Thursday, June 02, 2022

Dari hal rokok, dadah & ketum..

 

Bermuulanya di sini..

Komen Rakyat dalam blog ini..

1 comment:

Anonymous said...

Cer tanya penagih dadah. Sebelum jadi penagih dadah, dia penagih apa. Ramai yg jawab penagih rokok. Kalau tanya penagih ketum pun dia mula sebagai penagih rokok. Tapi ketum yg dah campur bahan mabok. Bukan ketum kesihatan.

Tiada yg tiba tiba jadi penagih dadah. Mulanya rokok, kemudian dadah.

Rokok pulak perosak paru paru. Perosak akhlak. Yang tak hisap rokok tapi terhidu asap rokok pun dapat musibah juga. Anak, cucu pun jadi mangsa. Lagi pun tiada nilai perubatan dari rokok.

Beza dengan ketum. Ada nilai kesihatan. Ada mudarat bila salah guna. Beza rokok, always tiada nilai kesihatan dan sentiasa mudarat. Busuk pun sama.

Setuju sangat haramkan rokok macam haramkan arak dan judi.

1 comment:

Anonymous said...

Mula mula tiada asas ilmu Islam. Tiba tiba berpolitik. Mana mungkin ada penerapan nilai Islam.

Bila ilmu Islam bukan asasnya, maka tentunya ilmu lain asasnya. Kalau ilmunya sastera, maka sasteralah asasnya. Jika undang undang yg dituntutnya, maka undang undang lah asasnya.

Pendekkata, itulah punca mengundang rasuah, berebut jawatan, lompat parti, undi berbayar, penipuan. Kalau bicara, bicaranya pura pura. Konon baik, tapi lain dalam hati.

Mereka kenal hal yang baik baik, tapi mereka tidak amalkan. Mereka tahu rasuah itu perkara yang salah dan dibenci, tapi mereka usahakan agar rasuah diterima cara tersembunyi. Mereka tahu guna kuasa politik untuk kaut harta itu salah dan dibenci, tapi mereka gunakan proksi dan yayasan sebagai selindung.

Ada juga yang segelintir kecil guna agama untuk pamer kebaikan. Mereka berumrah. Mereka berjubah. Mereka ke masjid. Mereka sumbang juadah berbuka puasa. Tapi mereka tidak punya asas Ilmu Islam. Lalu mereka juga ambil rasuah. Mereka bayar untuk dapat undi supaya terpilih pegang jawatan.

Ini semua politician dedalu, perosak politik. Menyusahkan rakyat. Perosak ekonomi. Perosak sistem. Mereka adalah ancaman kepada negara dan masyarakat. Tidak hormat rakyat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails