Saturday, November 21, 2020

Bendera Turki Berkibar di Karabakh dan...

 

1. Bendera Turki Berkibar di Karabakh


Tentera Azerbaijan menanam bendera Turki di Karabakh. Sesuai dengan perjanjian yang ditandatangani antara Azerbaijan dan Armenia, tentera Azerbaijan menetap di wilayah-wilayah yang telah ditinggalkan oleh Armenia.

Dalam gambar-gambar yang dikongsi di media sosial, tentera Azerbaijan yang berada di Karabakh menanam bendera Turki di sini.

"Bendera Turki juga akan kami tanam bersama bendera Azerbaijan untuk menghormati Turki, saudara kami yang menyokong kami dalam menyelamatkan Karabakh, satu negara dua bangsa. Karabakh adalah Azerbaijan.” Kata salah seorang tentera yang menanam bendera.

2. Jaket kuning akan Turun ke Jalan-jalan di Pelbagai Bandar di Perancis, Terutama Paris


Di Perancis, tindakan jaket kuning, bermula sebagai reaksi terhadap kenaikan harga bahan bakar dan keadaan ekonomi yang memburuk. Terus berubah menjadi pemberontakan dan kemarahan terhadap pentadbiran Presiden Emmanuel Macron, telah berlanjutan selama dua tahun.

Jaket kuning, yang menghentikan tunjuk perasaan beberapa masa kerana wabak jenis baru coronavirus (Covid-19), tapi kini akan turun ke jalan-jalan di pelbagai bandar di negara ini, terutama Paris, walaupun telah dikuatkuasakan perintah berkurung.

Jaket kuning ingin mengaktifkan semula Perancis terhadap dasar ekonomi dan sosial Presiden Emmanuel Macron.

3. Sidang Kemuncak APEC 2020 Bermula di Malaysia

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa sesi bergambar dan penyerahan jawatan kepada New Zealand semasa Mesyuarat Pemimpin Ekonomi Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) (AELM) malam tadi. - Foto BERNAMA

Sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) yang di hoskan oleh Malaysia, dimulakan.

Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yasin, yang membuat ucapan perasmian sidang kemuncak yang diadakan di internet kerana jenis baru coronavirus (Covid-19), membuat penilaian mengenai kerjasama ekonomi negara-negara APEC setelah wabak global.


PM Muhyiddin,

"APEC yang ditafsirkan semula harus ditentukan dengan sekumpulan keutamaan yang menjadi teras wilayah. Pada pendapat saya, keutamaan ini adalah perdagangan dan pelaburan bebas, integrasi ekonomi serantau dan kerjasama ekonomi dan teknikal." katanya.

Menarik perhatian bahawa negara-negara APEC membentuk 60 peratus dari produk domestik kasar global, Muhyiddin berkata,

"APEC akan memainkan peranan utama dalam pemulihan ekonomi dunia setelah wabak ini. Kita mesti berdagang dan melabur dengan cara kita sendiri dalam kemerosotan ekonomi yang sedang kita lalui." ungkapan yang digunakan.

Muhyiddin menekankan bahawa dasar dan langkah yang diambil semasa wabak Covid-19 akan menjadi tugas sejarah bagi APEC.

Ditubuhkan pada tahun 1989 oleh Australia, Brunei, Kanada, Indonesia, Jepun, Malaysia, New Zealand, Filipina, Singapura, Korea Selatan, Thailand, dan Amerika Syarikat (AS). Forum APEC ditubuhkan pada tahun 1989 untuk meliberalisasikan perdagangan dan pelaburan di rantau ini dan untuk memastikan integrasi ekonomi. bertujuan untuk memudahkan.

APEC memiliki 21 ekonomi, yang menerima China, Hong Kong dan Taiwan pada tahun 1991, Mexico dan Papua New Guinea pada tahun 1993, Chile pada tahun 1994, dan Peru, Rusia dan Vietnam pada tahun 1998.


4. UNESCO Isytihar 18 November Sebagai 'Hari Kesenian Islam Antarabangsa'


Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), mengisytiharkan 18 November sebagai "Hari Kesenian Islam Antarabangsa".

Dalam kenyataan bertulis yang dibuat oleh UNESCO, disebutkan bahawa menurut keputusan yang diambil pada Persidangan Umum ke-40, 18 November akan disambut sebagai "Hari Kesenian Islam Antarabangsa" setiap tahun, dan hari ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran mengenai aspek seni Islam dan sumbangan budaya kepada peradaban melalui seni Islam. 

"Hari Kesenian Islam Antarabangsa" akan mendorong minat seni Islam yang mengilhami pergerakan seni lain dan mendorong penumpuan antara budaya, kata UNESCO, yang juga menyatakan bahawa perayaan 18 November di seluruh dunia akan menyumbang kepada kepelbagaian budaya, kebebasan bersuara, warisan budaya dan komunikasi antara budaya.

Dalam kenyataan itu UNESCO menyampaikan ia menjemput semua orang untuk memberi sumbangan pada "Hari Kesenian Islam Antarabangsa".

Ketua Pengarah UNESCO Audrey Azoulay menekankan bahawa seni Islam terus memperbaharui diri mereka sendiri dan mempengaruhi semua budaya di dunia.

Audrey Azoulay menyatakan bahawa mereka mengisytiharkan "Hari Kesenian Islam Antarabangsa" bagi meraikan warisan luar biasa ini yang merangkumi 14 abad, Azoulay juga menegaskan bahawa sejarah seni Islam harus lebih dikenali.


5. Eksport Limau Mandarin Turki tempoh Januari-Oktober Meningkat Sekitar 47%


Eksport limau mandarin Turki yang Januari-Oktober meningkat 47% setiap tahun, kini melunjak kepada 174 juta dolar.

Kemal Kaçmaz, Presiden Majlis Limau Nasional, mengatakan bahawa 281 ribu tan limau mandarin dieksport dengan harga $119 juta pada Januari-Oktober tahun lalu.

Menyatakan bahawa terdapat perkembangan positif dalam eksport musim ini, Kaçmaz berkata,

"Dalam 10 bulan tahun ini, 174 juta dolar mata wang asing disediakan sebagai ganti 337 ribu tan eksport limau mandarin.
Berbanding dengan tempoh yang sama tahun lalu, peningkatan jumlah 20 peratus dan peningkatan nilai 47 peratus.
Peningkatan eksport limau mandarin menggembirakan wakil dan pengeluar sektor kami" katanya.

Kaçmaz menyatakan bahawa negara dengan jumlah eksport limau manadarin tertinggi pada periode Januari-Oktober adalah Rusia.

"Rusia diikuti oleh Ukraine, Iraq, Poland dan Serbia. Limau Mandarin Turki telah menjadi produk pilihan di seluruh dunia. Kami meneruskan usaha kami untuk meningkatkan eksport ke negara-negara Timur Jauh. Kami berhasrat untuk mengeksport lebih banyak ke negara-negara seperti Jepun, India, Malaysia dan China." " katanya. 

(IH)


Hibur Hibur Sikit: Album 1 

2 comments:

Anonymous said...

Kibarkan Kemenangan Ak Fateh abad ini

Anonymous said...

Kebangkitan ISLAM sudah bermula, jom sama2 hapuskan judi, arak, LBGT, DAP dan parti ternakannya aka KHADAM dari bumi Malaysia!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails