Wednesday, February 09, 2022

Ketegangan di India hanya kerana gadis Muslim ke kelas berhijab..

 

Seorang aktivis pelajar Islam menyertai protes di New Delhi, India membantah larangan berhijab ke sekolah. - Foto AFP

1. Larang berhijab di sekolah di India cetus ketegangan

NEW DELHI: Negeri Karnataka di selatan India menutup semua sekolah tinggi dan kolej selepas tercetus ketegangan apabila gadis Islam datang ke kelas memakai hijab.

Negeri yang diperintah oleh parti nasionalis Hindu, Parti Bharatiya Janata (BJP), tegang selama beberapa hari berturut-turut selepas beberapa sekolah di daerah pesisir pantai Udupi melarang gadis berhijab.

Tindakan itu mencetuskan bantahan oleh pelajar Islam, keluarga dan kumpulan masyarakat mereka yang mengatakan tindakan itu adalah diskriminasi agama.

Ramai gadis diganggu di khalayak ramai oleh pelajar yang berpihak kepada kumpulan nasionalis Hindu.

"Saya merayu kepada semua pelajar, guru dan pengurusan sekolah dan kolej serta penduduk Karnataka untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian.

"Saya sudah mengarahkan penutupan semua sekolah menengah dan kolej untuk tiga hari akan datang, semua yang berkenaan diminta memberi kerjasama," kata Ketua Menteri Karnataka, Basavaraj Bommai, menerusi ciapan di Twitter hari ini.

Bantahan turut dianjurkan di luar Udupi sebagai sokongan kepada pelajar berhijab.

Mahkamah Tinggi Karnataka mendengar kes berkenaan pada hari ini dan akan mendengar hujah lanjut esok. - BERNAMA Februari 8, 2022 @ 10:00pm


2. Polis India siasat insiden hasut penghapusan Muslim

NEW DELHI: Polis India semalam berkata, pihaknya sedang menyiasat insiden di mana sekumpulan penganut tegar Hindu dipercayai mengusulkan pembunuhan beramai-ramai minoriti Muslim.

Seorang individu di satu perhimpunan awal bulan ini dikatakan memberitahu hadirin bahawa mereka tidak harus bimbang mengenai hukuman penjara atas tindakan membunuh umat Islam.

Perbuatan ini terakam dalam satu video yang dilihat AFP.

"Sekalipun cuma seratus daripada kita menjadi askar dan membunuh 2 juta orang (Islam), ia akan menjadi satu kemenangan bagi kita... Hanya jika anda mempunyai pendirian seperti ini, anda akan dapat melindungi sanatana dharma (bentuk mutlak Hindu)," kata seorang wanita seperti yang terakam dalam video itu.

Perhimpunan di bahagian utara bandar Haridwar itu dihadiri sekurang-kurangnya seorang anggota Parti Bharatiya Janata (BJP) yang dipimpin oleh Perdana Menteri Narendra Modi.

Tokoh nasionalis Hindu dalam BJP dikatakan menggalak penindasan umat Islam dan kumpulan minoriti lain sejak mula berkuasa pada 2014.Anggota Parlimen Islam yang disegani, Asaduddin Owaisi menerusi catatan Twitternya menegaskan bahawa insiden yang terakam dalam video itu "dengan jelas adalah satu kes yang menghasut penghapusan kaum".

Kerajaan pimpinan Modi belum lagi mengulas mengenai insiden terbabit.

Wanita dalam video itu turut dilaporkan sebagai berkata, rakyat India harus "menyembah Nathuram Godse" - seorang pelampau Hindu yang membunuh ikon kemerdekaan, Mahatma Gandhi, pada 1948.

Ramai dalam masyarakat Islam di India mendakwa mereka sering kali diserang dan diancam sejak Modi, seorang anggota kumpulan penganut tegar Hindu, memimpin negara berkenaan.

Penganut Kristian turut menjadi mangsa keganasan dan penganiayaan, dengan BJP di wilayah selatan Karnataka awal minggu ini mula mengharamkan penukaran agama "secara paksa". - AFP Disember 25, 2021 @ 3:19pm

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Di Malaysia nasionalis Hindu ekstream, lihat 'kes pembunuhan pekerja bomba Malaysia Adib Adam', masih belum diselesaikan. 

6 comments:

Anonymous said...

Betul kah penyokong Bossku tak tahu malu seperti dakwaan Tun Mahathir..!?

Di anggarkan sekitar RM120 bilion aset yang kerajaan Pakatan Harapan jual adalah hasil carian Bossku.

Ketika Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri, dia memikul beban hutang peninggalan Tun Mahathir.

Malah membatalkan projek Jambatan bengkok pun kerajaan Abdullah kena bayar pampasan hampir RM900 juta kepada kroni Mahathir.

Itu lah beban hutang diwarisi oleh Pak Lah @ Tun Lah. Tapi, berbanding Mahathir , dia seronok menjual aset pennggalan Bossku.

Kesemua aset yang di jual dan digadai oleh kerajaan Mahathir datang dari carian Bossku, namun hanya hutang sahaja yang Mahathir sebut, keuntungan dan aset aset Mahathir tidak puji.

Berbalik kepada kenyataan Mahathir , Bossku dan penyokong berasa tidak malu konon bossku itu perompak dan tidak malu menyokongnya.

Mahathir sebenarnya ketinggalan zaman dan bercakap umpama radio usang.

Ini bukan zaman pembunuhan Memali dan zaman BMF Auditor penyiasat skandal BMF mati di bunuh. Kini zaman maklumat hujung jari.

Mahathir dan PH sangka sumbat sahaja kes kepada mulut rakyat , maka mereka akan terus jadi bodoh dan dungu.

Kali ini rakyat bermaklumat, berpengetahuan dari Media utama dan Media sampingan.

Jika dulu sumbat sahaja cerita versi kerajaan berkenaan pembunuhan orang Islam Memali maka rakyat akan dengar.

Sumbat sahaja kisah auditor siasat skandal BMF Mahathir mati dibunuh, terus di terima begitu sahaja. Sampai sekarang pembunuh syuhada Jalil Ibrahim bebas kaya raya 7 keturunan.

Selepas rakyat sedar Mahathir menipu manipesto dan masih cuba rasuah rakyat dengan cerita 1MDB , terus satu persatu Kawasan dimenangi semula oleh Barisan Nasional sehingga tujuh Kawasan berturut turut.

Kemudian rakyat tolak Mahathir, PH dan Bersatu di dua PRN Melaka dan Sarawak.

Semenjak itu kisah dan kes 1MDB hanya laku kepada penyokong PH dan mereka yang tidak tahu ditipu oleh PH.

Kali ini lagi memalukan sebaik sahaja Mahathir dan DAP menipu manifesto, terus rakyat tidak lagi percaya apa sahaja yang datang dari Mahathir dan DAP.

Penyokong bossku tahu betapa kes di reka untuk bossku sahaja, terlalu banyak pincang pada kes bossku dari segi pembuktian, saksi, dan maklumat maklumat yang disembunyikan.

Selain itu, kisah para hakim, dan peguam semua dalam pengetahuan rakyat dan penyokong bossku. Mereka bukan seperti penyokong Mahathir yang tuli, pekak dan buta.

Sangat memalukan Melayu sesama bangsa Melayu berantakan bercakaran, berbunuhan sesama sendiri angkara seorang Cina bernama Jho Low. Kaum Cina tak pula maki hamun Jho Low mungkin di sanjung wira kaum Cina.

Tak malu ker..Jho Low dan tuan nya DAP@LeeKwanYew PAP di Singapura sedang terbahak ketawa tepok tangan tengok bodoh bangang pemimpin barua mereka.

Pulau Batu Putihilik bsngsa Johor pun barua DAP@LeeKwanYew pun beri pada anak Lee Kwan Yew sambil gentel2 telo laboh nya...Bodoh dan Memalukan Puiiii..!!

Bossku yang dapat nasihat masukkan duit dalam akaun bank oleh ex- Gabnor Zety dihukum penjara. National Embarrassment” Bukan Kes Bossku, Tapi duit AMLA masuk dalam keluarga Zety dengan mencuri Tidak dihukum penjara pula.! Malah satu bijik bulu Zety dan bijik buah suami Zety dan anak anak penyamun nya tidak diusik sedikit pun oleh pemerintah..!!

National Embarrassment” Bukan Kes Bossku,kes gagal Mendakwa skandal RM700 juta Keluarga Zeti kes AMLA. Maka, Mahathir harus simpan sahaja perkataan “Malu” untuk diri sendiri , itu pun jika ada perasaan malu.

Anonymous said...

Retorik jer parti kris. 60 tahun perintah, orang melayu ditakok lama. Yang ramai miskin orang melayu, yang ramai kaya, pemimpin parti kris. Yang ramai dapat projek, pemimpin parti kris. Yang ramai rasuah, pemimpin parti kris. Yang tolak ruu 355, pemimpin parti kris. Yang ramai kes mahkamah, pemimpin parti kris.

Kalau bossku bersih tiada isu 1mdb. Kalau kris bersih, tiada isu 47 kes mahkamah. Muka tak tahu malu. Kalau abam bersih tiada isu liwat. Muka tak tahu malu. Atok makin kaya sejak jadi pm. Muka tak jujur amanah. Parti legasi komunis tolak tepi, sebab sama macam kerajaan india, tolak hijab ratah tabung haji. Muka legasi komunis mesra perkauman. Juga bantu pas, pulihkan kerosakkan yg dibuat oleh parti kris rasuah dan pakatan liberal avengalist.

Anonymous said...

Cuba tengok muka presiden parti kris. Sentiasa senyum. Kata skrip dalam cerita madu tiga, senyum ada makna tu.

Anonymous said...

Zeti lagi... Bila nk abis daa..

Anonymous said...

Satu pengkhianatan paling besar yang dilakukan oleh mat syabu dan geng 18 ialah fitnah yang dilakukan terhadap pas dan rm 90 juta. Hanya kerana sedikit nafkah dari parti legasi komunis, sanggup dia merendahkan martabat islam dan pas yang bersih rasuah dan jaga amanah. Kerana sedikit nafkah dari parti legasi komunis, sudah memuji dan memuja mereka terhadap eng guan dan bekas pimpinan komunis siang kid. Jangan dilupakan mereka dalam parti kuali adalah musuh dalam selimut buat orang melayu untuk memenangkan parti legasi komunis. Jangan lupa kejahatan parti kuali hingga pimpinan parti legasi komunis memegang post keduitan. Jangan lupa kes rasuah trowong adalah orang yang sama.

Anonymous said...

Mcm ner nak abis... kertas siasatan dah 3 tahun minggu lepas baru nak serah AG..

Bila lagi nak hadap mahkamah la.. bodo punya sistem

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails