Sunday, February 06, 2022

K'sama M'sia/Indo: Pakaian dalam Caely & MoU amah. Tangguh.. rogol DAP?

 

1. Pembuat pakaian dalam Caely laksana kerjasama di Indonesia

GEORGE TOWN: Caely Holdings Bhd yang tersenarai di Pasaran Utama, Bursa Malaysia berharap dapat merealisasikan usaha sama (JV) di Indonesia tahun ini untuk meningkatkan kapasiti pengeluarannya bagi menampung permintaan global yang semakin meningkat bagi pakaian dalam.

Ketua Pegawai Eksekutif, Gok Ching Hee berkata syarikat sedang memuktamadkan terma dan syarat perjanjian dengan bakal rakan kongsi JV tersebut, yang kemudian akan melabur untuk kilang di republik itu.

"Rakan kongsi JV kami akan melabur untuk kilang itu, yang mungkin siap pada Mei atau Jun tahun ini. Kami menyasar untuk menandatangani perjanjian JV pada akhir Mac," katanya.

Beliau berkata destinasi eksport utama Caely untuk produk pakaian dalam di bawah pengeluar barangan tulen (OEM) ketika ini ialah Jerman, Amerika Syarikat dan Kanada, namun, baru-baru ini pihaknya mula mendapat lebih banyak pertanyaan daripada syarikat di Turki, Perancis dan Australia.

Pertanyaan syarikat berkenaan sudah menggandakan kapasiti pengeluaran sedia ada Caely, yang mendorong keputusan syarikat untuk berkembang lagi, dengan kilang di Indonesia disasarkan untuk meningkatkan kapasiti sebanyak tiga kali ganda berbanding dengan kilang di Teluk Intan, Perak, katanya.

"Kami percaya jumlah pesanan yang besar yang kami terima baru-baru ini adalah disebabkan syarikat-syarikat berkenaan beralih daripada mendapatkan produk mereka dari China dan kami mendapat manfaat daripada perang perdagangan di arena antarabangsa," katanya

Beliau berkata berdasarkan momentum tempahan yang semakin meningkat, pihaknya yakin akan dapat menggunakan kapasiti kilang di Indonesia.

Caely, ditubuhkan pada 1986 untuk membuat pakaian dalam wanita, memperuntukkan RM5 juta sebagai modal kerja pada Oktober 2021 untuk mempelbagaikan produk termasuk pengeluaran pelitup muka fabrik.

Beliau berkata syarikat juga akan menggunakan sebahagian daripada pelaburan tersebut untuk membuat pakaian sukan, pakaian tidur dan pakaian kanak-kanak tidak lama lagi.

"Kami telah menandatangani perjanjian pelesenan dengan Disney dan ini telah membuka banyak peluang kepada kami memandangkan kami boleh membuat pakaian jenama Disney," katanya.

Beliau berkata pihaknya telah merancang untuk akhirnya memindahkan pembuatan pakaian dalam ke Indonesia manakala kilang di Malaysia akan menumpukan pada pengeluaran pelitup muka dan pakaian lain. – Bernama

2. Pemeteraian MoU amah Indonesiaditangguh.

KUALA LUMPUR: Rundingan pengambilan dan kemasukan pembantu rumah warga Indonesia ke Malaysia yang dimulakan sejak 2017, masih gagal diselesaikan dalam tempoh terdekat dengan perjanjian persefahaman (MoU) yang dijadual dimeterai kedua-dua negara pada Selasa depan, dijangka turut ditangguhkan.

BH difahamkan, masih ada beberapa isu masih berbangkit dan jika pemeteraian MoU tidak dapat disempurnakan pada 8 Februari ini, ia adalah penangguhan kali kedua selepas asalnya dijadualkan ditandatangani pada bulan lalu.

Sebelum ini, beberapa siri perbincangan diadakan di antara Malaysia dan Indonesia sejak November 2017 dan November 2018, namun gagal memuktamadkan MoU baharu. Kerajaan kemudian menjangkakan perjanjian berkaitan mungkin dapat dimeterai pada awal tahun ini.

Isu keperluan pembantu rumah dari Indonesia pernah dibangkitkan pada sidang Dewan Rakyat, Disember lalu berikutan agensi pekerja asing di negara ini tidak mempunyai sumber bekalan pembantu rumah asing sejak 2016.

Diminta mengulas perkembangan itu, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan memberitahu BH, ada beberapa isu berbangkit yang menyebabkan kelewatan memuktamadkan rundingan pengambilan dan kemasukan pembantu rumah Indonesia, namun di pihak Malaysia, sudah diselesaikan perkara yang dibangkitkan.

"Kita (Malaysia) sudah selesaikan isu membawa masuk tenaga asing dari Bangladesh, namun untuk isu pembantu rumah Indonesia, terdapat sedikit kekangan di Jakarta. MoU yang sepatutnya berlangsung 8 Februari ini berkemungkinan juga terlewat disebabkan isu berbangkit.

"Ada beberapa perkara yang sudah dipersetujui, termasuk MoU pada 8 Februari ini, tetapi ia 'pending'," katanya namun enggan memperincikan apa isu yang berbangkit sehingga menyebabkan urusan berkenaan terus tertangguh.

Katanya, kementeriannya sudah menyelesaikan segala urusan di pihak Malaysia mengikut kementerian yang terbabit, malah urusan berkaitan MoU di antara Kuala Lumpur dan Jakarta juga sudah diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara.

"Isu pengambilan pekerja asing dari negara lain juga akan diselesaikan selepas isu pengambilan pembantu rumah Indonesia ini diselesaikan," katanya.

MOU penggajian pembantu rumah Indonesia ditandatangani buat pertama kali pada 13 Mei 2006 di Bali, sebelum Protokol Meminda MoU PDI ditandatangani pada 31 Mei 2011 di Bandung yang tamat pada 30 Mei 2016.

BH sebelum ini melaporkan, Malaysia dan Indonesia dijangka memeterai MoU kemasukan pembantu rumah dari republik itu awal bulan ini di lokasi yang akan ditetapkan Jakarta selepas beberapa isu berbangkit diselesaikan, antaranya status pelancong dari negara jiran itu ketika ini yang boleh diubah sebagai pembantu rumah.

Pemerintah Indonesia menganggap tindakan Malaysia membenarkan pelancong negaranya yang kemudian boleh bertukar status menjadi pembantu rumah sebagai satu bentuk buruh paksa.

Agensi pekerja asing mendakwa kos membawa masuk pembantu rumah warga asing yang sebelum ini antara RM16,000 hingga RM20,000 sebelum pandemik COVID-19 melanda, kini mencecah RM25,000 berikutan kos kuarantin dan ujian saringan yang diwajibkan.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kerjasama Malaysia/Indonesia berjalan lancar terutama mengenai 'pakaian dalam Caely'. Mengenai 'MoU amah' ada sedkit tanguh. Tetapi tidak disebutkan kerana kes rogol bekas ADUN DAP.

Perhatian:

Blog ini membuka ruang untuk berbincang mengenai kerjasama peluang berniaga "Siri Kalimantan: Kerjasama M'sia/Indo."

Mengenai ternak dan eksport belut, pihak kami sedang mengumpukan maklumat penternakan (budi daya) samada untuk eksport ke China, Jepun, Malaysia atau lain-lain negara.

Melalui telefon sila hubungi 
Ibnu Hasyim (Malaysia 011 33111321).
Sekian.

Lihat sebelum ini.. 
Siri Kalimantan: Kerjasama M'sia/Indo.

2 comments:

Anonymous said...

Negara akan terlihat bodoh, tidak jujur , tidak boleh di percayai selagi kerajaan tidak membuka kes RM700 juta Zeti dan keluarga pencuri ini.

Semakin hari semakin terlondeh drama bersiri ciptaan kerajaan Pakatan Harapan dan Tun Mahathir. PH dan Mahathir terpaksa menjadi hipokrit atas sebab penipuan sendiri.

Dari menjadi pelaung pembenci kecurian duit 1MDB , kini PH dan Mahathir menjadi pengecut bila terdedngar sebutan “1MDB”.

Tommy Thomas sepatutnya sudah melihat kertas siasatan awal SPRM dan tahu mengenai jenayah yang dikatakan dilakukan oleh bekas Gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz dan bekas menteri Nor Mohamed Yakcop. Laporan Kes AmBank, Kenapa Tommy tidak ambil tindakan pada Zeti dan Nor Mohamed”

Bila PH sebut “1MDB” maka kisah tidak lengkap jika tidak sebut membabitkan Zeti dan keluarga dengan curian RM700 jutanya.

Begitu juga pembabitan watak watak kehilangan wang FOREX 30 Bilion Nor Yakob. Malah ternampak lebih jelek lagi bila Jho Low yang di sebut beratus ribu kali semasa perbicaraan berlansung tapi dia tidak muncul satu kesan satu tapak kaki Jho Low pun tak dijumpai.!!

Di mata kaum Cina Jho Low dianggap wira dan pejuang sebab Jho Low seorang semua pemimpin Melayu dibodoh bangangkan sambil berantakan sesama sendiri.

Kaum Cina Jho Low di Malaysia dan Singapura tepok tangan melihat betapa bodohnya pemimpin Melayu dipermainkan sambil diadu domba sambil buat fitnah jijik oleh barua DAP@LeeKwanYew ini.

Jika wang 1MDB masuk akaun Bossku atas nasihat Zety satu kesalahan walaupun yang bertanggungjawap lesap tak dijumpai dan ada yang lari bersembunyi. Kenapa pula RM700 juta wang 1MDB masuk akaun keluarga Zeti menjadi tidak salah dan tidak didakwa pula?

Negara akan terlihat lebih teruk lagi dengan cubaan PH mahu sensasikan kes KP SPRM tetapi tidak sentuh kes “Elephant in the room” yakni kes Zeti Akhtar Aziz.

Bukan sahaja semua pelabur lari ke negara jiran, bahkan gelaran “failed state” menjadi beban kepada rakyat untuk menanggungnya hasil sisa sisa PH menjadi kerajaan.

Dimana lojik akal? Atau lojik undang undang negara? Mahathir akan cuba sedaya upaya lari dari memberi komen atas sebab terperangkap dengan perbuatan dan kenyataan sendiri sebelum ini.

Perkara ini yang akibatkan Mahathir dan Lim Kit Siang serta PH pening kepala untuk menjawap. Jalan mudah buat diam bodoh dan sembunyi kan diri di IJN..

PRN Johor masa terbaik melingkupkan barua Melayu DAP@LeeKwanYew. Pulau Batu Putih milik bangsa Johor semudah petik jari sambil garu garu telo labuhnya di serahkan pada anak Cina Lee Kwan Yew.

Bolehkah bangsa Johor setuju pulau milik mereka diberi semudah itu pada Singapura.!?

PRN Johor nasib barua ini dalam PejWang dan Boboi akan rakyat saksikan nanti.. Lingkup boboi melingkup barua ini..

Anonymous said...

Hakim yang jatuhkan hukuman bersalah Bossku di lantik menjadi hakim mahkamah rayuan pula...

Sah belum rayu rakyat dah tahu hakim ini akan jatuhkan hukuman bersalah.

Selain kedudukan terkini bahawa BN telah Kembali mendapat sokongan rakyat atas sebab rakyat tersedar mereka di tipu oleh Pakatan Harapan dan PPBM.

Tun Mahathir begitu kuat berkempen untuk mengenakan Datuk Seri Najib Razak, kes Zety mustahil wang RM 700 juta milik 1MDB, tiba tiba Mahathir buat bodoh dan tidak peduli pula.

Ini sama juga dengan apabila Mahathir bersungguh sungguh dengan kes liwat Anwar bila mana semua saksi dan terbabit di temuduga sendiri oleh Mahathir, dan kemudian nya hanya menggunakan tilam sudah memadai memenjarakan Anwar , waima kes lain sebab nya , ia itu salah guna kuasa.

Namun , pada kes ‘Semburit’ Azmin di Sandakan , Mahathir menjadi sedikit ‘blur” walaupun ada saksi, bukti, video dan cctv.

Begitu lah Mahathir dalam banyak isu dan banyak perkara, yang akibatkan negara huru hara sehingga kini.

Berbalik kepada tajuk diatas, jika kes keluarga Zeti “mencuri” RM700 juta wang TIA/1MDB di buka sebelum PRU15, UMNO dan Barisan Nasional miliki ‘advantage” tambahan didalam kempen mereka.

Bateri baru masih cas penuh keluar hospital trus buat plan kenakan musuhnya... hebattt

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails