Tuesday, May 24, 2022

'The Hood Man': Begitu telitinya JAKIM. Awas fitnah kitar semula.

 

Idris (depan tiga dari kiri) menghadiri Program Liqa' Mahabbah SDK JAKIM dan sambutan Aidilfitri Bersama Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Korporat Malaysia dan Wakil Tetap SDK JAKIM hari ini. NSTP/ Samadi Ahmad.

Tiada cadangan bawa 'The Hood Man' ke Malaysia - JAKIM

BANGI: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak bercadang membawa pemberi maklumat dikenali sebagai 'The Hood Man' (Abdullah) yang mendedahkan berlaku pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) keselamatan makanan, kebersihan dan piawaian halal di sebuah loji sembelihan di Australia ke Malaysia bagi tujuan siasatan lanjut dan keselamatan.

Menterinya, Datuk Idris Ahmad, berkata individu itu tidak boleh dibawa ke Malaysia kerana kerajaan tidak ada hak ke atasnya berikutan beliau bukan warganegara, selain sehingga kini dia masih belum dapat dikesan.

Katanya, selepas memberi maklumat kepada atase JAKIM Malaysia di Australia, individu berkenaan gagal dihubungi sehingga kini dan berharap beliau dapat tampil memberi kerjasama bagi melengkapkan siasatan.

"Siasatan masih berjalan dan kita kumpul sebanyak mana bukti serta maklumat bagi melengkapkan siasatan," katanya pada sidang media Program Liqa' Mahabbah Sekretariat Dakwah Korporat (SDK) JAKIM dan Sambutan Aidilfitri Bersama Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Korporat Malaysia dan Wakil Tetap SDK JAKIM 2022 di sini, hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) JAKIM, Datuk Dr Sirajuddin Suhaimee dan Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji, Datuk Selamat Paigo.

Sebelum ini media melaporkan, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersama Pertubuhan Kemasyarakatan Rakyat (PEKEMAS) dan Sahabat 99 mendedahkan perlanggaran SOP penyembelihan halal oleh loji sembelihan Thomas Foods International (TFI) Lobethal, Australia yang mendapat kelulusan JAKIM.

Presiden PEKEMAS, Faizan Mohd Nor dilaporkan berkata, pendedahan berhubung isu pelanggaran SOP penyembelihan halal di Australia berdasarkan kepada bukti video dan gambar serta diperkukuhkan saksi (Abdullah) yang dikatakan pekerja sembelihan di TFI Lobethal, Australia itu.

Menurut sumber, pemberi maklumat itu adalah lelaki warga Somalia.

Sementara itu, Idris berkata, dalam kaedah hukum agama, perkara tidak diketahui bukan menjadi tanggungjawab diri seseorang umat Islam membuat keputusan.

Beliau berkata, apa yang penting umat Islam mengetahui ada sijil halal dipamerkan pada sesuatu barangan kecuali mereka nampak sendiri dengan jelas perbuatan itu tidak halal.

Katanya, setakat ini TFI sudah mengeksport daging sebanyak 18 peratus ke Malaysia dan ia boleh dikesan pihak berkuasa melalui sistem kod diletakkan pada daging berkenaan.

"Kita berharap daging itu tidak sampai kepada pengguna sehingga siasatan selesai dijalankan," katanya.


2. Fitnah lama PAS terima duit Umno RM90 juta dikitar semula 

TERSEBAR semula fitnah empat tahun lepas yang PAS menerima duit Umno, kemudian bermewah-mewah berbelanja. Cuma yang pelik, mereka tidak sebutpun apa Presiden PAS dapat. Sepatutnya Presidenlah yang paling banyak dapat, kan? Tetapi mereka tahu, nanti tiada orang akan percaya. Paling ‘best‘, sebab mahu menyedapkan cerita, mereka tulis ‘beberapa orang Ahli Parlimen PAS’. Sama macam jual ubat kampung, menyembuhkan ‘segala penyakit’. Penyakit apa, tak tahu, semua dia ‘claim‘.

Antara fitnah itu ialah Mursyidul Am membeli Porsche, sedangkan ia dibeli oleh anaknya. Anak Presiden PAS ada motor berkuasa tinggi, padahal ia milik rakannya. Dato’ Nik Amar dijaja pakai Range Rover, tetapi sebenarnya yang ‘2nd hand’. Nik Zawawi pakai kereta mahal, walhal beliau seorang saudagar emas. Semua program PAS didakwa dibiayai Umno, sedangkan semua tahu PAS tidak pernah kering tabung ‘Milo’nya didermakan ahli bagi menjayakan program-program itu. Sampai RM10 juta mereka fitnah PAS belanja buat program Ijtimak Ulamak Antarabangsa di Rusila. Gila apa?

Cerita ini, kita sudah dapat agak daripada siapa. Sekadar mahu memberitahu kepada anak muda berusia 18 tahun yang bakal mengundi kali pertama nanti, bahawa fitnah begini adalah makanan bagi segolongan manusia gilakan kuasa. Betapa mereka amat rakus dalam memfitnah sesiapa sahaja yang menjadi musuhnya.

Kes ini sengaja dibawa oleh Sarawak Report (SR) keluar Malaysia kerana tahu kos guaman yang amat tinggi. PAS terpaksa melawan fitnah ini kerana ia hampir dengan PRU. Atas alasan nama baik PAS akan tercemar pada PRU14 kerana persepsi ini, PAS lawan juga kes ini di London. Kos yang amat tinggi terpaksa dibayar pada pusingan awal lagi. Jadi fikirkanlah jika berlarutan. Alhamdulillah, PRU14, PAS menang di Kelantan dan Terengganu serta menambah kerusi Parlimen.

Maka, isu berkenaan nama baik PAS yang mungkin tercemar dalam PRU kerana fitnah ini, tidak lagi timbul. PAS memutuskan menarik kes itu walaupun difitnah, kerana PRU telah selesai dan kos guaman akan meningkat menggila jika kes diteruskan. Sedangkan PAS telah menang di Kelantan dan Terengganu. Jadi tiada gunanya menghabiskan wang. Tetapi PAS terpaksa membayar kos kerana menarik kes. Dan bayaran ini pula diguna sebagai fitnah lawan mengatakan kalau tidak kalah, kenapa bayar kepada SR?

Semua fitnah PAS terima duit itu boleh dijawab secara mudahnya begini. Jika Najib dan Zahid yang paling berkuasa dalam Umno dan kerajaanpun dihadapkan ke mahkamah selepas hilang kuasa kerana 1MDB, maka apa sangat PAS? Takkan PAS lebih berkuasa dari Umno? PAS dituduh bersengkongkol dengan Umno, makan duit Umno, tetapi Umno yang kena naik turun mahkamah. Logik ke?

Lagi jawapan fitnah ini ialah, sebelum dan setelah berkuasa selama 22 bulan, Pakatan Harapan (PH) itulah yang paling kuat menyokong SR berkenaan fitnah ini. Jadi, sebagai kerajaan yang berkuasa, kenapa PH tidak hadapkan PAS ke mahkamah atas alasan rasuah yang mereka dakwa ada bukti kukuh itu? Malah, Anwar sendiri dalam kempen PRK beliau, tidak berani mengedarkan kertas hitam yang dicetak terlebih karbon yang beliau baca dalam pidatonya itu sebagai bukti. Masih nak percaya?

Sebelum Ketua Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (KP SPRM), Tan Sri Azam Baki ini, sudah berapa KP SPRM yang telah bertukar ganti semenjak kes fitnah ini dijaja? Tan Sri Dzulkifli Ahmad, Dato’ Seri Shukri Abdull dan Latheefa Koya. Jadi kenapa mereka fitnah kata yang PAS sokong TS Azam sahaja? Sewaktu Latheefa Koya dari PH menjadi KP SPRM, apa dia buat dengan ‘bukti’ ini? Bahkan Latheefa Koya sendiri menafikan fitnah kepada PAS ini. Latheefa ada main dengan PAS juga ke? Untuk menambah perisa lagi, konon kata mereka lagi, PAS setuju fitnah ini disiarkan. Siapa agaknya akan setuju kesalahan mereka disebarkan? Apa lagi yang fitnah.

Jadi adik-adik, kena ingat. Jika dalam PRU nanti gabungan yang mempunyai DAP, PKR dan PAN, maka berhati-hatilah dengan janji dan cerita mereka. Mereka bukan kira fitnah atau tidak, asal dapat kuasa. Kemudian adik-adiklah yang merana sebab janji-janji mereka itu, samalah macam fitnah-fitnah mereka, tak boleh dipercayai. Larilah dari mereka sejauhnya, bagai kamu terserempak hantu. Umnopun sekarang, ada segelintir nak ikut perangai PH.

Tengok PAS, lebih 30 tahun di Kelantan, tiada rasuah. Terengganu dan Kedah, dua kali perintah dan dahulu pernah sekali di Perakpun sama rekod. Takkanlah selama 30 tahun SPRM sanggup tidak dakwa PAS yang dulunya musuh yang amat-amat mahu dijatuhkan integriti dan maruahnya kerana benci kepada Lebai? Tetapi di Pulau Pinang, sudah masuk mahkamah kes rasuah PH. Ada baca tak?

MOHD NASIR ABDULLAH – HARAKAHDAILY 21/5/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'The Hood Man': Al-hamdulillah, begitu telitinya JAKIM, pemimpin prihatin rakyat. Dan terakhir fitnah lama PAS terima duit Umno RM90 juta dikitar semula. Awas..

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails