Friday, May 27, 2022

Perkauman di Australia terhadap bangsa Cina.

 

Cassandra Au berkata dia telah berulang kali mengalami tindakan perkauman di Australia.

KL/IH: Cassandra Au dan suaminya terpaksa meninggalkan percutian mereka di Kepulauan Cook apabila Australia menutup sempadan antarabangsa pada awal 2020, tetapi wabak itu bukan satu-satunya perkara yang dia alami semasa menaiki pesawat pulang.

Kepulauan Cook adalah sebuah negara pulau kecil di Pasifik Selatan dengan populasi kira-kira 17,000 orang, kira-kira 6730 km dari Australia.

'Saya memberitahu suami saya mengapa semua orang di dalam pesawat ini memandang saya dengan kebencian?' kata Cassandra.
"Wanita yang duduk di hadapan saya secara tidak sengaja berdiri dari kerusinya beberapa kali dan batuk pada saya semasa penerbangan."

Apa yang berlaku kepadanya masih diingati oleh Cassandra Au sehingga kini.

“Kejadian kecil seperti itu, sikap perkauman di sana sini sangat meletihkan rakyat berketurunan Asia di Australia,” katanya.

Serangan perkauman yang berterusan

Penyelidikan yang diterbitkan dalam laporan Being Chinese in Australia The Lowy Institute menunjukkan bahawa satu daripada lima orang Cina di Australia mengalami serangan perkauman lebih daripada dua tahun selepas permulaan wabak COVID-19.

Yanqi Wang, seorang pekerja sosial yang berpangkalan di Launceston di negeri Tasmania, berkata latar belakang etniknya masih menjadi isu bagi beberapa pelanggannya, yang meminta pekerja sosial lain selepas bercakap dengan Yangi Wang.

Katanya, dia juga mengalami diskriminasi di luar kerja.

"Ada seorang lelaki menunggang skuter ke arah kami," kata Yangi.
“Tanpa berlengah lagi, dia kemudian menjerit kata-kata lucah tentang orang Asia (bangsa Asia).
"Ada juga yang mengatakan 'balik sahaja ke negara asal' atau menyebut perkataan dengan konotasi yang menghina seperti 'chinks'."

Institut Lowy melaporkan sedikit penurunan dalam tindakan diskriminasi yang lebih ketara dengan warga China Australia melaporkan 'mereka berkelakuan berbeza' kerana etnik mereka, turun daripada 37% kepada 35%.

Ramai tidak melaporkan

Tetapi Erin Chew dari Asia Australia Alliance berkata angka itu mungkin tidak menggambarkan keadaan sebenar dengan banyak insiden tidak dilaporkan kerana masalah bahasa atau kerana mereka tidak tahu di mana untuk melaporkan.

"Ramai daripada mereka menderita tanpa keberanian untuk melaporkannya, atau mereka tidak tahu ke mana hendak pergi apabila mereka menghadapi insiden perkauman," kata Erin Chew.
“Kebencian terhadap orang kuning (peril Kuning) telah wujud sejak orang Cina pertama kali tiba di Australia semasa tempoh pencarian emas pada pertengahan 1800-an.
"Sehingga kini ia terus berlaku. Apakah bentuk yang berubah dari semasa ke semasa mengikut perkembangan dunia."

Profesor Mobo Gao, seorang pakar dalam kajian China di Universiti Adelaide, berkata kejadian ini adalah perkara biasa dalam pengangkutan awam.

“Kami cenderung melihat lebih banyak wajah Asia di dalam bas atau kereta api, contohnya di Adelaide kerana ramai pelajar antarabangsa cenderung tidak mempunyai kenderaan atau lesen memandu untuk memandu,” katanya.
"Di tempat kerja orang enggan menyatakan pendapat buruk tentang orang lain, juga sebagai contoh di perumahan, tetapi di pengangkutan awam orang berasa lebih bebas."

Dalam kajian yang dijalankan oleh Perikatan Asia Australia sahaja, Erin Chew berkata 61% daripada insiden perkauman yang dilaporkan berlaku di kalangan wanita Asia.

“Ada pendapat bahawa wanita Asia lebih mudah menjadi sasaran kerana mereka tidak berani melawan, kerana mereka lebih lemah, dan mereka tidak berani menentang pihak berkuasa,” katanya.
“Perkauman akan berterusan dan tidak akan pernah berhenti. (IH)

Perhatian: No telefon Ibnu Hasyim.com terkini 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

idea terbaik setakat ni datangnya daripada MP Kubang Kerian, satu rumah bela 5 ekoq ayam.. brilliant punya cadangan.. kami uncai amat puas hati dengan idea yang bernas ni.. takdirrrr...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails