Thursday, June 02, 2022

COVID-19 memberi rahmat kepada wanita ini.. Pilih Islam

Kisah seorang mualaf menjadi viral di media sosial. Foto: Doc. TikTok @theretria.

Wanita ini pilih Islam selepas dengar azan pagi malam

KL/IH: Bekasi id - Wanita ini berkongsi perjalanan penukarannya melalui akaun TikToknya @theretria. Beliau mula mempelajari ilmu agama Islam melalui buku ketika wabak COVID-19 melanda seluruh dunia.

Akaun TikTok @theretria menunjukkan beberapa buku yang dijadikan panduan. Bermula dari buku-buku Islam, panduan lengkap solat fardu dan sunat, serta berzikir.

"Saya mula belajar Islam. Mengucap dua kalimah syahadat (30/1/2022). Sekarang saya nak buat persiapan untuk Ramadan pertama," kata akaun TikTok @theretria.

Dalam video berdurasi 17 saat itu, dia dilihat memakai tudung sambil mengucapkan dua kalimah syahadat. Pada tahun 2022 ini merupakan pengalaman pertama beliau berpuasa dan berhari raya. Video kisah seorang wanita mualaf (saudara baru masuk Islam) telah ditonton lebih 2.7 juta tontonan dan mendapat pelbagai komen daripada netizen.

"Beritahu saya, dik, bagaimana anda boleh masuk Islam," kata @ʙʟᴏᴏᴍɪɴɢʟᴏᴠᴀ.
"Saya juga mahu menjadi mualaf," kata akaun @MariaVelisyaTan.
“Istiqomah hingga Husnul khatimah ok,, kamu isyaalah dan benar...tahniah abang,” kata akaun @ Anak Ayah742.
“Istiqomah tudung abang,” kata akaun @Zonzi Bizi.
“Semangat. Semoga istiqomah dan bahagia fizikal dan mental 🙏,” kata akaun @edy.nnxambr.

Alhamdulillah #mualaf #islam #ramadhan #revert ♬ perubahan malam - ♪

Wolipop Sahkan

Wolipop menghubungi Theresia Tri Utami, sebagai pemilik akaun TikTok @theretria. Di sana mendedahkan sebab kukuh untuk menjadi mualaf.

"Jadi saya mengalami kejadian yang agak tidak normal pada awal tahun 2021. Jadi saya mendengar azan pada waktu-waktu bukan azan malam. Seperti pada pukul 9 malam, 10 malam, pukul 1 malah 7 pagi atau 9 pagi. Saya mendengarnya. agak kerap tetapi setiap hari kedengaran jelas tetapi jauh," katanya.

Ada yang keliru dengan apa yang dia rasa. Semakin dia menafikan, semakin dia rasa ada sesuatu.

"Saya pun berdoa, kalau misalnya ini hidayah atau seruan, saya kena masuk Islam. Saya mahu ia diberikan melalui restu ibu bapa dan rakan-rakan," kata There.

Wanita yang tinggal di Bekasi itu kemudian memutuskan untuk berbincang dengan keluarganya. Di sana juga meminta izin daripada ibu bapa dan keluarganya untuk memeluk Islam.

"Alhamdulillah Oktober 2021 saya beranikan diri memohon restu, alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Ibu bapa, keluarga dan semua. Kerana saya telah mendapat restu, ini jawapan dari Allah dan saya sedang mengejar hidayah," ujar There feeling lega.
Foto Theresia Tri Utami. Foto: Doc. Personaliti Theresia Tri Utami.

"Halangan sekarang lebih kepada menyesuaikan diri, sebelum ini orang tahu saya bukan Islam. Sekarang saya perlu bersabar dan tenang menjawab reaksi orang yang baru tahu saya mualaf," kata There kepada Wolipop menerusi pesanan ringkas, Jumaat (27/5/2022).

Dia bersyukur kerana mendapat sokongan penuh daripada orang terdekat.
"Reaksi ibu bapa dan rakan-rakan benar-benar sangat menyokong, saya terdiam apabila meminta kebenaran mereka. Pada mulanya saya fikir mereka akan diharamkan, tetapi mereka menyokong saya dengan syarat saya tidak boleh bermain-main dalam membuat keputusan ini, "kata Ada.

Kisah seorang wanita yang menjadi viral telah menjadi mualaf, memeluk Islam.
Foto: Doc. TikTok @theretria.

Selepas menjadi mualaf, There merasakan dirinya lebih rapat dengan Allah SWT. Dan dia masih berusaha menguatkan hatinya untuk menutup aurat (hijab).

“Reaksi saya buat pertama kali ialah memakai tudung, sejujurnya, ‘Wah, bukan senang, pakai tudung.’ Jadi sekarang saya masih dalam proses menguatkan hati dan masih belajar tentang tudung.” jelasnya.
(IH)

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

2 comments:

Anonymous said...

Masa pee hancing dulu, pesakit covid dari cina dibawa masyuk. Jaga hati legasi komunis konon. Tak tahu nak jaga hati penduduk asal negara ini.

Kononnya ekonomi dan kesihatan dua perkara yg berbeza. Last last, mati dapat. Pengangguran pun dapat.

Anonymous said...

Hala tuju abam dulu banyak ditentukan oleh mat jambu. Planning utk abam jadi mb selangor, planning untuk abam jadi pm, think tank ialah mat jambu. Langkah kajang, langkah port dikson, telah guna juta rm. Planning tu semua based on persepsi. Belanja atas cukai rakyat. Bukan duit parti liberal.

Kalau abam pelopor liberal dalam politik, mat jambu lebih kuat liberalnya. Simple jer sebabnya. Mat jambu berkebolehan merealisasikan persepsinya jadi bahan politik. Lagi pun Ayuh Malaysia langsung tiada asas syariah. Jika diteruskan ayuh malaysia, bererti makin jauh asas syariah dalam politik. Gantinya ialah konsep liberal untuk ganti asas syariah.

Macam air dalam gelas yg bersih dan jernih dibuang. Kemudian diisi dengan air liberal, tentulah peminumnya meminum air liberal. Itulah kerjaya mat jambu. Buang air dalam gelas, isi air dalam gelas.

Rakyat yg bijak guna ilmu untuk memilih. Jangan sebab taklid. Sebab mat jambu muda, maka pilih mat jambu. Sebab mat jambu pandai merancang, maka pilih mat jambu. Sebab mat jambu bawa ayuh malaysia, maka pilih mat jambu. Jadi rakyat guna ilmu dalam politik. Buat perubahan.

Tolak persepsi, tolak liberal. Tolak sekular. Tolak komunis. Tolak janji manis. Tolak pidato. Tolak rasuah. Tolak politik kaut harta. Tolak politik beli undi. Gantikan politik curang dengan politik yang ikhlas dan jujur. Ubah sekarang sebelum lewat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails