Tuesday, February 08, 2022

Kerjasama M'sia/Indo: Lumba kerbau 'Pesta Bebulang' akan berulang.

 

GAMBAR FAIL: Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas mewakili Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg merasmikan Pesta Bebulang 2019.

Lumba Kerbau yang dianjurkan pada 2019.

Pesta Bebulang, Lumba Kerbau bakal kembali selepas dua tahun menyepi

KUCHING: Pesta Babulang dan Lumba Kerbau Bisaya dijangka dianjurkan semula tahun ini selepas dua tahun menyepi. Presiden Persatuan Bisaya Sarawak Joseph Blandoi bagaimanapun berkata penganjuran acara popular itu bergantung kepada situasi terkini pandemik COVID-19.

Beliau dalam kenyataannya hari ini berkata majlis tertinggi persatuan itu dalam mesyuarat baru-baru ini menyenaraikan Pesta Babulang dan Lumba Kerbau dalam kalendar aktiviti tahunannya. Menurut Joseph sejak pandemik COVID-19 melanda dua tahun lalu, banyak aktiviti dibatal atau ditangguhkan termasuk sambutan ulang tahun ke-50 pada tahun lalu.

"Kami mungkin perlu membuat pengubahsuaian cara penganjuran festival tahun ini, ada yang akan berlangsung secara fizikal atau maya atau hibrid. 

"Ini dapat dilakukan dengan teknologi. Beberapa acara biasa dianjurkan boleh dibahagi dan diadakan secara meluas sepanjang tahun. Opsyen ini tidak dapat dielakkan dalam usaha mengelak keadaan sesak dan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) kesihatan."

Joseph bagaimanapun menambah acara utama seperti Lumba Kerbau, pertunjukan pentas malam kebudayaan  dan 'Panakod Babulang' (menyambut Tetamu Kehormat) akan diadakan dari 3 hingga 5 Jun tahun ini.

"Dua acara ini sangat popular dalam kalangan pelancong dari Brunei, Labuan dan Sabah termasuk Sarawak," tambahnya. Beliau berkata aktviti-aktiviti lain yang disenaraikan dalam kalendar tahunan persatuan itu ialah perasmian bangunan persatuan, seminar atau bengkel pembangunan, Rakit Babulang, Pertandingan Golf Amal Babulang, larian ria dan majlis makan malam apresiasi tahunan. (IH)


3 comments:

Anonymous said...

Parti liberal dan parti kuali saling bersaing antara satu sama lain untuk mendapat tempat di hati parti legasi komunnis. Tentulah parti liberal berada di tahkta parti legasi komunis. Sebab presiden parti liberal kata negara ini bukan orang melayu yang punya. Negara ini bangsa dap yang punya. Negara ini india yang punya.

Parti kuali ketinggalan. Nanti presiden parti kuali pulak kata orang melayu bukan bumiputera negara ini. Negara ini bukan negara islam.

Macam nilah baru dikatakan friends oleh presiden parti legasi komunis.

Anonymous said...

PRN Johor: Pejuang Enggan Bersama PH..AMIN

Persoalan nya Boboi@Mukhriz ialah Ada orang PKR/PH ajak dia juin ka.!? AMIN

Nampak gaya lambat laun join umno balik ni... AMIN

Mudah je nak join UMNO... AMIN

Dengan Lingkupkan Boboi dalam UMNO ahli UMNO di akar umbi maka melingkup lah Tun dan PejWang

KHALAS

kah kah kah...

Anonymous said...

Kenapa parti kris tewas pru yg lalu. Sebab banyak sangat korup. Bila ph dapat jadi kerajaan, ingatkan ada perubahan, rupanya lagi teruk. Bila pas masuk campur, rakyat rasa terbela. Rakyat lebih selesa berdamping pas, berbanding dgn parti lain yg penuh retorik, fitnah dan aqidah liberal dan avengalist. Jangan lupa beri sokongan buat pas dan sekutunya. Pilih parti yg berpegang pada amanah supaya rakyat selesa, negara makmur.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails