Sunday, May 22, 2022

Lelaki gay paling ramai hidap cacar monyet

 

LONDON: Jangkitan cacar monyet atau monkey pox boleh berjangkit akibat melakukan aktiviti seks, lapor Daily Mail.

Lebih membimbangkan jangkitan cacar monyet disifatkan sama berbahaya seperti varian Covid-19, tetapi sehingga kini tiada vaksin spesifik untuk mencegah jangkitan itu.

Malah, kebanyakan pesakit kes cacar monyet di United Kingdom (UK) membabitkan lelaki gay atau biseksual, termasuk lapan lelaki di Sepanyol yang disyaki menghidap jangkitan itu.

UK merekodkan sebanyak tujuh kes jangkitan cacar monyet, namun kebanyakannya tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain.

Pegawai kesihatan Portugal pula memaklumkan lima lelaki disahkan positif dan puluhan lagi dianggap sudah dijangkiti cacar itu.

Sepanyol buat pertama kali mengesan kes jangkitan cacar monyet di negara itu, manakala Amerika Syarikat (AS) pula memantau enam individu yang berada dalam pesawat sama yang dijangkiti.

Setakat ini, jangkitan cacar monyet hanya dikesan di empat negara di luar Afrika iaitu UK, AS, Israel dan Singapura, yang semuanya mempunyai kaitan dengan Nigeria dan Ghana.

Cacar monyet merupakan jangkitan virus yang jarang berlaku dan mirip dengan cacar, namun jangkitannya lebih ringan.

Kes pertama kali direkodkan di Republik Demokratik Congo, 1970an.

Antara gejalanya termasuk demam, sakit kepala dan ruam kulit bermula pada muka dan merebak ke seluruh badan. 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Orang Islam patut bersyukur apa yang Allah SWT perintah dan larang adalah untuk kebaikan maslahat manusia itu sendiri. Allah kirimkan agama sebagai pelita hidup untuk panduan kebahagiaan dari dunia hingga luar dunia iaitu akhirat. Orang yang ingkar ada laknat Allah kepadanya. 

Al-hamdulillah, kita jadi manusia Muslim, tidak tergolong manusia ingkar!

Perhatian: No telefon Ibnu Hasyim.com terkini 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails