Saturday, February 26, 2022

'Pencuri' dalam solat? -Tazkirah T/Menteri JPM.

 


SOLAT adalah amalan yang perlu dilaksanakan dengan sempurna pada setiap rukun qauli, perbuatan mahupun niat.

Nabi S.A.W berpesan kepada kita bahawa seburuk-buruk manusia ialah orang yang mencuri dalam solatnya, iaitulah orang yang bermalas-malas dan tidak menyempurnakan solatnya dengan betul. 

Hal ini disebut berdasarkan Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Sa‘id al-Khudri R.A, beliau berkata; Rasulullah S.A.W bersabda:

إِنَّ أَسْوَأَ النَّاسِ سَرِقَةً الَّذِي يَسْرِقُ صَلَاتَهُ. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَكَيْفَ يَسْرِقُهَا؟ قَالَ: لَا يُتِمُّ رُكُوعَهَا وَلَا سُجُودَهَا.

“Sesungguhnya seburuk-buruk manusia adalah pencuri yang mencuri dalam solatnya.” Para Sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, bagaimana ia mencuri dalam solatnya?” Baginda menjawab: “Ia tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya.” 

[Riwayat Ahmad (11106)]

Ayuh sama-sama kita sempurnakan solat kita dan tidak menjadi pencuri dalam solat. Ingatlah solat merupakan amalan pertama yang akan dihisab di akhirat kelak. Semoga Allah S.W.T membimbing kita agar sentiasa menjaga solat.

YB DATO’ USTAZ AHMAD MARZUK SHAARY
Timbalan Menteri
Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 25/2/20222

Komen Weblog Ibnu HasyimBagaimana kamu boleh jadi 'pencuri' dalam solat? Lihat tazkirah Timbalan Menteri JPM ini. Kena solat, walaupun duduk dalam parti kafir sekalipun, kerana solat mengajak ke arah kebaikan, nescaya kebaikan akan mengalahkan kemungkaran.

Ada ke pemimpin parti DAP Malaysia mengajak dan mengajar ahli partinya yang Islam bersolat?

Lihat seterusnya..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails