Tuesday, February 08, 2022

Jangkitan Covic-19 meningkat, penduduk Hong Kong serbu pasraya.

 

Pelanggan yang memakai pelitup muka muka membeli-belah di pasar, dalam keadaan wabak COVID-19 semakin meningkat, di daerah Sha Tin, Hong Kong. - Foto REUTERS

Penduduk Hong Kong serbu pasar raya

HONG KONG: Penduduk Hong Kong memenuhi pasar raya dan pasar makanan segar hari ini untuk mendapatkan stok sayur-sayuran, mi dan keperluan lain selepas jangkitan COVID-19 di bandaraya itu meningkat selain gangguan pengangkutan di sempadan China.

Bandar dihuni 7.5 juta penduduk itu merekodkan 614 kes COVID-19 hari ini, situasi semakin buruk di sebalik strategi sifar COVID-19 di wilayah China itu.

Hong Kong mengimport 90 peratus bekalan makanannya, dengan China adalah sumber terpentingnya, terutamanya untuk makanan segar.

Pengguna sudah pun melihat kekurangan beberapa barangan import, termasuk makanan laut disebabkan sekatan penerbangan yang ketat.

Kerajaannya semalam cuba meredakan kebimbangan itu terutama selepas beberapa pemandu trak rentas sempadan disahkan positif COVID-19.

Namun, secara keseluruhan, bekalan makanan segar kekal stabil, biarpun terdapat penurunan bekalan sayur-sayuran di pasaran tertentu.

Di pasar makanan segar di Tin Shui Wai, di utara bandaraya itu, peniaga berkata, tidak akan ada sayur-sayuran dalam beberapa hari mendatang, mendorong peningkatan pembeliannya oleh pelanggan.

"Sudah tentu kamu perlu membeli. Tidak ada sayur-sayuran mulai esok. Lori tidak boleh datang ke sini... jadi harga sayur-sayuran menjadi mahal," kata seorang wanita berusia 50 tahun dikenali Chow.

Seorang penjual sayur-sayuran, John Chan, berkata gangguan itu menyaksikan penurunan bekalan sebanyak 30 peratus, termasuk untuk produk seperti kubis bunga.

Beliau menjangkakan ratusan kilogram sayur-sayuran yang sepatutnya tiba esok mungkin terkandas.

"Saya masih tidak tahu sama ada mereka boleh melepasi sempadan atau tidak. Jika tidak ada, harga akan terus meningkat atau kita tiada apa-apa untuk dijual," katanya.

Rak menyimpan stok sayur-sayuran, tisu dan mi cawan kosong di beberapa pasar raya di seluruh negara itu, dengan pelanggan menyimpan stok selepas bimbang produk akan menjadi lebih sukar diperoleh beberapa hari mendatang.

Seorang petugas kebersihan, Chow Lai Sheng, 60, berkata dia membeli empat gulungan tisu tandas serta mi segera dan makanan dalam tin.

"Situasi COVID-19 teruk. Tidak ada bekalan sayur-sayuran, jadi saya menyimpan sedikit," katanya. - REUTERS

8 comments:

Anonymous said...

Kalau covid naik lepas prn johor, rakyat boleh salahkan parti kris. Konon nakkan stabil politik. Retorik jer. Dapat kuasa, boleh pulun duit.
Hilang kuasa duit pun kurang masuk. Kes mahkamah bolel setel. Peduli apa dengan kesihatan rakyat. 60 tahun rakyat ditipu oleh gerombolan politik kris. Jawi hilang, arak meningkat, judi dapat cukai, rasuah berleluasa, murtad makin menjadi, biasiswa hapus, badan berkanun diswastakan.

Kerosakan boleh berulang kerana orang yang terpilih punya hobi dan mentaliti yang sama. Punya hobi makan rasuah. Punya haloba yang sama. Punya retorik yang sama. Dayus dengan mca dan mic. Punya darah pahlawan tikam belakang.

Anonymous said...

7.85

Fakta yg ko tunjukkan kat atas semua bekas pemimpin UMNO yh dah berambos dari UMNO.... dah kaya raya anac cucu UMNO disampahkan...bukan saja kaya raya
pulau pulau pun digadai akidah digadai semua pemimpin ini sudah beramboss dari UMNO.... kebanyakkan pemimpin macam ini banyak dari Utara Semenanjung...

Jangan lantik PM dari Utara terutama dari negeri Kedah Lama...!! Semua pukimak... Nak fakta ka..!?

KHALAS

Anonymous said...

Lepas tukar bateri baru cas kapasiti penuh maka akan mintak nyawa lah Tun kembali dan akan cuba tonjolkan diri sebagai PejWang acah acah power ultra Melayu Islamik semula..!! AMIN

Momentum Acah acah power Melayu Islamik ini akan berterusan hingga lah PRU 15 untuk meraih sempati orang Melayu sambil atok berlakon air mata lagi teresak esak menangis hingga keluar air mata buayanya. Kunun nya demi orang Melayu sedangkan matlamat utama atok adalah utk selamatkan Boboi nya dan PejWang.

Bila dah dapat kuasa balik Tun akan buat buat buat lupa dan janji mula dicapati sambil kencing berdiri. Tak cukup dng janji dicapati amalan Tun seterusnya ialah menghina dan caci maki mengutuk bangsanya semula.

Tun akan maki hamun orang Melayu Pemalas, Melayu tak tahu berniaga (yg bodoh berniaga tu anak anak Tun )sambil bailout dan beri projek jota jota pada kroni Cina Malaysia berkiblat pada DAP@LeeKwanYew.

Dalam masa yg sama atok akan balilout perniagaan anak anak nya yang melingkup rugi sambil mengutuk dan menghina orang Melayu...!! Bila untung Tun kata anak anak nya pandai berniaga, bila rugi suma mintak dibailout.. sebenarnya anak Tun lah yang bodoh bangang berniaga.

Masa itu orang Melayu kena lah ingat balik fakta Tun jadi barua DAP@LeeKwanYew dilantik jadi PM ke 7. Hanya dengan angkara seekor Cina Jho Low yg lesap jadi beruang dakwa ex IGP si Bedul lantikan Tun semua orang Melayu dibatuapi dan di adu domba.

Semua orang Melayu sesama bangsa Melayu berantakan bercakaran, berbunuhan sesama sendiri angkara seorang Cina bernama Jho Low. Kaum Cina tak puls maki hamun Jho Low mungkin di sanjung wira kaum Cina. Jho Low dan tuan nya DAP@LeeKwanYew PAP di Singapura sedang terbahak ketawa tepok tangan tengok bodoh bangang pemimpin barua mereka. Pulau Batu Putihilik bsngsa Johor pun barua DAP@LeeKwanYew pun beri pada anak Lee Kwan Yew sambil gentel2 telo laboh nya...Puiiii..!!

Lain kali jangan lantik PM dari Utara potensi gadai pulau berulang lagi...

Kalau Singaura Lee Kwan Yew lansung tak percaya pada orang Melayu Singapura, di Malaysia apa ke sial nya pemimpin Melayu terhegeh hegeh beri muka berlebih lebihan dalam urusan kerajaan pada kaum Lee Kwan Yew@Jho Low ini...!!?

Anonymous said...

Presiden tarik mereka masuk balik. Ada ganjaran utk masuk balik. 47 kes belum keluar lagi. Masih tagih kuasa. Mat selan ada. Mat bangla ada. Ku nang ada. Ajis th ada. Banyak lagi kalau nak senarai. Korup.

Anonymous said...

ingat kut dah tak naik lagi kes. ingat pandai sangat. rupanya sama je malah lagi teruk dari dulu. yang pandai turunkan 2 kupang je. yang lain bagi naik... PH nak beli vellfire membazir, dia beli boleh. elok la ouncai korang naik la viva, takkan exco nok pakai viva ye dak.. bior la ambo naik mercedes sedap dan selamat.. bagus ouncai...takdirr..

Anonymous said...

PRU 15 pemimpin mcm ni elok disimen terus samada dari PKR Bersatu maupun UMNO...

Pemimpin mcm ni elok dilingkup. kan terus... tunggu senarai Pemimpin yg wajib dilingkupkan PRU15 nnti

Anonymous said...

Cita cita tinggi. Nak buat kereta terbang. Agak agaklah. Kalau dah bengong tahap gaban, jangan ada hati nak perintah. Itu baru bab kereta. Kalau covid, mungkin suntik terbang dari jauh. Guna wapps utk suntik. Sekolah tak habis, angan angan melangit. Dah suka kunyit, otak pun kunyit.

Anonymous said...

Presiden kes trowong. Rumah 12 juta. Naik jet kerajaan masa jijah jadi tpm. Lulus sastera, ajar hadith. Tebal liberal sama avengalist eng guan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails