Saturday, December 26, 2020

Rahsia apa di sebalik hubungan AS-Turki? -Ibnu Hasyim

 

SEKATAN CAATSA adalah nama krisis baru dalam hubungan Turki-Amerika.  Di mana krisis ini wujud tidak kurang dalam beberapa tahun terakhir. 

Sekatan yang telah lama ditunggu-tunggu, tidak dapat diputuskan oleh pentadbiran Amerika mengenai cara untuk menerapnya. Ianya telah dilaksanakan satu bulan sebelum pemergian Trump. Bagi sesetengah kalangan, ini adalah amaran. Yang lain pula berpendapat bahawa sekatan itu jauh lebih ringan dari yang dijangkakan.

Untuk memahami jenis situasi yang sedang dihadapi, maka adalah berguna sangat untuk melihat bahasa, aspek teknikal dan konteks politik-geopolitik teks. Cukup jelas bahawa bahasa teks telah disediakan dengan teliti. AS, sambil menekankan lokasi Turki yang sesuai dengan kepentingan konteks NATO, ia menggunakan bahasa yang menekankan ekspresi sekutu. Sebaliknya, sekatan yang disebutkan diatas menyatakan bahawa tidak menyasarkan kapasiti ketenteraan Turki. 

Seperti yang dapat difahami dari makna pertama teks, sanksi tersebut hanya berlaku untuk Presiden Industri Pertahanan. Secara teknikal terlihat bahawa sanksi itu adalah melibatkan projek. Sebaliknya, sekatan yang disebutkan diatas menyatakan bahawa tidak menyasarkan kapasiti ketenteraan Turki. Seperti yang dapat difahami dari makna pertama teks, sanksi tersebut hanya berlaku untuk Presiden Industri Pertahanan. 

Secara teknikal terlihat bahawa sanksi itu adalah melibatkan projek kepresidenan. Oleh itu, tidak melibatkan baik Turki atau penerima ekonomi Turki atau tentera Turki. 

Di luar teks 

Di luar teks, keputusan sanksi perlu dipertimbangkan dari dua sudut. 

Pertama bagi Amerika Syarikat, sekatan sebagai alat lestari, ini adalah, persoalan sama ada terdapat bayangan mengenai hubungan Turki-Amerika. 

Dengan menjauhkan diri dari pemahaman umum mengenai PKK-YPG, FETO dan banyak isu geopolitik yang lain dengan Turki di Syria menuju pejalanan ke perbezaan politik. Sekiranya keputusan sanksi memperdalam perpecahan yang ada, Washington mungkin menghadapi kebuntuan yang serius. Subjek yang terdapat diantara topik dasar luar pentadbiran Biden, minat dan ikatan dengan Turki, untuk meneruskan sekatan, menjatuhkan sekatan, boleh menjadikannya mahal. 

Pasukan dasar luar baru yang berusaha memperbaiki kepimpinan Amerika mengenai isu dasar luar yang kritikal,  mungkin perlu mengambil kedudukan dengan mempertimbangakan semula hubungannya dengan sebuah negara seperti Turki. Yang lebih penting adalah transformasi strategi pertahanan Turki yang akan disebabkan oleh sekatan. 

Pengecualian seni bina pertahanan Eropah-Barat yang semakin meningkat dari Turki, ini tentunya akan membawa kepada kemungkinan mewujudkan seni bina pertahanan lain untuk Turki. Keadaan seperti itu akan membawa kesan geopolitik. Oleh itu, kita boleh mengatakan bahawa pentadbiran Biden ingin mencari keseimbangan antara kos sanksi dan kos geopolitik yang boleh ditanggung oleh sanksi tersebut.

Turki akan mengemukakan rancangan dengan mempertimbangkan dinamika pertahanan kerana industri ini dikenakan sekatan oleh Amerika Syarikat. Penyusunan semula rantaian bekalan adalah salah satunya. Menyiapkan rantaian bekalan alternatif selalu boleh dilakukan, tetapi memerlukan masa. Oleh itu, ia harus ditentukan sejauh mana keputusan sanksi mempengaruhi rantaian bekalan.

Kedua ialah sistem dan platform keutamaan tinggi, dengan mengambil kira iklim di mana ancaman terhadap Turki dan isu penganjurannya dengan pertimbangan ketenteraan yang ada. Untuk ini, perlu membina persefahaman yang menggabungkan strategi ketenteraan dan strategi industri pertahanan pada titik optimum. Melaksanakan kawasan dengan keutamaan strategik yang tinggi dengan sumber tempatan atau "industri pertahanan bukan Barat", untuk Turki nampaknya merupakan kaedah paling selamat buat masa ini. 

Maka, jelas bahawa ekonomi politik industri pertahanan adalah tumpuan yang patut mendapat perhatian sekarang. Fenomena yang dipanggil pertahanan sebenarnya adalah proses persenjataan yang bertujuan untuk meningkatkan kekuatan ketenteraan. Persenjataan juga mempunyai makna yang jauh lebih mendalam daripada sekadar "memiliki pistol." Ini menjadikannya penting untuk menumpukan pada ekonomi pertahanan.

Akhirnya perlu diingat sekali lagi, ekonomi politik industri pertahanan adalah patut mendapat perhatian sekarang. Terutamanya di negara seperti Malaysia ini. Persenjataan dan pertahanan dengan makna yang jauh lebih mendalam dari sekadar "memiliki pistol" sahaja. 

Ibnu Hasyim

IHtv
IHtv
10 subscribers

8 comments:

Anonymous said...

Perghhhhh................tinggi tu bahasa ex-reporter longkang hamPAS

hi hi hi hi hi

Anonymous said...

Tuan Ibnu Hasyim, tolong komen kenyataan geng mung nih skek,

Ku Li cadang 'kerakyatan Melayu' untuk semua kaum.

Pengerusi Lembaga Penasihat Umno Tengku Razaleigh Hamzah mencadangkan agar idea yang pernah diperjuangkan tokoh politik yang juga bekas presiden PAS, Dr Burhanuddin al-Helmy, berhubung idea negara bangsa (nasion) Melayu dapat dihidupkan semula.

Jelasnya, gagasan itu kini bermaksud semua rakyat tanpa mengira kaum dan keturunan adalah satu negara bangsa Malaysia. “Dr Burhanuddin pada ketika itu telah mengusulkan supaya kita semua rakyat di Malaya ini, tak kira apa keturunan, akan dinamakan Melayu.

**********************************

Cadangan yg perlu disokong 1000 % dok ibnu? ke guane?

Anonymous said...

Tuan Ibnu,

Pada 2013 dulu.......... PAS memFATUAkan HARAM ucap selamat krismas, bukti? ini dari FB PAS Pusat

Christian : Kenapa kau tidak mengucapkan Selamat Hari Krismas padaku?

Muslim : Agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu tapi masalah ini, agama saya melarangnya.

Christian : Tapi kenapa, bukankah hanya sekadar kata-kata? Teman muslimku yg lain, mengucapkannya kpd aku?

Muslim : Mungkin mereka belum mengetahuinya. David, kau boleh mengucapkan dua kalimah syahadah, dlm bahasa melayu pun tak mengapa?

Christian : Oh tidak, saya tidak boleh mengucapkannya. Itu akan mengganggu kepercayaan saya selama ini.

Muslim : Kenapa? Bukankah hanya kata-kata? Ayuh, ucapkanlah...

Christian : Sekarang, saya mengerti.

Jadi haram hukumnya mengucapkan Selamat Hari Natal/Christmas.

------------------------------------

Kelmarin Tuan Ibrahim Tuan Man secara rasmi ucapkan kepda seluruh umat kristen malaysia!

ulamak hamPAS, PENUNGGANG ISLAM!!! MUNAFIQQQQQQQQQQQQ!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...


Yang nih pukimak hamPAS diam ajerrr,

Bayangkanlah lebih 40 tahun kita dijamu dengan bangkai.

Sindiket ini sungguh bijak merasuah pegawai kerajaan yang lemah imannya.

Kesannya lebih 40 tahun kita tertipu. Seperti yang dinyatakan oleh UZAR kesannya akan mempengaruhi juga kredibiliti negara kita sebagai hub halal dunia.

Logo halal yang dikeluarkan negara kita boleh dipertikaikan kesahihannya.

Sikap tidak mendedahkan jenama daging yang terjejas juga telah dikritik hebat oleh pelbagai pihak.

Apa salahnya jika didedahkan jenama-jenama pengeluar daging yang menggunakan logo halal palsu itu?

Kepentingan siapa yang kita mahu jaga?

Pengguna muslim atau kapitalis keparat yang menipu ummat Islam setelah sekian lama?

--------------------------

ibnu pong mcng tahi ayam punai jah kena bab nih! mung jaga kpntign sapa bnu?

Anonymous said...

Mujurlah cekap ada pas dalam kerajaan. Jika tidak 40 tahun lagi makan daging bangkai. Tq pas.

Anonymous said...

Terus beri sokongan kepada pas. Tolak parti liberal yg hanya bicara duniawi dan bersekutu dengan dap untuk fitnah pas.

Anonymous said...

Tengok Saudi beli alat2 perang dari as 4x harga apa yg as jual kat isreal. Nak guna teknoloji tinggi tak tahu.ustard2 bolih ke buat senjata teknologi tinggi ke. Anak panah bolih lah. Turki sudah moden sejak zaman atatuk dah bolih buat drone.
Secara terus terang zamam negara utk pelajari teknologi tinggi dari nagara barat sudah terhad atau tertutup sejak 911

Anonymous said...

Ada Ust2 mampu buat senjata moden tapi tak ramai. Tapi ust2 tahu banyak senjata untuk perang ngan iblis dan syaitan. Geng2 munafiq yg bersekutu dengan dap sebab kurang baca quran, jadi dia tak da senjata nak perang dengan syaitan maujud zahiriah. Lalu dia pun beransur jadi syaitan. Sikit2 dulu nanti transform 100%. Tak caya tanya presiden pan dan presiden pkr. Mereka berdua tu sedang beransur ansur.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails