Friday, November 20, 2020

Joe Biden: Tiada Perintah Tutup Perangi Covid-19 di AS. Tapi Di Kenosha...

 Tiada keperluan melaksanakan arahan penutupan seluruh negara - Biden. FOTO AFP

1. Tiada perintah penutupan di seluruh negara - Biden

WILMINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS) yang baru dipilih, Joe Biden berkata beliau tidak akan mengeluarkan perintah penutupan di seluruh negara bagi memerangi COVID-19 walaupun berlaku peningkatan kes ketika ini.

"Pada masa sekarang tiada keperluan yang saya lihat untuk melaksanakan perintah penutupan seluruh negara. Saya rasa ia akan menyebabkan tidak produktif," kata Biden yang akan mengambil alih jawatan Presiden pada 20 Januari nanti.

Namun, katanya sebarang peraturan untuk menentukan bagaimana dan bila masa yang sesuai perniagaan dapat dibuka semula, bergantung kepada keadaan serta ancaman di negara itu, bukan dengan melihat penyebaran wabak itu di seluruh negara.

Beberapa negeri dan bandar di AS mempunyai kuasa untuk melaksanakan peraturan sendiri termasuk perintah berkurung, menutup tempat makan dan mengehadkan perjumpaan ketika kes penularan COVID-19 meningkat di seluruh negara.

AS kini mencatatkan 251,000 kes kematian daripada 11.6 juta kes yang dilaporkan, menurut laporan Universiti Johns Hopkins, iaitu angka kematian tertinggi dicatatkan di negara itu.

Peningkatan kes itu menyebabkan pihak berkuasa negara itu mulai bimbang dan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) AS menggesa orang ramai menangguhkan perjalanan sempena cuti Thanksgiving minggu depan.

"Ini bukan satu perintah. Ini adalah satu cadangan yang serius," kata Henry Walke, seorang doktor CDC yang bertanggungjawab dalam pengurusan harian tindak balas pandemik itu kepada wartawan.

Thanksgiving pada minggu depan adalah percutian yang paling sibuk dari segi perjalanan di AS.

Memandangkan sambutan itu jatuh pada Khamis, kebanyakan warga AS mengambil cuti pada Jumaat dan bersambung sehingga hujung minggu menghabiskan masa bersama keluarga. - AFP


2. Remaja AS Beli Senjata Bantuan Covid-19, Tembak mati 2 Penunjuk perasaan di AS..  

Kyle Rittenhouse bersama rakannya dalam aksi demonstrasi di Kenosha, Wisconsin, AS pada 23 Ogos 2020. 

Begitu trajisnya kepincangan remaja di AS
IHKL: Remaja AS berusia 17 tahun Kyle Rittenhouse yang membunuh dua penunjuk perasaan didakwa melakukan pembunuhan semasa demonstrasi di Kenosha, Wisconsin, Amerika Syarikat (AS).

Dia menggunakan wang bantuan Covid-19 untuk membeli senjata AR-15 yang digunakan dalam penembakan. Rittenhouse, adalah terlalu muda untuk membeli senjata di bawah undang-undang negara Wisconsin.

Dilaporkan oleh AP, Khamis (11/19/2020), remaja yang memuji tokoh penguatkuasa di laman media sosialnya memutuskan untuk melanggar undang-undang. Oleh itu, dia membeli senjata api dari rakannya. Wang itu berasal dari cek rangsangan AS $ 1,200 yang diedarkan oleh Akta CARES.

"Saya memperoleh $ 1,200 sebagai penganggur Illinois kerana Coronavirus setelah dipecat dari YMCA," katanya.
"Saya mendapat pemeriksaan pengangguran pertama saya," katanya.
"Oh, saya akan menggunakan ini untuk membelinya," "katanya.

Dalam menghadapi dua tuduhan kejahatan (kerana dengan sengaja memberikan senjata berbahaya kepada anak di bawah umur sehingga mengakibatkan kematian), seorang pemain berusia 18 tahun itu mengatakan bahawa dia merancang untuk memindahkan hak milik senapang itu ke Rittenhouse sebaik sahaja berusia 18 tahun.

Rittenhouse mendakwa telah menembak dan membunuh dua penunjuk perasaan untuk mempertahankan diri. Dia telah didakwa dengan pembunuhan peringkat pertama yang disengajakan.

Pada malam penembakan, Rittenhouse mengambil pistolnya dari rumahnya di seberang sempadan Illinois dan membawanya untuk memprotes. Dia mengaku berada di sana untuk menyokong pegawai polis dan melindungi harta benda peribadi dari penjarah.

"Saya pergi ke tempat di mana orang mempunyai senjata dan Tuhan melarang seseorang membawa pistol kepada saya dan memutuskan untuk menembak saya," kata Rittenhouse.
"Saya mahu dilindungi yang pada akhirnya saya harus melindungi diri," tambahnya.

Rittenhouse telah muncul dalam sejumlah video tunjuk perasaan tersebut. Satu menunjukkan kepadanya melukis grafiti. Yang lain menunjukkan bahawa dia mengaku milisi. Yang lain menunjukkan pelbagai saat sebelum dan selepas penggambaran, termasuk Rittenhouse berdebat.

Dia mengarahkan senapangnya ke arah penunjuk perasaan, lalu melarikan diri dari mereka sebelum menembak tiga daripadanya. Remaja itu telah menjadi pahlawan popular bagi ideologi sayap kanan yang menyokong keganasan terhadap lawan politik mereka.

Begitu trajisnya kepincangan remaja di AS kini. 
(IH)

2 comments:

Anonymous said...

Kalo buat seluruh negara PH marah

Anonymous said...

Sedarlah wahai insan..

Wahai si bahlol 'mandor balaci' barua Kepada RBA M'sia!

Masih mencarut lagi? Anjing sekali makan tahi tetap makan tahi juga..

Mana jawapan ditunggu-tunggu? Yang takut berdepan hujah dan kenyataan. Yang otaknya dijajah DAP non Islamik.. Kalau bukan pondan, jawab ini dulu baru meroyan tak tentu hala!

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan si bahlul perintah' asyik menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu.. Dah tak nampak? Berpaling tadah, dedak tak cukup ke?
kita kenai depa..

Ada pula betina-betina garit pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi macam hamba seks askar Jepun sebelum merdeka dulu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu.

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu. Juga kepada penjilat juboq tak basuh se dunia.. walau ada RBA (Red Bean Army) di Malaysia tajaan DAP..

Huuuuu. Itulah manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!! Pulanglah.. Pulanglah dari dunia bahlol tolol itu... syamdul..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails