Monday, April 25, 2022

Lelaki S'pura nyanyi lagu Kristian dalam pesawat...

 

Unsplash/Gerrie van der Walt

KL/IH: Video seorang lelaki menyanyikan lagu Kristian semasa dalam penerbangan di dalam pesawat telah menjadi viral di media sosial. Lelaki itu kemudian dikenal pasti sebagai warga Singapura.

Pada mulanya video itu disiarkan ke TikTok dan Instagram, kemudian disiarkan semula ke Twitter pada 16 April oleh salah seorang Jack Jensz Jr., di mana ia telah mengumpul lebih 5.6 juta tontonan. Dalam video itu, seorang lelaki muda boleh dilihat memetik gitar dan menyanyikan lagu kerohanian Kristian.

Menurut Mothership.sg, sekumpulan penumpang lain di latar belakang berdiri, bertepuk tangan dan menyanyi bersama, dengan nombor merakam adegan itu dengan telefon bimbit mereka. Tetapi seorang lelaki botak di latar depan kelihatan sangat tidak berpuas hati.

Video itu pada asalnya disiarkan dengan kapsyen, "Menyembah Yesus 30,000 Kaki Di Udara", sebelum dialih keluar daripada akaun Jensz. Di Twitter, reaksi terhadap video itu kebanyakannya negatif. Ramai pengguna mengkritik bentuk penginjilan ini.

Sesetengah pengguna juga berkata ia tidak bertolak ansur, menjengkelkan dan membuatkan penumpang berasa tidak selesa. Sementara seorang pengguna TikTok menegaskan bahawa tindakan sedemikian boleh menimbulkan bahaya keselamatan kerana ramai orang tidak duduk. Isu ini juga menimbulkan persoalan tentang keistimewaan.

Dalam kehebohan dalam talian yang menghasilkan video itu, penyanyi lelaki itu dikenal pasti sebagai warga Singapura Jonathan Neo. Dia telah menyiarkan video yang sama ke akaun Instagramnya, menyatakan bahawa dia dan kumpulannya telah menyanyi dalam enam bahasa.

Menanggapi reaksi tersebut, Jensz, pemuat naik asal video tersebut, menyiarkan satu lagi video TikTok pada hari Ahad (17/4) untuk memberikan keterangannya tentang apa yang berlaku semasa penerbangan. Jensz ialah pengasas organisasi Kristian Kingdom Realm Ministries.

Jensz mendakwa mereka telah meminta kru kabin EasyJet, syarikat penerbangan tambang murah Britain, jika mereka boleh menyanyikan lagu. Krew kemudian bertanya kepada juruterbang, yang nampaknya memberi kebenaran, dan memberitahu penumpang pesawat melalui interkom bahawa mereka mahu menyanyikan lagu.

"Semua orang bertepuk tangan, semasa kami berdiri, dan menyanyikan lagu yang indah 'Betapa agungnya Tuhan kami'. Sambil kami menyanyi, orang tersenyum, orang mengeluarkan telefon bimbit mereka, orang tersentuh, malah ada yang menangis, yang terharu. dengan apa yang orang nyanyikan. Selepas itu, semua orang bertepuk tangan, dan ia adalah saat yang sangat menggembirakan."(wk/amel)


2 comments:

Anonymous said...

Cuba bayangkan jika orang Islam pa menyanyi lagu nasyid keamanan dalam jet penumpang, mungkin orang Islam pula akan difitnah sebagai pengganas dan digari.

Anonymous said...

Pembetulan: Cuba bayangkan jika orang Islam pula yang menyanyi lagu nasyid keamanan dalam jet penumpang, mungkin orang Islam itu pula akan difitnah sebagai pengganas dan digari.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails