa dia berdiri dalam barisan dan hendak memasuki kabin. Anak kapal memintanya turun dari pesawat dengan alasan dia memakai fon kepala dan tidak mendengar arahan kru kabin.

Bagaimanapun, Mary percaya, ia berlaku kerana rupa dan saiz payudaranya yang terlalu besar. Lebih-lebih lagi, dia hanya memakai legging dan bra sukan.

"Jelas sekali ini adalah punca saya ditendang kerana saya nampak jelas, tetapi itu tidak adil. Mereka berkata sebab saya ditendang adalah kerana saya sedang tidur dan tidak mahu mendengar arahan," jelasnya.

Mary juga merasakan bahawa dia dilayan secara tidak adil. Dia berkata dia akan menyaman syarikat penerbangan itu. Begitulah kisah kononnya wanita yang dihalau dari pesawat, kerana payudara terlalu besar.

Tetapi sebenarnya kalau hendak dihuraikan agak terlalu luas, maka memadai dillihat sedikit mengenai peranan aurat dalam Islam, yang ada kaitan bagi setiap Muslimah.

IRSYAD AL-FATWA KE-73: HUKUM PEREMPUAN BERPAKAIAN MENAMPAKKAN BENTUK TUBUH DAN HUKUM BAGI ORANG YANG SENGAJA MELIHAT AURAT ORANG LAIN


SOALAN

Apakah hukumnya di sisi Islam bagi orang perempuan berpakaian menampakkan bentuk tubuh dan apakah hukumnya bagi orang yang sengaja melihat aurat orang?


JAWAPAN

Dalam menjawap persoalan ini, saya kemukakan beberapa noktah:

            Menampakkan tubuh dengan berpakaian seperti itu tidak dibolehkan dalam Islam kerana melanggar adab berpakaian yang yang sepatutunya longgar bagi perempuan.

            Melihat aurat orang lain secara sengaja hukumnya adalah berdosa dengan nas al-Quran dan hadis. Mengikut pendapat yang rajah dan sahih suara perempuan bukanlah aurat. Ia hanya dikira sebagai aurat jika suara berkenaan digunakan untuk perkara yang boleh menarik perhatian kaum lelaki.

            Kami menukilkan pendapat Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya al-Halal Wa al-Haram Fi al-Islam berkenaan dengan ciri pakaian yang sepatutnya dipakai oleh wanita, antara lain katanya:

  • Pakaian wanita muslimah hendaklah bersopan sebagaimana yang diajarkan oleh Islam. Manakala pakaian ala Islam ialah kesemua pakaian yang terkumpul padanya sifat-sifat ini:
    • Pakaian itu hendaklah menutup aurat semua badan wanita keuali apa yang dibolehkan oleh al-Quran dan anggotanya yang ternampak yang menurut qaul yang diberatkan, iaitu wajah dan kedua tapak tangan sahaja.
    • Pakaian itu bukan dari jenis yang jarang, sehingga dapat menampakkan apa yang dibelakangnya kerana Nabi SAW bersabda:

صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا، قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ، مَائِلاَتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ المَائِلَةِ ، لاَ يَدْخُلْنَ الجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا، وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا 

Maksudnya: “Dua golongan termasuk ahli neraka ialah wanita-wanita yang berpakaian separuh bogel (kerana memakai pakaian yang nipis atau yang menampakkan susuk badan), yang berjalan dengan berlenggang lenggok (seperti perjalanan seorang pelacur), yang kepalanya terhuyung-hayang laksana kelana unta yang bergoyang-goyang, wanita-wanita itu tidak akan memasuki syurga, sedangkan bau syurga itu akan tercium dalam jarak sekian dan sekian.”

 

            Ini kerana pakaian wanita itu tidak berfungsi menutup tubuhnya kerana terlalu nipis sehingga ternampak badannya yang berkeadaan seperti dia tidak berpakaian sama sekali.

            Satu peristiwa datang serombongan kaum wanita dari suku Bani Tamim untuk menziarahi Saidatina Aisyah RA dengan berpakaian nipis, maka Saidatina Aisyah RA secara terang-terangan berkata kepada mereka: “Jika kamu sekalian dari wanita mukmin iaitu beriman dengan sebebar-benar iman, maka pakaian-pakaian yang kamu pakai ini bukanlah dari pakaian orang yang beriman.”

            Dalam peristiwa lain, datang beberapa orang wanita membawa seorang pengantin perempuan yang memakai tudung yang nipis, sehingga kelihatan perhiasan kepalanya, maka Saidatina Aisyah RA berkata: “Wanita yang memakai seperti ini, ialah wanita yang tidak beriman.”

  • Pakaian itu tidak terlalu sempit sehingga melekat pada semua anggota badan, dan kerana itu ternampaklah susuk badan wanita itu, meskipun pakaian itu tidak nipis seperti pakaian moden masa kini. Maka pemakai pakaian seperti ini tidak terlepas dari maksud hadis di atas sebagai wanita-wanita yang separuh bogel bahkan pakaian seperti ini tidak terlepas dari maksud hadis di atas sebagai wanita-wanita yang separuh bogel bahkan pakaian seperti ini lebih mudah memberifitnah kepada pemakaianya.
  • Pakaian itu bukan dibuat khusus untuk kaum lelaki seperti pakaian pantelon atau seluar ketat dan sebagainya yang sudah terkenal pada masa kini, kerana Rasulullah SAW pernah melaknat wanita-wanita yang menyerupai lelaki sebagaimana Baginda melaknat lelaki yang menyerupai wanita. Demikian Baginda melarang wanita memakai pakaian lelaki dan lelaki memakai pakaian wanita.
  • Jangan sampai pakaian itu sudah terkenal sebagai pakaian orang-orang kafir dari kaum Yahudi, kaum Nasrani dan kaum Wathani penyembah api dan berhala kerana keinginan hendak meniru atau menyerupai orang-orang ini sangat dilarang oleh Islam yang mahukan lelaki dan wanitanya berlainan dari mereka dan bebas dalam bentuk dan rupa. Kerana itulah Islam memerintahkan kita supaya bersikap berbeza daripada orang-orang kafir itu dalam banyak hal yang mana disimpulkan oleh Rasulullah SAW:

مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

Maksudnya: “Siapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka samalah dia seperti mereka.”

Riwayat Ahamd, Abu Daud (4031) dan al-Tabarani (8/179)

  • Wanita muslimah hendaklah bersopan santun dalam perjalanannya dan dalam bicaranya menjauhi minat orang dalam segala gerak geri badannya dan penonjolan wajahnya kerana sikapnya bergaya dan menggoda itu adalah tabiat perempuan lacur dan bukan dari tingkah laku wanita muslimah. Firman Allah SWT:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً

Maksudnya: Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (sentiasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu).

(Surah al-Ahzab: 32)

  • Jangan sekali-kali wanita muslimah itu sengaja menarik perhatian lelaki kepada apa yang disembunyikan dari perhiasan dirinya dengan memakai wangian macam mana sekalipun atau memakai benda-benda yang berbunyi dalam rentak langkah kakinya atau seumpamanya. Allah SWT berfirman:

وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا

Maksudnya: Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.

(Surah al-Nur: 31)

            Pada zaman jahiliah, apabila seseorang wanita itu berjalan dengan menghentak-hentak kaki supaya menarik perhatian orang ramai agar mereka memperdengarkan gelang kakinya, maka perbuatan seperti itu boleh menghidupkan khayalan lelaki yang menyimpan gelora nafsu syahwat yang jahat terhadap wanita itu. Perbuatan seperti itu menunjukkan bahawa wanita itu menyimpan niat buruk untuk menarik dan minat golongan lelaki terhadapnya.

            Dalam maksud ini juga, dari segi hukumnya apabila seorang wanita memakai wangian dan bau-bauan yang mengharumkan sesiapa sahaja yang menghidunya untuk membangkitkan nafsu dan menarik perhatian lelaki kepadanya. Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا اسْتَعْطَرَتِ المَرْاةُ فَمَرَّتْ عَلَى الْقَوْمِ لِيَجِدُوا رِيحَهَا فَهِيَ كَذَا وَكَذَا

Maksudnya:  “Apabila seseorang wanita itu memakai wangian, lalu dia melintas tempat perkumpulan (lelaki), maka dia begini dan begini..”

Riwayat Abu Daud (4713)

Dan riwayat yang lain menyebut:

كُلُّ عَيْنٍ زَانِيَةٌ وَالمْرَاْةُ إِذَا اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ بِالْمَجْلِسِ فَهِيَ كَذَا وَكَذَا يَعْنِي زَانِيَةً

Maksudnya: “Setiap mata melakukan zina. Apabila wanita memakai wangian, lalu dia melintasi tempat duduk sekumpulan orang lelaki supaya mereka tercium baunya, maka dia samalah seperti wanita pelacur.”

Riwayat al-Tirmizi (2786)

     

Kesimpulannya, kita tahu bahawa islam tidak memaksa kaum wanita supaya duduk di dalam rumah sahaja dan tidak keluar dari rumahnya melainkan kubur, sebagaimana yang didakwakan oleh sesetengah orang.

            Bahkan wanita Islam membenarkan wanita keluar untuk menunaikan solat, mencari ilmu serta memenuhi keperluan dirinya serta kepentingan agama dan dunianya dibolehkan. Sebagaimana contoh, yang dilakukan oleh isteri-isteri para sahabat dan generasi yang akan datang selepas mereka dikira dari sebaik-baik zaman. Di antara mereka, ada yang keluar untuk menyertai kaum lelaki dalam peperangan dalam penaklukan yang dipimpin oleh Rasulullah SAW sendiri berterusan kepada zaman para khalifah yang empat dan pemimpin-pemimpin Islam yang lain. Rasulullah SAW bersabda kepada isterinya Saudah RA:

قَدْ أَذِنَ الله لَكُنَّ أَنْ تَخْرُجْنَ لَحِوَائِجِكُنَّ

Maksudnya: “Sebenarnya Allah telah membenarkan kamu (kaum wanita) keluar untuk memenuhi urusan-urusan kamu.”

Riwayat al-Bukhari (5237)

Dan sabdanya lagi:

إِذَا اسْتأذَنَتْ اِمْرَأَةُ أَحَدِكُمْ إِلَى المَسْجِدِ فَلاَ يَمْنَعَهَا

Maksudnya: “Apabila salah seorang isteri kamu meminta izin pergi ke masjid, maka janganlah melarangnya.”

Riwayat al-Bukhari (5238)

Dan sabdanya lagi:

لاَ تَمْنَعُوْا إِمَاءَ اللهِ مَسَاجِدَ اللهِ

Maksudnya: “Janganlah kamu melarang hamba-hamba Allah (iaitu kaum wanitanya) dari pergi ke rumah-rumah Allah (masjid).”

Riwayat Muslim (442)

Akhukum fillah,

Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri 
Mufti Wilayah Persekutuan
03 Zulkaedah 1436H bersamaan 18 Ogos 2015
(IH)

3 comments:

Anonymous said...

Rafizi jadi kuda kayu dan jurucakap Tun..!?

Rafizi menang bermakna Tun yang menang. Tun mula menyerang Anwar sebab Rafizi sudah menang. PKR akan pecah lagi. Pecah dan perintah. Sah Rafizi menang kini giliran Tun main peranan. Tun tahu bila nama Anwar disebut Otai pasti terpekik terlolong semula.

Dari sudut Najib nasihat ikhlas Bossku apa yang penting ada lah cara untuk selesai kan kamelut dan sisa sisa kumbahan syarikat anak Tun Mahathir dalam Sapura Energy.

Sungguh berbeza cara orang ikhlas hendak membantu dengan orang yang mencari kesalahan tanpa ada niat beri solusi menyelesaikan masalah.

Dalam hal ini Mahathir berdiam diri setelah menikmati kesemua dana dan keuntungan Sapura Kencana /Energy disapu oleh Mokhzani dan kroni nya.

Sepatutnya Tun yang patut bising hal Sapura ini setelah sekian lama menyedut kekayaan Sapura sekian lama.

Sepatut nya Tun Mahathir lah lebih “concern” dan empati dalam isu bekas syatrikat anak nya , namun semua orng tahu di kasa sudah tiada wang atau untung, Mahathir tidak akan masuk campur.

Mahathir hanya muncul jika ada berbilion untuk di kekahkan.

Rafizi, jika dia perasan bagus nak jadi hero rakyat dia sepatut nya menyindir Mahathir dan Mokhzani dan bukan nya Najib.

PNB sudah ‘bailout’ Sapura Energy? Ini persoalan yang diajukan oleh waluncai dan mahacai Tun oleh Abdul Kadir Jasin.

Jawapannya, memang benar ketika Mahathir jadi PM selama 22 bulan, PNB sudah ‘bailout’ Sapura Energy.

Bermula tahun 2019 setelah PNB membeli kepentingan 40% untuk menjadi pemegang saham terbesar, masalah ini muncul satu persatu.

Pengerusi PNB masa itu ialah Zety setelah berjaya mencuri duit 1 MDB sebanyak 700 juta bersama Jho Low melalui suaminya Taufiq Ayman.

Rafizi kantoi kemaluan besar bila Bossku balas soalan Rafizi kenapa Bossku tidak bersuara semasa CEO Sapura bergaji juta juta ringgit masa Bossku jadi Perdana Menteri

Sambil itu Tun Mahathir duduk diam diri dan atur langkah politik nya, hal seperti ini, di biarkan pihak lain selesaikan dan Rafizi tidak berani usik dan sentuh.

Rafizi nampaknya jadi kuda kayu yang bercakap bagi pihak Tun Mahathir sekarang ini.. Serang Boboi dan lingkupkan boboi bukan serang Tun yg akan lingkup secara semulajadi.

Formula PRU 15 mudah

Lingkupkan Boboi = Melingkuplah Tun dan Legasi selama lamanya

KHALAS

Anonymous said...

Macai najib kembali..haha..baru masuk komisen ke cai? Keh keh keh

Anonymous said...

Yg dah berlalu biarkan berlalu. Yang akan datang, pilih yang bersih dan tidak rasuah. Nanti boleh cuci rosak yang ajib buat. Rosak yang atok buat. Rosak yang abam buat. Rosak yang wak and the geng buat.

Semua perlu bersatu dan berpadu bersama yang bersih rasuah dan bersih salah guna kuasa. Zaman rasuah dan zaman beli undi jadikan zaman gelap politik malaysia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails